C Cerb skrev:
Har du redan vart uppe och rört dig bland 7K-modellerna är det bättre du köper en Festool så att du är nöjd sen. En CTL26 brukar ligga runt 7K och även CTL36 går att bita där ibland.
De verkar fina men verkar mest hantera torr och fint dam. Jag skulle helst behöva en kraftig dammsugare som suger sand-småsten-lera-vatten-blandning OCH sågspån 😂

Tittat på begagnade dustcontrol etc men de tar inte vått tyvärr.
 
Köp 2st Multi ii 30T istället, så kan du ha en permanent till sågspån och en till resten

Kanske en mellanburk också ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Köp 2st Multi ii 30T istället, så kan du ha en permanent till sågspån och en till resten

Kanske en mellanburk också ;)
verkar tyvärr sakna dränage hålet :(
 
U
Jag skulle inte rekommendera nilfisk multi II. Den suger bra och trevlig med lång slang men den håller inte.
Är inne på nr3 nu då de första två lagt av efter ca 1 år. Aldrig sugit vått och alltid använt påse. Även @Ramnemark har haft samma problem.
Även om de gått på garantin så har jag varit utan dammsugare en månad varje gång de gått sönder för att de ska felsökas av nilfisk innan man får en ny.

Köp WD6, det skulle jag gjort såhär i efterhand även om den har kortare slang. Den verkar alla nöjda med.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Jag hade Kärscher men den har ju ingen blåsfunktion så jag har en billig nilfisk buddy. Låter mer och suger sämre än Multi
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag skulle inte rekommendera nilfisk multi II. Den suger bra och trevlig med lång slang men den håller inte.
Är inne på nr3 nu då de första två lagt av efter ca 1 år. Aldrig sugit vått och alltid använt påse. Även @Ramnemark har haft samma problem.
Även om de gått på garantin så har jag varit utan dammsugare en månad varje gång de gått sönder för att de ska felsökas av nilfisk innan man får en ny.

Köp WD6, det skulle jag gjort såhär i efterhand även om den har kortare slang. Den verkar alla nöjda med.
Min höll knappt 6 månader men jag fick pengarna tillbaka istället för en ny så jag la 7-800kr mer och köpte en Kärscher WD6. Den har fungerat felfritt men har som sagt lite kortare slang…
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Wd6p är mycket sugare för pengarna. Inte bäst på något men tillräckligt bra på allt.

Behöver kompletteras med förlängning till slangen. Har blåsfunktion men den är rätt klen tycker jag.

För privat bruk är den ett bra alternativ, för yrkesbruk skulle jag antagligen betala mer och få något bättre.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Blåsfunktionen är ju akilleshälen på WD6. Det var därför jag lämnade tillbaka min, blivit bortskämd med min lilla Nilfisk. Min första Nilfisk rasade också efter 6 månader, fick pengarna tillbaka och tänkte att jag går all-in eller tar en basic. Testade massa olika och min lilla Buddy har hållt bra i 4 år nu iallafall, så det verkar vara att antingen rasar dom snabbt eller håller länge

Nilfisk Buddy 12 är den jag har. Den blåser svinbra, låter lite högt och kunde gärna haft längre sladd. Kort slang så den är superenkel att bara haka i dammsugarröret så står den för sig själv och tar typ ingen plats. Väger ingenting heller så man kan hålla dammsugaren i ena handen och röret i andra om man ska klättra omkring
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Blåsfunktionen är ju akilleshälen på WD6. Det var därför jag lämnade tillbaka min, blivit bortskämd med min lilla Nilfisk. Min första Nilfisk rasade också efter 6 månader, fick pengarna tillbaka och tänkte att jag går all-in eller tar en basic. Testade massa olika och min lilla Buddy har hållt bra i 4 år nu iallafall, så det verkar vara att antingen rasar dom snabbt eller håller länge

Nilfisk Buddy 12 är den jag har. Den blåser svinbra, låter lite högt och kunde gärna haft längre sladd. Kort slang så den är superenkel att bara haka i dammsugarröret så står den för sig själv och tar typ ingen plats. Väger ingenting heller så man kan hålla dammsugaren i ena handen och röret i andra om man ska klättra omkring
Vad använder du blåsfunktionen till normalt? Jag har inte riktigt kommit på hur den ska användas annat än i några få use-case där det är bra och man slipper hämta komppressorn.... Det blir så dammigt av att blåsa så man undviker det....
 
Blåser ut damm under tvättmaskinen, under skåpen i garaget, när jag har dummat mig och fått sågspån överallt typ. Bort med löv framför garageporten etc. Det är ju inte samma tryck som med tryckluftssprutan om du vill vara nära och typ blåsa bort vatten från en pryl eller så men mycket mer volym för större massor. Ibland öppnar jag garagedörren och bara blåser ut bös istället för att sopa.

En Buddy 12l kan man få för 650:- så det kan ju vara en separat enhet om man vill
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Blåser ut damm under tvättmaskinen, under skåpen i garaget, när jag har dummat mig och fått sågspån överallt typ. Bort med löv framför garageporten etc. Det är ju inte samma tryck som med tryckluftssprutan om du vill vara nära och typ blåsa bort vatten från en pryl eller så men mycket mer volym för större massor. Ibland öppnar jag garagedörren och bara blåser ut bös istället för att sopa.

En Buddy 12l kan man få för 650:- så det kan ju vara en separat enhet om man vill
Då funkar lövblåsaren bättre (om man har en) :)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Då funkar lövblåsaren bättre (om man har en) :)
Absolut, den gör ungefär samma sak. Kan tänka mig att en mindre lövblås har samma effekt
 
Har använt blås funktionen när man vill "tok elda" lite i kanibalgrytan, går att få riktigt bra drag då!
 
nawlam nawlam skrev:
Är intresserad av 26-21 eller 21-21 (verkar vara samma men mindre?). Förstår inte heller varför man skulle välja multi 30 över aero när den senare både är kraftigare och tystare?

Hur är blåsfunktionen på 26-21? Är det tillräckligt för att exvis blåsa löv?
Faktiskt aldrig använt blåset men testade nu och den blåser helt ok. Tack för tipset det ska jag börja använda! Svårt att jämföra med något men det var inga problem att blåsa löv i alla fall.

Som du säger sjukt fascinerande att folk fortfarande i tråden bara pratar Multi II och wd6 i prisklassen trots att det finns ett bättre alternativ. Jag tycker generellt att Byggahus forumet snöar in på vad som blir forumsanning inom alla produkttyper...det "man ska ha". Har i alla fall kört min 26-21 i 4 år nu, både vått och torrt och fungerar som ny.
 
Såg att den går attfå för under 3', det är ju inte så dumt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.