C
Vi har en kap- och gersåg av fabrikat selekta (Harald Nyborg) och den har mot förmodan fungerat bra i snart 5 år, och vi tilläggsisolerade ett helt hus med den. Tror vi betalade typ 2000 spänn för den. 12" klinga tror jag det är också, och den skär snygga snitt utan att sega genom 95x95 surt tryckat, så den duger till oss. Klart, den är väl lite fladdrig och plastig och så, och lasern pekar inte där det sågar, men för husbehov duger den helt klart.

Jag säger inte att du ska köpa nån lågpris kinasåg om du har pengar att lägga, jag menar bara det att man behöver inte gråta blod om man inte har 8000+ till värstingmodellen, det finns fungerande alternativ. Fast det är ju inte som att man skulle klaga om alla verktyg hade namn i stil med makita, bosch, aeg osv, men har man inte råd, så har man inte.
 
Nimajneb skrev:
Är inte 10SD bara en förvuxen 8S eller en förkrympen 12SD.
Från vardagspraktiken så har man ingen direkt glädje av 10" klingan
50% tyngre än 8S
Risk att säkringen går om man kopplar den genom sin grovis.
Den fixar inte en 4"4 regel

Då är det nog bättre att satsa på 12" istället eller nöja sig med 8S.
Den är inte 50% tyngre utan nästan 100% tyngre (87% för att vara lite mer exakt :D) Eller så är en 8S drygt 50 lättare... Hursomhelst så undrar jag om den verkligen inte klarar av 4"4? Bosch brukar ju uppge dess kapacitet med viss marginal så därför undrar jag om det inte går att kapa om man trixar lite med t.ex. klingskyddet?

Men ja jag skulle också ha valt 12SD om jag var i behov av en större kap&gersåg i och med att den är bara 1,1 kg tyngre. (12SD: 29,1 kg och 10SD: 28 kg).
Sen så varvar 12SD mindre, 3900 varv/min kontra 5000 varv/min, vilket borde innebära en tystare maskin?
Periferihastigheten torde vara ungefär likadan då klingorna är olika stora så sågsnittet borde vara lika bra på bägge.
 
Det verkar ändå vara ganska många som tycker om och läsa dessa trådar så helt fel kan det ju inte vara:)
Men det finns ju folk som klagar på det mästa.

Fortfarande känner jag mig ganska kluven, men verkar som de flesta här föredrar en bosch. Så då är det väll bara modellen kvar att bestämma sig för.
Kollade några priser GCM 8 S + GTA3700 pris 4995 med frakt
GCM 10 SD + GTA3700 pris 7195:- med frakt
GCM 12 SD+ GTA3700 pris 8995:- med frakt
Någon som har hittat bättre priser.

mattias
 
P
skulle jag idag köpa en kap/ger såg så skulle jag ta en GCM8S alla dagar i veckan!

har en GCM10SD idag och den är inte direkt portabel i mina ögon, tung och otymplig!
Den är iaf grymt bra men GCM8s är ljusår bättre när det gäller att transportera fram o tilbaka :surprised:
 
Instämmer i stort med pleqtiz :)
Har en GCM10SD och skulle förmodligen siktat på en 8S om det skulle nyhandlats, iofs så släpas inte sågen runt mer än på tomten och i garaget så..
Och hade jag inte hunnit läsa en massa 'varningsinlägg' om 10SD´n vikt så hade de nog kunnat bli en sån. ;)
Sammanfattningsvis tror jag du blir nöjd oavsett vad valet (8S, 10SD eller 12SD) slutar med! :)
 
Ska åka en tur till örebro under veckan nu och besöka några byggvaruhus:confused:, så kanske jag kan bestämma mig vem min nya sambo blir:).

Att det ska vara så jävla svårt.
Vet att jag blir super nöjd vilken jag än tar, men man vill alltid ha det "bästa"

mattias
 
gifen skrev:
Inget personligt påhopp Nimajneb, Tycker det bara är synd att dom flesta trådarna som startas här börjas just med den kommentaren. Är väl bara enklare att ge sin mening om ämnet istället för att fortsätta påminna folk om sökfunktionen, alla forum på nätet har dessa problem, why fight it?:)

ot: Dom har en hel hög med Bosch 10s och 8s i K-rautas fyndhörna i Arninge för 1000:- lappen billigare än ord pris. (I Fredags iaf)
Kanske skriver man lite surt "sök" istället för att svara för att man redan svarat på samma fråga 50 gånger och börjat tröttna lite på det..
Visst stämmer det att alla forum har det problemet men man måste ju ändå slåss för sin övertygelse även om det är ett slag mot väderkvarnar. :)

För övrigt brukar förkortningen "OT" betyda "OFF topic", inte on topic.

Ta nu inte detta som ett påhopp på dig gifen för det är det inte!


Var nu glada allesammen och kramas där ute i verktygsdjungeln och glad sommar på er!
I morgon ska jag upp till norrland och ägna mig åt min andra passion, nämligen paintball.

Hej på er!



Visst fasen!
on topic: matte81, ska du flytta sågen mer än en gång per år? Köp 8s så får du dessutom 2200 att köpa virke att kapa sönder för ;)
Vill du ha världens största såg och aldrig behöver flytta den samt kan trolla fram 800 extra? Köp 12sd.
Om du mer eller mindre aldrig behöver flytta sågen, alt. har en stor och stark bror som kan hjälpa dig bära eländet och inte vill spräcka 8k budgeten. Köp 10sd.

Oavsett vilken du köper, köp stativet gta3700 till!
 
Redigerat:
H
Köpte själv en DeWalt 707 för några år sedan mest för min far hade en motsvarande ELU. Hittade dessutom den gamla sågbänken vilken är gjord av rekangulära profiler. Då den är mer utformad som ett bord tycker jag att den bra mycket bättre än de nya där ytan är minimal. Jag flyttar aldrig eller sällan min såg så jag har inte det behovet av mobilitet. Åter till såg. Kan inte nog berömma DeWalten för des enkelhet och smidighet. Har byggt ett dubbelgarage, en tillbyggnad på 40 kvm samt inrett en hel ovanvåning där sågen har använts. har fortfarande originalklingan i sågen. Köp DeWalt och bli nöjd, men du väljer klart själv.
 
Just för några år sen får mig att tänka att Boschen (GCM8S) kanske har några fördelar då den inte så är så speciellt gammal på marknaden?
Laser och lampa är 2 som kan räknas upp.
Finns en bunt med inlägg här där folk valt mellan DW707 och PCM8S (Boschs gröna hemmafixarserie) och verkar vara nöjda med det gröna valet?
Så om dom inläggen är sanningsenliga så tvivlar jag att en DW707 står sig i jämförelsen med GCM8S, GCM10SD och GCM12SD.

Men självklart är det ens egna tycke och smak som avgöra! :)
 
Har en Makita LS1214F / 305mm som Funkar kanonbra. Då jag jobbar som snickare i ett tvåmannaföretag så kan vi välja lite mer vad vi vill ha. Och vi valde bort Bosch efter att två GCM maskiner har haft problem. Och Dewalt är inte vad dom har varit............:(
Om jag var tvungen att köpa en ny imorgon av någon anledning så skulle jag köpa Festol Kapex ks 120 utan att tveka då den har bättre laser och är lättare, samt bättre precision överlag.
 
H
ja mycket är ju upp till ens egen bedömning. Provade en Bosch grön på K-Rauta men vände lika fort som jag kom. Hur de blå är vet jag inte. Sedan beror det på vad man ska såga för något. Jag har mest sågat lister, reglar samt panel och jag är mer än nöjd. Hade jag haft mer pengar så hade en Festool stått i garaget. Hörde en snickare som köpt en Hitachi som han är mycket nöjd med, det är den dyrare varianten. Dewalt har väl 2 olika nivåer på sina saker en billigare mot BD samt en dyrare.
 
Enligt våra diskussionsregler är det tillåtet att ställa en "egen" fråga, trots att den har ställts tidigare. Naturligtvis är det lämpligt att söka först, men vi har full förståelse för om man vill ställa den igen. Tycker man inte om att frågor upprepas föreslår jag att man försöker undvika att läsa dessa trådar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.