Eftersom den kommer vara stillastående i perioder skylla jag rekommendera att köpa en av känt märke. Definitivt inte en Kina-tillverkad. Honda och can-am har jag upplevt som pålitligast av dom märken jag kommit i kontakt med.
Sen vilken storlek på maskin som passar dig beror på vart du ska köra. Tex, inte för tung maskin om du kommer köra mycket på din fina gräsmatta. Eller inte för lätt om du ska putta snö.
Jag jobbar som maskinförare/anläggare och vi har använt 4-hjulingar för att transportera material till svåråtkomliga platser. Så dom har fått jobba hårt och i alla väder.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
ok tack för ditt seriösa svar , ska kunna ploga i framtiden ska kunna dra/köra lite ved i från lilla skogs tomten jag har & köra lite annat också , var hos en handlare Honda frågade lite allmänt han sa att att en 420 räckte gått väl för det 500 var kanske lite mycket 400 lite för lite ....
 
Honda har ju på sina arbets maskiner (upp till 500) stel bakaxel som kanske tål lite mer, nackdelen är väl att komforten tar stryk när man blir lite trött och sitter ned o kör.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Grannen på landet har Honda han är super nöjd , kikar på dom också nu är inte tanken att åka några långa sträckor och blir det de någon gång får man stå ut med lite sämre komfort .
Någon som har erfarenhet av Kawasaki , suzuki eller yamaha ??
 
Farsan har en Yamaha grizzly 450 för dylika ändamål. Funkar bra att köra ved, grus och dra ner båten till sjön. Faktum är att det funkar bra med 2wd till det mesta, sen ibland tycker man det går lite tungt och slirigt och då kommer man på att lägga i 4wd och den tuffar snällt vidare.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Har en Yamaha kodiak 400 från 2003 tror jag. Köptes för att kolla över grödorna samt smidigt att ta ut till skogen för att fälla ett träd eller två. Fick med plpgblad på 150cm som föregående ägare plogat sin tomt samt 200m väg.

PS. Årsveden tar man ut med med riktiga maskiner, inte atv eller traktor utan med en Rottne Rapid 6wd. ;)
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Har en honda 500 från 2011 utan servostyrning med förgasare som jag e supernöjd med på vår lilla 5ha gård.

Har köpt till rejält grova däck vilket gjorde underverk på framkomligheten/drivkraften både på snö och i skogen. Har även en enkel boggie/skogsvagn från Jula (6000spänn) som jag även byggt ett litet insatsflak till = mycket användbart!

Honda har kardandrift och ingen variatorkoppling/cvt som stjäl en massa kraft vilket gör att man klarar sig med mindre hk.
Känns robust och rejält med stel bakaxel. Kan inget annat än att rekomenderas!
 
Det känns lite förlegat och slentrianmässigt att racka ner på "kinamaskiner". Kymco tillverkas i Taiwan, har gott renommé och min har som sagt varit fullständigt problemfri :)
 
Trevligt att höra erfarenhet om China maskin också , men det är dock en då en chansning när vi pratar så mycket pengar så då går jag på gamla beprövade kända märken.
 
Hade en 4wd kinamaskin 400cc för 35000:- innan vi byte mot en begagnad honda för 65000. Dessa två maskiner var dock inte i närheten av varandra varken kvalitets eller prestandamässigt.
 
qvintus4 skrev:
Trevligt att höra erfarenhet om China maskin också , men det är dock en då en chansning när vi pratar så mycket pengar så då går jag på gamla beprövade kända märken.
Taiwan-maskin ;)
Det är väl bara pekingregimen som ser Taiwan som en del av Kina :x
 
  • Gilla
AFredriksson och 1 till
  • Laddar…
En uppsättning rejäla däck gör iaf underverk på de flesta maskinerna. Dessa är dessutom betydligt tystare på asfalt jämfört med originaldäcken. Helt ok slitstyrka och komfort även på asfalt, Kenda bear claw 27' på bilden.
ATV med Kenda Bear Claw 27-tumsdäck monterade, visande slitstarka däck på en garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.