Jag har ett tegelhus och ska snart byta fönster. Första raden tegel ovanför fönstret och balkongdörren sitter löst och fönsterfirman som byter fönsterna tänkte försöka limma fast dom lösa tegelstenarna i samband med fönsterbytet, limmet står dom för men fogmassa och fogning får jag göra själv. Vilken sorts fogmassa är bäst till tegel utomhus?

Skulle det fungera med till exempel en sån här...?! Eller har ni tips/förslag på annan sorts fogmassa?

https://bolist.se/produkt/reparationsmassa-a920-express-mortar-cementgra-03l/
 
  • Balkong på ett tegelhus, med vita fönster och balkongdörr. Översta raden tegelstenar ovanför fönstren och dörren sitter löst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet om fogmassan i bifogade länken fungerar..? Eller som har förslag på annan fogmassa som är bättre?
 
R
Nej det är ingett man löser med fogmassa!
Det är rostig armering som ligger i skiftet ovanför tegelbalken som behöver bilas ur och bytas ut mot rostfri armering..
Detta är ett jobb som murare normalt utför om du inte tänkt att göra det själv..
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte , ska dom limma fast? Då blir det väl inget att foga? Jag fattar nog inte.

Jag började fundera på hur balkongen sitter fast...🤔😀
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag förstår inte , ska dom limma fast? Då blir det väl inget att foga? Jag fattar nog inte.

Jag började fundera på hur balkongen sitter fast...🤔😀
R Rejäl skrev:
Nej det är ingett man löser med fogmassa!
Det är rostig armering som ligger i skiftet ovanför tegelbalken som behöver bilas ur och bytas ut mot rostfri armering..
Detta är ett jobb som murare normalt utför om du inte tänkt att göra det själv..
Vadå "rostig armering dom ligger i skiftet ovanför tegelbalken"..? Tror inte du riktigt förstår vad jag menar...

Alltså första raden med tegelstenar ovanför fönstret och balkongdörren är lös, finns ju ingen armering där vad jag vet?! Fönsterfirman som byter fönsterna tänkte försöka limma fast dom lösa tegelstenarna i samband med fönsterbytet, lim och limning står dom för, men fogningen efteråt får jag göra själv.

Förstår som sagt inte vad du menar med "rostig armering" när det inte finns nån armering på det stället...
 
R
H Henke_01 skrev:
Vadå "rostig armering dom ligger i skiftet ovanför tegelbalken"..? Tror inte du riktigt förstår vad jag menar...

Alltså första raden med tegelstenar ovanför fönstret och balkongdörren är lös, finns ju ingen armering där vad jag vet?! Fönsterfirman som byter fönsterna tänkte försöka limma fast dom lösa tegelstenarna i samband med fönsterbytet, lim och limning står dom för, men fogningen efteråt får jag göra själv.

Förstår som sagt inte vad du menar med "rostig armering" när det inte finns nån armering på det stället...
Har du bilat in i murbruket ovanför balken eller hur vet du att ingen armering ligger där?
Jag är mur o putsubildad så jag förstår mycket väl att det ligger armering ovanför balken som det ska enligt murningens regler..
Den armeringen rostar och rosten gör att armeringen utvidgas i diameter som sedan spränger murbruket så att det lossnar..
Armeringen läggs vid murning i bruket och det är detta du måste få bort och ersätta med rostfri armering..
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag förstår inte , ska dom limma fast? Då blir det väl inget att foga? Jag fattar nog inte.

Jag började fundera på hur balkongen sitter fast...🤔😀
Min fråga har absolut inget med balkongen och hur den sitter fast att göra.

Utan det är tegelstenarna ovanför fönstret och balkongdörren det gäller...

Första raden med tegelstenar ovanför fönstret och balkongdörren är lös och fönsterfirman som byter fönsterna tänkte försöka limma fast dom lösa tegelstenarna, lim och limning står dom för, men fogning efteråt får jag göra själv. På vilket sätt dom tänkte limma fast stenarna vet jag inte, men nån plan på hur det ska göras verkar dom ha iallafall. Om dom tar bort den gamla fogen på nåt sätt eller hur dom hade tänkt göra vet jag inte, men dom sa iallafall att lim/limning står dom för och fogning efteråt får jag göra själv.
 
R Rejäl skrev:
Har du bilat in i murbruket ovanför balken eller hur vet du att ingen armering ligger där?
Jag är mur o putsubildad så jag förstår mycket väl att det ligger armering ovanför balken som det ska enligt murningens regler..
Den armeringen rostar och rosten gör att armeringen utvidgas i diameter som sedan spränger murbruket så att det lossnar..
Armeringen läggs vid murning i bruket och det är detta du måste få bort och ersätta med rostfri armering..
Så då menar du att det beror på rostig armering att tegelsten lossnar i denhär tråden också?! Där folk tipsar om lim och att man kan limma fast tegelstenen...

https://www.byggahus.se/forum/threads/saetta-fast-lossnad-tegelsten.427874/
 
R
H Henke_01 skrev:
Så då menar du att det beror på rostig armering att tegelsten lossnar i denhär tråden också?! Där folk tipsar om lim och att man kan limma fast tegelstenen...

[länk]
Limmar man någonsin fasadtegel när man murar?
Det är absolut mest novisa hemmafixare d i dessa trådar, ja det är rostig armering som spräcker ditt murbruk och det finns inga Quick fix utan armeringen behöver bytas ut..
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H Henke_01 skrev:
Min fråga har absolut inget med balkongen och hur den sitter fast att göra.

Utan det är tegelstenarna ovanför fönstret och balkongdörren det gäller...

Första raden med tegelstenar ovanför fönstret och balkongdörren är lös och fönsterfirman som byter fönsterna tänkte försöka limma fast dom lösa tegelstenarna, lim och limning står dom för, men fogning efteråt får jag göra själv. På vilket sätt dom tänkte limma fast stenarna vet jag inte, men nån plan på hur det ska göras verkar dom ha iallafall. Om dom tar bort den gamla fogen på nåt sätt eller hur dom hade tänkt göra vet jag inte, men dom sa iallafall att lim/limning står dom för och fogning efteråt får jag göra själv.
Men vad menar du med limma? Om du ska foga behöver det vara 1-2 cm "lim" mellan tegelstenarna och sen ska du då foga utifrån? Jag fattar inte vad dom ska göra med dina tegelstenar..... I min värld är "lim" inte något man bygger på höjden?
Eller ska dom limma bara kortsidan in mot huset? Det låter inte hållbart.

Och detta med att du ska göra en del av arbetet låter i mina öron som ett sätt för dom att ha nåt att skylla på när det går sönder sen..... Låt dom göra allt och vill dom inte det har du ju svaret på varför så att säga....
Du borde lyssna på Rejäl här tror jag.👍
 
R Rejäl skrev:
Limmar man någonsin fasadtegel när man murar?
Det är absolut mest novisa hemmafixare d i dessa trådar, ja det är rostig armering som spräcker ditt murbruk och det finns inga Quick fix utan armeringen behöver bytas ut..
Jag är ingen murare och det är väl klart att man inte limmar fasadtegel när man murar och det är väl möjligt att det är rostig armering som spräcker murbruket. Men då får man väl göra en bättre och mer hållbarare lagning senare, har hur som helst inte möjlighet att göra det innan fönsterbytet. Huvudsaken man får fast det tillfälligt så man kan byta fönster och balkongdörr nu, så får man väl som sagt göra det bättre sen...
 
A Argastesnickaren skrev:
Lyssna på Rejäl.
Kolla länk på tegelbalkar.
Inget ovanligt problem när huset och armeringen börjar få några år på nacken.

[länk]
Jo, men då måste jag nog hur som helst laga det tillfälligt just nu så man kan byta fönster och balkongdörr. Så får jag väl anlita en murare senare som lagar till det bättre, men jag kommer inte hinna få tag på en murare som kan göra det innan fönsterbytet eftersom dom kommer och byter fönsterna på tisdag till veckan.
 
R
H Henke_01 skrev:
Jo, men då måste jag nog hur som helst laga det tillfälligt just nu så man kan byta fönster och balkongdörr. Så får jag väl anlita en murare senare som lagar till det bättre, men jag kommer inte hinna få tag på en murare som kan göra det innan fönsterbytet eftersom dom kommer och byter fönsterna på tisdag till veckan.
Nej du behöver inte kladda på någon fog eller något byt fönster och få tag i en murare som hjälper dig så snart Hen kan, det rasar inte på några veckor..
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.