Trahus-Ask.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trahus-Kobbe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jätte fint tåls att tänka på ... kanske en då passar med mitt tegelplåt tak till dom här .....
 
A
Vi gick från gult med bruna foder/knutar till ljusgrönt med vita knutar.
På bilden är det gröna lite mörkare än i verkligheten.
 
  • telefon 404.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0766.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Ser fint ut ,, då borde det en då funka med tegelfärgat plåttak till dom färgerna på husen ovan ditt....
 
Vi kommer att byta från herrgårdsgult med vita knutar/foder till grå umbra/vitt på går gård med faluröda komplementbyggnader. Vi har provmålat entrén så jag skall se om jag kan fixa en bild senare idag.
 
Ser ut så här. Vi gör panelen trären från 180 års färglager och målar med linoljefärg. Anledningen till att vi byter kulör hel är att huset ursprungligen har varit grönt. Dock mycket intensivare grön, nästan mintgrön, jämfört med den betydligt mera nedtonade kulör vi valt.

Vi började med entrén eftersom panelen där var täckt med masonit. När vi tog bort masoniten hittade vi ursprungskulören och kunde sen laga upp panelen och återskapa ursprungsutseendet.

DSC_1733.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1696.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fin färg och roligt att ni hittade ursprungsfärgen
uppe på min balkong utan för balkongdörren där det är masonit kanske värt och kolla i fall det finns någon annan färg där bakom ??

Mitt hus är målad med oljefärg är det någon ide att byta till linoljefärg ??
 
Vi hittade även spår av originalkulören som hade krypit in under foder/glipor och där det har varit svårt att skrapa under årens lopp. Om din oljefärg är homogen och sitter bra finns nog ingen anledning att ta bort den. Vi har inget val i o m att det är så olika färgsorter, extremt tjocka färglager här och var samt krackelerat/trärent på sina ställen.
 
qvintus4 skrev:
Mitt hus är målad med oljefärg är det någon ide att byta till linoljefärg ??
Nope, ingen idé alls. Framförallt blir det lättare att hålla koll på om man är konsekvent i sitt färgval.
 
ok tackar
 
qvintus4 skrev:
jag kan i för sig tänka mig nått sånt här också eller vad tror ni [bild]
Snyggt, det där valde jag ,när jag byggde till!
Hade panel i hyffsat skick som var laserad/cuprinolad och det gick bra att måla äkta Faluröd-ljus på den.
Ska du ändå byta halva panelen så hade jag inte tvekat att byta resten också och bytt till den bästa färgen, dvs Faluröd, och på samma gång kanske fixa lite bättre isolering alternativt göra den som finns bättre, t.ex genom att få dit riktigt, vitt vindskydd.
Det har slarvats massor med tillägsisoleringar på 80-talet, och dessutom satte man dit löjligt lite.
 
Redigerat:
Ska inte byta panel ska bara måla, men det kan vara en tanke för framtiden ..
 
Redigerat:
krillek skrev:
Ser ut så här. Vi gör panelen trären från 180 års färglager och målar med linoljefärg. Anledningen till att vi byter kulör hel är att huset ursprungligen har varit grönt. Dock mycket intensivare grön, nästan mintgrön, jämfört med den betydligt mera nedtonade kulör vi valt.

Vi började med entrén eftersom panelen där var täckt med masonit. När vi tog bort masoniten hittade vi ursprungskulören och kunde sen laga upp panelen och återskapa ursprungsutseendet.

[bild]

[bild]
Hmmm kanske ska ta bort masoniten uppe på balkongen se i fall det finns någon gamla färg bakom , vad heter den nya gråa färgen ??
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
qvintus4 skrev:
Hmmm kanske ska ta bort masoniten uppe på balkongen se i fall det finns någon gamla färg bakom , vad heter den nya gråa färgen ??
Engwall & Claesson Linoljefärg Grön Umbra nr 30, 7A. Exakt NCS: 1505-Y24R
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.