Micke parkett skrev:
Glömde skicka med fräsningen på hunden [bild]
Mycket snyggt!
 
kinglolle skrev:
Då är vi 2. Min gamla Biltemafräs skulle ha bytts ut för 5 år sen men ändå ligger den där o gör mig förannad varje gång jag ens ser den...;)
Samma här, svär över den regelbundet.
Men, den levererar bra. Tung och stabil, rätt kraftig, jag har iaf inte haft bekymmer med kraften trots 20mm fräs för att fräsa försänkningar i panelbrädor.
Precisionen är bättre än vad jag kan skapa förutsättningar för.

Kommer uppgradera med ett skenanslag från Makita innan fräsen byts ut iaf.
Med bra fräsar och skena så får den säkert ett nytt liv en stund till.
 
Haha ja det värsta är att Biltemafräsen kan så mycket mer än mina frästalanger medger. Så för mig är det mest psykologiskt att den inte passar in och att alla andra verktyg utom just fräs och elhyvel är utbytta
 
Frästalanger är något jag också önskar mej.
Är det någon som har lite tips på läsbart material / videoguider som kan öppna mina ögon!?!
 
Nu har jag handlat julklappar till frugan för 3000:-.
De är bara för henne och kommer inte övriga familjen tillgodo.
Därför har jag gjort mig berättigad till ett verktygskonto på 6000:(3000 för mig själv plus att det kommer övriga familjen till godo i form av utfört arbete=3000)
Jag har siktat in mig lite på GMF1600CE.
Övertyga mig om att jag skall köpa något annat eler kom med förslag på tillbehör, så blir jag glad:D
 
sblixten skrev:
Nu har jag handlat julklappar till frugan för 3000:-.
De är bara för henne och kommer inte övriga familjen tillgodo.
Därför har jag gjort mig berättigad till ett verktygskonto på 6000:(3000 för mig själv plus att det kommer övriga familjen till godo i form av utfört arbete=3000)
Jag har siktat in mig lite på GMF1600CE.
Övertyga mig om att jag skall köpa något annat eler kom med förslag på tillbehör, så blir jag glad:D
Jag gillar din kreativa matematik! (y)
Jag har som du kanske läst GMF1600CE'n men har inte fräst mer än lite urtag på lister, och avrundat en fönsterbänk.
Men har du några funderingar så fråga på, eller om du vill se bild på nåt.
Detta är min första egna fräs, så mina kunskaper måste ses som begränsande.
Har inget negativt att säga om den, mer än att anslutningssladden har ett plastigare hölje än vad man är van med från Boschs blå serie, överväger att byta den! :rolleyes:
 
För de pengarna börjar du ju närma dig Festools OF1400? Det är en mycket trevlig fräs, dock blir det ju endast plunge och ingen fixed base. Det senare tycker jag man kan leva utan på en sådan stor fräs.
 
phl skrev:
För de pengarna börjar du ju närma dig Festools OF1400? Det är en mycket trevlig fräs, dock blir det ju endast plunge och ingen fixed base. Det senare tycker jag man kan leva utan på en sådan stor fräs.
Men är inte en plunge base rent praktiskt sett en fixed base (man ställer den)?

--- Mats ---
 
Ju mer jag läser på om fräsar desto svårare blir det.
Jag vill bara ha en fräs och vet inte riktigt vad jag vill ha den till.
Kan bara gissa vad jag kommr använda den till:
-billigt fräsbord eller hemmabygge skall den fungera med,
-köra den med skena
-kantfräs
-fingerskarvsfräs

Skall jag köpa en mindre fräs då eller är jag inne på rätt linje?
 
Det där med en fräs till allt är tyvärr svårt. Normalt vill man ju ha stor fräs i fräsbordet, bra skenadapter (som passar till de skenor man har) för att köra den på skena, en liten fräs till kanterna samt en stöddig en till fingerskarvarna. Det senare göres nog lämpligast på fräsbord...

Om fokus ligger mer åt fräsbord skulle jag inte satsa på en OF1400, Boschen är nog väl så bra. Alternativet kanske är en stöddig fräs som passar till bordet (DW625 eller ännu bättre Trend T11) samt en mindre fräs till kanterna och skenan? Borde rymmas inom budget, alternativt lever jag i en drömvärld full med låga priser ;-/
 
phl skrev:
Det där med en fräs till allt är tyvärr svårt. Normalt vill man ju ha stor fräs i fräsbordet, bra skenadapter (som passar till de skenor man har) för att köra den på skena, en liten fräs till kanterna samt en stöddig en till fingerskarvarna. Det senare göres nog lämpligast på fräsbord...

Om fokus ligger mer åt fräsbord skulle jag inte satsa på en OF1400, Boschen är nog väl så bra. Alternativet kanske är en stöddig fräs som passar till bordet (DW625 eller ännu bättre Trend T11) samt en mindre fräs till kanterna och skenan? Borde rymmas inom budget, alternativt lever jag i en drömvärld full med låga priser ;-/
Det ryms dessvärre inte i budget då den även kommer att gå till frässtål.
Annars var det väl lite det du skriver som jag var ute och fiskade efter:
Kommer jag ändå vilja ha två fräsar i slutänden och stå där med ett mellanting som inte är bra till något?
Samtidigt så kanske den duger för mig till både och.
Lite otympligare när jag kör den på fri hand och tar lite längre tid i fräsbordet, men fungerar ok?
 
Jag har tre fräsar. En DW625 som används till tung fräsning, exempelvis fräsning av spår för golvvärmeslang samt en DW26204 och en Bosch GKF600 som båda används till mindre fräsjobb, exempelvis avrundningar och att trimma kanter. Den lilla DW kommer att byggas in i hemgjorda fräsbord a'la woodgears.ca.
 
vojma skrev:
Jag har tre fräsar. En DW625 som används till tung fräsning, exempelvis fräsning av spår för golvvärmeslang samt en DW26204 och en Bosch GKF600 som båda används till mindre fräsjobb, exempelvis avrundningar och att trimma kanter. Den lilla DW kommer att byggas in i hemgjorda fräsbord a'la woodgears.ca.
Varför väljer du att sätta den mindre fräsen i bordet istället för den större?
 
Om du tittar på woodgears.ca så förstår du.
 
vojma skrev:
Om du tittar på woodgears.ca så förstår du.
Jag kollade där men där fanns ett antal olika att välja på, men jag skall kolla på samtliga i helgen så att mina teoretiska fräskunskaper blir större innan jag börjar öka på de praktiska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.