M MetteKson skrev:
Jag tänkte föreslå grått, men din fru hann före. :)
Jag kan köpa det. Men ska huset vara ljusgrått då (träet)?
Bara rädd att man tröttnar lite mer på det än svart/vitt…
 
Mörkbrunt, teaklasyr eller kromoxidgrön, eventuellt skulle någon mörkare röd också kunna passa. Teak och koppar gör sig alltid bra med tegel men kostar såklart en slant.

Oavsett färgval på fönstren får du fundera på hur du får ihop helheten. Är du villiga att måla om övriga träpartier? Plåtdetaljer? Vad har du för stil på dörrar, smide/snickeri osv.
 
H Hans G2 skrev:
Mörkbrunt, teaklasyr eller kromoxidgrön, eventuellt skulle någon mörkare röd också kunna passa. Teak och koppar gör sig alltid bra med tegel men kostar såklart en slant.

Oavsett färgval på fönstren får du fundera på hur du får ihop helheten. Är du villiga att måla om övriga träpartier? Plåtdetaljer? Vad har du för stil på dörrar, smide/snickeri osv.
Japp, precis, helheten. Är på sikt absolut beredd att byta färg på huset också. Det är en av grejerna i valet, att försöka inte få för många färger - någon på träet, någon på dörren o.s.v.
 
Vi har vita mot mörkbrunt tegel, men jag önskar vi hade mörka då jag tycker vitt inte funkar något bra mot mörkbrunt tegel. Så personligen hade jag valt svart före vitt... Helst teak eller mörk lasyr som ngn annan var inne på men det kostar säkerligen mer.
 
H henche skrev:
Vi har vita mot mörkbrunt tegel, men jag önskar vi hade mörka då jag tycker vitt inte funkar något bra mot mörkbrunt tegel. Så personligen hade jag valt svart före vitt... Helst teak eller mörk lasyr som ngn annan var inne på men det kostar säkerligen mer.
Tack för svar.
Tänkt köra på aluminiumfönster (vilket iofs inte är så tidsenligt men känns ändå bäst)
 
Kör träfönster med teaklasyr, alltså furu som lanserats i teaknyans. Då får du fint utseende för rimlig peng och fönster som kan hålla länge, men såklart inte underhållsfria.
Dock innebär underhållsfritt snarare att det är en engångsprodukt, så du behöver inte göra något på 20-30 år men sen är det dags igen när isolerglaskassetterna är slut, reservdelar inte finns, färgen solblekts och flagat.
 
  • Gilla
henche och 1 till
  • Laddar…
Någon som har svarta och kan svara på hur de står sig i söderläge?
Har en dörr i söderläge som slår sig duktigt i solen. Hur kommer svarta fönster reagera?

Står mellan Antracit och svart nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.