Har fått enheldel bra råd nu o det lutar åt att behålla klippon o köra service på den.

Just nu är gräset sjult högt och jag misstänker att vi får kratta lite nu första gången.
Sen får man se nästa år om det blir en robot
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J Jazze84 skrev:
Massor av bra svar och det tackar jag för.

Vilken eldriven klippare har du?

Men om jag förstått rätt så ska man iaf kratta upp allt efter varje klippning?
En Ryobi av lite större modell. Ser ut som en vanlig typ fast lite fräsigare. Men jag tror inte att det är något särskilt med det märket utan de är nog rätt likvärdiga. Finns modeller med tråd istället för vanliga knivar och det tror jag är sämre. Jag lämnar alltid gräsklippet, gratis gödsel, och klipper man hyggligt ofta är det inte så farligt. Oavsett vilken klippare man har så är det lättare att klippa om man gör det regelbundet istället för att släppa upp gräset för långt.
 
K Krille_90_ skrev:
man sätter ett band runt dömangreppet ju! Alla problem med cirkuskonster lösta :)
Jag var nära ett par gånger då den gamla var svårstartad. Men jag har otroligt stor respekt för gräsklippare, har läst om många olyckor. Det gäller robotar också, man ska inte sova på gräsmattan när den klipper...
 
sunnis
J Jazze84 skrev:
Är en gammal klippo, är det bensin eller 2takts må tro :)?
Gräsklippare har nog varit 4takt de senaste 40åren i alla fall. I alla fall vanliga roterande modeller, tror 2-takts gräsklippare var cylinderklippare, helt öppna och totalt livsfarliga konstruktioner av gamla bilder jag har sett.

Din klippo är garanterat en 4t med briggs eller honda-motor. Dessutom är den inte i gjutjärn, utan de är av gjuten aluminium. Därav bättre och rejälare än plåt/plast klipparskalen som andra märken har.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Gräsklippare har nog varit 4takt de senaste 40åren i alla fall. I alla fall vanliga roterande modeller, tror 2-takts gräsklippare var cylinderklippare, helt öppna och totalt livsfarliga konstruktioner av gamla bilder jag har sett.

Din klippo är garanterat en 4t med briggs eller honda-motor. Dessutom är den inte i gjutjärn, utan de är av gjuten aluminium. Därav bättre och rejälare än plåt/plast klipparskalen som andra märken har.
Ja därav min okunskap :)
Men grymt, jag testar och klippa i veckan o ser ifall den behöver en service
 
J Jazze84 skrev:
Ja därav min okunskap :)
Men grymt, jag testar och klippa i veckan o ser ifall den behöver en service
Ett mycket bra val.
Har du redan en gammal hederlig Klippo så innebär alla byten en försämring, om du inte byter till nyare Klippo då...

Som andra sagt redan innan, se till att kniven är vass och klipp innan gräset hunnit bli riktigt långt så kommer du aldrig fundera på uppsamlare mer.

Jag slår åter ett slag för akrylatbensin, överlägsen på alla sätt förutom priset, men med den låga förbrukningen som du har på en klippare på en villatomt så blir merkostnaden försumbar.
En stor fördel är att den inte hinner förstöras under vintern så att det blir avlagringar o massa skit som ställer till oreda i förgasaren sen....
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vad rekommenderar man för tändstift och olja till en sådan maskin ?
 
K
J Jazze84 skrev:
Vad rekommenderar man för tändstift och olja till en sådan maskin ?
Har du någon firma i närheten som säljer och lagar klippare? Vet man inte riktigt är det enklast att köpa ett service kit där. Så får du stift olja luftfilter eventuellt ny kniv om det behövs? Delarna är ju te särskilt dyra
 
  • Gilla
Jazze84
  • Laddar…
J Jazze84 skrev:
Har fått enheldel bra råd nu o det lutar åt att behålla klippon o köra service på den.

Just nu är gräset sjult högt och jag misstänker att vi får kratta lite nu första gången.
Sen får man se nästa år om det blir en robot
Första klippningen om man väntat någon vecka för länge brukar man alltid kratta lite om man vill att det ska se vettigt ut, med gräsklippare.
Med robot så krattar man ingenting någon gång även om det är långt när man börjar. Min har gått 3 dagar nu och den tar alla maskrosor och annat skit. Klipper så fint att du märker knappt att den klippt. (eller jo du har en perfekt matta hela tiden)
 
  • Gilla
Jazze84
  • Laddar…
J Jazze84 skrev:
Vad rekommenderar man för tändstift och olja till en sådan maskin ?
Titta i NGK:s tabeller för stift, olja 10W30 eller "rak" SAE30.
 
  • Gilla
Jazze84
  • Laddar…
J Jazze84 skrev:
Vi har en gammal gjutjärns klippo som vi fick med huset men den har ingen uppsamlare
Klippo är bra, mycket bra, så var rädd om den du har. Och kåpan är av aluminium inte gjutjärn. Har du inte möjlighet/kunskap att själv göra en service så kostar det strax under tusenlappen att få det gjort hos en återförsäljare av Husqvarna. Då får du ny olja, filter, stift, slipad kniv o.s.v.
Äldre röd Klippo gräsklippare i gräs, med svart motor ovanpå och gula styre, indikerande långvarig pålitlighet och enkel underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min Klippo är 31 år gammal, startar på första rycket och går som en klocka. Jag använder alkylatbensin och krattar aldrig upp det klippta gräset. Det är bra gödning för gräsmattan. Klipper också minst en gång i veckan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jazze84 och 2 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Samlar aldrig upp gräs just med tanke på att det göder mattan. De gånger det gått ett tag mellan klippningarna och det långa gräset samlats i rader så har jag klippt en gång till för att mala ner det, istället för att samla upp det. Nu har jag kanske 350 kvm gräsmatta, så det är görbart.
 
K
Värt att nämnas bara. Nu pratar jag av erfarenhet av gamla stiga klippare vet ej hur det är med andra men på dem stiga klipparna jag har servat behövs det gängtätning till oljepluggen . Bara så man inte står utan gängtätning som jag gjorde första gången var något irriterande:p
 
vi drog bort massa ogräs, slängde på ny jord och sådde lite frön.
Är det dumt att klippa gräset just nu? tänker på fröna man slängt på
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.