Tänker kanske skaffa en fyrhjuling till landet så frågan till er som har och har erfarenhet av fyrhjuling blir : vad ska man välja ska ha den till landet som arbetshäst köra ved osv kanske ploga i framtiden den behöver inte vara ny kanske lägger kring 50.000 kr kikar tex på Honda,polaris,suzuki,yamaha

Har även kikat på en ny men kan inget om det märket CF Moto kan inget om det märket ??
 
Jag kör en Kymco 700 sen några år. Funkar riktigt bra (y)
Använder med snöblad, slaghack, harv, släpkärra, drar upp båten o sv.
 
Tror att samtliga av de "kända" märkena fungerar bra. Själv har jag en Polaris men tycker grannens Yamaha verkar bra. Går väldigt fint i motor och transmission.
Säger inte att de kinesiska modellerna är dåliga men man bör nog kolla lite noggrannare innan man köper en sådan. Finns det verkstäder o service? Finns det reservdelar om det behövs? O s v
 
ok lutar mer åt att kika på begagnad märkes maskin då vet man en då vad man får , har kollat runt lite det finns ganska mycket bra maskiner där ute för 50000 kr ca
 
Intressant att hör från er som han andra märken vad ni tycker och vilka erfarenheter ??
Sen bör man tänka på motorstyrka ?? med tanke på att man kanske drar lite virke osv
 
Jag har haft en Suzuki500 som fick rätt mycket stryk men höll ihop bra. Kan dock för lite för att kunna rekommendera något märke. Ett tips är i alla fall att skaffa en med styrservo, underlättar betydligt.

Om du är intresserad av att följa lagar och regler så kan du läsa på här vad som gäller: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Vag/Korkort/kora-fyrhjuling---regler-och-risker/

Beroende på vad du har för körkortsbehörighet eller när du tog körkort så har jag för mig att det påverkar hur fordonet ska vara registrerat för att du lagligt ska kunna framföra det. Men det framgår säkert i foldern jag länkar till.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
jag kommer nog inte att vägregistrera efter som jag inte kommer köra vägar med den .
 
För de där pengarna får du en begagnad traktor i bra skick. Med traktor får du mer arbete uträttat och så håller den flerdubbelt längre. En fyrhjuling kan helt enkelt inte konkurrera.

Själv har jag Massey-Ferguson 165 årsnmodell 1971. En väldigt användbar maskin och förvånansvärt driftssäker trots åldern.
Jag har varit med och försökt köra ut litet virke med en stor dyr fyrhjuling som säkert hade kostat mer än min traktor. För mig som är van med traktor och vajerkran kändes det som ett jäkla krångel. Vi arbetade som djur men ingenting blev gjort.
 
Redigerat:
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Tyvärr är inte en traktor ett alternativ har ingen bra inne plats för det , möjligtvis en mini traktor kan vara ett alternativ men då pratar vi typ bolens ,gilson , volvo bm mini storlek ....
Fast jag måste säga dom jag vet dom som har en fyrhjuling både i 10-15 år utan några problem som typ gårds arbetshäst inga problem .
Jag menar inte att den ska vara i nått slags av skogsbruk utan för lite ved hållning jord/gruskörning ploga osv
 
10-15 år är en kort livstid på en maskin........ och du får säkert arbeta hårt om du skall köra ut husbehovsveden med fyrhjuling.
Fast du gör som du vill.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Fast en traktor kan man ju inte nöjesrejsa med mellan arbetspassen ;)
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Magnus Larsson skrev:
Fast en traktor kan man ju inte nöjesrejsa med mellan arbetspassen ;)
Prova igen, googla traktorpulling, hastighetsplöjning, traktorslalom.
Visst kan man ha mycket kul med traktor :)
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Det kan man göra om man vill...... jag har faktiskt anlänt med traktor till arbetsförmedlingen i stora ämbetshuset inne i stan en gång;) Jag hade ett ärende att uträtta med traktor på hemresan.
Stadsborna har förresten en förmåga att bli uppretade då man kör med en gammal traktor mitt igenom centrum. I synnerhet i rusningstid. Ett sant nöje:cool:

Fast om du inte får in en traktor under tak är det ju onödigt att köpa en och låta den stå ute och förstöras.
 
Stöldrisken är betydligt större med en fyrhjuling.
 
jaja nu lägger vi ner traktor snacket tråden handlar inte om traktorer utan fyrhjuling . men ni som har fyrhjulingar diskutera gärna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.