Finns även kap&ger i festools sortiment ! Kräver dock att budgeten justeras ....
 
peternicklas
erik832995 skrev:
Finns även kap&ger i festools sortiment ! Kräver dock att budgeten justeras ....
Dyra men fina.
 
Oj typiskt att jag missat beijers kampanj på Boschen, har funderat på att köpa en sån men kampanjen slutade ju idag.
 
Ang. frågan om varfr en maskin för 4000 sågar bättre. Ingen aning om dte när det gäller gersågar.

Jag har handlat en hel del billiga maskiner och verktyg, och några lite dyrare.

Jag köpte för några år sedan en sticksåg på Biltema. Hade en gammal B D som var utsliten (bladhållaren tappade blad). Då ville jag ha en med snabbfäste, den enda i billig sortimentet som uppfyllde det kravet kom från Biltema.

För det första så, visst hade den snabbfäste, men om man vred på spaken så blev bladet löst, men det gick inte att få ut det. Det krävdes våld med en hovtång.

Och när jag sågade med den så drog den åt höger på ett helt osannolikt sätt. Skulle man följa en linje så fick man hålla maskinen ca 20 grader snett mot linjen. Men då vek sig bladet så att sågsnittet "gerades" ca 15 - 20 grader. Helt oanvändbar med andra ord. Reklammerade en gång men den nya var lika kass.

Köpte istället en Makita, som kostade ca 8ggr mer. Den absolut bästa verktygsinvestering jag gjort. Den sågen följer en linje bara man tänker på det, man styr helt omedvetet, det blir rakt eller kurvigt "av sig själv".

Jag fattar inte var skillanden ligger, mer än pengarna.
 
erik832995 skrev:
Finns även kap&ger i festools sortiment ! Kräver dock att budgeten justeras ....
Men vad är det just som gör att det är värt att köpa en sånn såg?
är det som att köpa märkeskläder eller får man ut några funktioner som gör den värd pengarna?

Det känns ju som många handlar verktyg mer på märket eftersom det är svårt att hitta motiveringar till just varför man tycker ett visst verktyg är bättre.

Nog för att man kan få bättre kvalitet på grejerna, men ska man betala 4-8 gånger så mycket för något så måste det ju vara motiverat, om prylen för 1000kr gör det jobbet man tänkt så måste ju motsvarande verktyg för 8000kr ha vissa funktioner och förbättringar som motiverar att man köper den, är ju ingen vitts att betala flera 1000kr extra om man inte märker rejäla förbättringar för pengarna.
 
P
undrar samma sak! festools såg är ingen spjutspets maskin heller! en GCM 8 SJ gör minst lika bra jobb..

jag själv valde mellan en xxxxxxxxxxx och Festools kapex 120.. jag valde xxxxxxxx men det är en helt annan historia
 
Fast Festools Kapex har väl en massa finesser & funktioner (utöver kvalitet) som du inte hittar på någon annan såg (referensmaskin), såsom: dubbellaser, kompakt gejderupphängning, fiffig smygvinkel etc. Lägg sedan till deras systemtänk vad gäller sågbord och tillbehör så står de flesta andra tillverkare långt efter.

Sedan kan man ju tycka att den inte är så prisvärd för en hobby/småsnickrare som inte jobbar på ackord direkt, men det är ju en annan femma. Kan man utnyttja potentialen i grejorna kan det vara värt det ekonomiska påslaget.

Sedan när det gäller noname-kinesmaskiner, de må ge hur gediget kvalitetsintryck som helst när man klämmer & känner på dem. Men man kan ge sig på att de missat någon liten löjlig men ack så kritisk detalj som gör hela produkten oduglig /förvandlar den till bojsänke efter en kortare nyttjandeperiod. Det är min erfarenhet och därefter resonerar jag vid viktigare inköp, slit & slänggrejer är en annan sak.
 
Om du bara ska kapa panel och liknande torde det väl räcka med en gersåg utan teleskoparm? Då blir det genast mycket billigare och färre delar som kan glappa på billiga maskiner. Både Metabo och flera andra har riktigt hyggliga för under tusenlappen.

Gersåg är ett verktyg där budgetmaskiner funkar bra för mig. Skruvdragare får däremot gärna vara av lite bättre sort.
 
Tja det du får med en kvalitetsmaskin är oftast en högre kvalitet vilket gör att den troligen inte tar slut efter detta projekt utan fortfarande är i fint skick nästa gång du kan nyttja den.

Det är oftast lättare att ställa in korrekta vinklar inför första användning och sedan är en kvalitetsmaskin mer precis. Min första kap/ger (biltema)fick jag hålla på och justera konstant då den av någon anledning inte ville behålla korrekta vinklar. Sen trots injustering så var det svårare att få exakta vinklar. Inte kritiskt till panelkapning även om jag hade stört ihjäl mig på om det inte blir rakt.

Jag säger som flera sagt dock, undervärdera INTE ett bra stativ. Jag har nästan hellre en 1000 kr såg med 2000 kr stativ än tvärtom. Det är i mina ögon ovärderligt med ett bord som klarar lite längre stycken utan att bli rappligt, som har bra längdanslag och smidiga rullar. (både bosch, dewalt och metabo har vettiga varianter)

När det gäller Kapex så är den av de maskiner jag testat som varit helt överlägsen gällande spånutsuget. Har kört både bosch gcm12sd, makita ls1016 och Dewalt dw717xps men upplever alla dessa som mycket sämre på främst just spånupptagningen. Den upplevdes som bättre på det mesta men inte så stora skillnader utom i spånupptagningen. För många är detta kanske ointressant men jag är pedant och kör med dammsugare både vid renovering och i snicken, gillar helt enkelt att ha det städat runtomkring mig.

Till pumba så skulle jag rekommendera just en metabo kgs216 även om du anser dina behov vara mindre än så tror jag du med husägande kommer uppskatta en kvalitetsmaskin. Denna gång är det panel, en annan gång är det kanske altanbygge eller att sätta lister. Då kommer du uppskatta precisionen och även att den har gejdrar och tar större material än de billigaste utan. Så köp inte bara för dagens behov utan till helheten. Hade du varit lägenhetsägare nu och för närstående framtid kanske jag hade sagt annorlunda
 
Redigerat:
P
kan väll dra historien om nu någon vill läsa..

jag va länge sugen på kapex 120 och fick då tillfället att prova en demo maskin på xlbygg i sundsvall.. sagt och gjort..väl till min besvikelse så kändes den seg, trött och rapplig, inte alls festool kvalite som dom har på övriga saker.. säkert sågat flera tusen meter med, tog tog ett par sekunder efter man tryckt in strömknappen innan klingan gick igång vilket kändes extra drygt.
blev extremt missnöjd men gav inte upp hoppet...
några dagar efteråt va jag in till en annan säljare som hade nya hemma.. denna kändes mer festool kvalite på.. efter viss övertalning så fick jag låna hem en för att prova över en helg.. samlade några kompisar på en ölkväll för test av kapex.. nu vart det mycke bättre, den kändes smidigare och trevligare än demoexemplaret.. men några saker störde jag mig på.. handtaget.. den sitter inte horisontalt vilket jag eftersträvar.. min gamla GCM10SD som jag sålde kunde man ställa alla möjliga vinklar på va suverän, sen är såghuset allså motorn grotest stort vilket känns mindre skoj..

så sågen åkte tilbaka och jag kollade en ytterligare gång på Bosch GCM 12 GDL! den har alla finneser som kapex har tex dubbel laser,kompakt utdrag, detta utdrag gick tillomed lättare och mjukare än kapexen.. sen massa fler finneser tex större klinga gjorde inte saken sämre samt att handtaget sitter åt rätt håll! så den sågen beställdes!
fick även med en dammsugare till den så det kändes trevligare.. betalade runt 11000 inkl frakt på ebay, swedol tar 16000+ för sågen och då får man ingen dammsugare!

ang festools stativ så är det ett skämt, ett par alu profiler ,några skruvar och ett stöd för flera tusen!! deras "portabla sågbänk" är inte ens portabelt så man måste ta lös halva bänken vid transport.. då är Bosch GTA 2500W bättre, denna bänk köptes oxå men ska vara till min gcm8s..

till GDL kommer en 6 meter lång bänk byggas av MDF då den ska stå stationärt..


till trådskaparen så kolla in Bosch GCM8SJ, dewalt 777 och metabo kgs216 och välj där sen vilken du tycker blir lämpligast! (y)
 
Vad skiljer på Metabo KGS 216 och Metabo KGS 216 M ?
Hittade http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5442 som verkade vara ett vettigt pris med tanke på fraktfritt.
Är denna ett bättre val än Dewalt 770 ?

Det enda jag inte riktigt gillar är att det är ett plastskydd för klingan, för det är just det skyddet jag fått problem med på den billiga sågen jag hade till stugan, och det är väl framförallt säkerheten som är det viktiga gällande en sånn här maskin, hellre en fel sågad vinkel än ett finger mindre.
 
Redigerat:
Jag har en blå Bosch 8-nånting. Den är jättebra, stabil och med bra snitt, men när jag körde en dewalt 712 kändes det att det var en dyrare såg. Framförallt går 712 såpass tyst att man klarar sig utan hörselskydd (remdrift?) och anslaget är högre och bättre. Men som hemmapillare motiverar det inte dubbelt pris. Var jag proffs skulle jag nog byta upp mig till nåt tystare med dubbelgering, men för mig är blå boschen mer än tillräcklig.
 
Jag gissar på en typo/miss av de som skrivit modellbeteckningen, enligt Metabo själva finns endast en modell med M (utöver de nya Plus-modellerna & KS (som saknar utdrag).
 
Vad är dubbelgering?!
 
Det är väl att man kan vrida sågen åt båda hållen (horisontalplanet) i förhållande till bordet/arbetsstycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.