Har ett hus från mitten av 60-talet där FK-kablarna i väggarna har regnbågens alla färger känns det som. Förra ägaren verkar varit lite hobby elektriker.

Är lite tveksam till all installation är riktigt utförd och skulle vilja kontrollmäta och dokumentera hur det ser ut lite.

Mätning mellan:

Nolla - Fas
Nolla - Jord
Fas - Jord

Vilka värden skall det bli om vi nu pratar 1-fas?

Hade en elektriker ute som drog en del ny el i köket. Han använde färgerna Brun,Blå & Gulgrön. Vilken färg han använde till tändtråd är jag osäker på. Är det rätt färger att använda enligt dagens standard?

// Snozzi
 
Antar att det är spänningsmätning med strömmen påslagen du avser.
Då ska det nominellt vara 230V fas-nolla, och så även fas-jord. Jord-nolla ska det vara noll. Har du jordfelsbrytare kan den ev. lösa ut när du mäter fas-jord, beroende på ditt mätinstrument.
Ett enkelt lastprov kan du också göra, stoppa i nåt som drar några 100W i samma uttag och notera hur mycket späningen sjunker.

Ta det vackert, och använd en multimeter som är isolationsklassad för spänningen ifråga. Det finns billigt skräp som, trots att de har t.o.m. 500- eller 1000V-område bara är CAT I-klassad, dvs max 50V. Både multimeter och mätsladdar ska ha lägst CAT II.

Mäta är fullt tillåtet. Men ta dig i akt, och håll katter och barn borta. Det går att bli jordad...

 
Tipsar om att ha skor med gummisula och helst en hand i fickan med. Bra sladdar är rätt viktigt här, själv kör jag bara Fluke rätt igenom men kolla så att sladdarna inte är skadade alls, är de det så köp nya! Det är en rätt billig livförsäkring nämligen.

Finns en del spänningsprovare på marknaden som faktiskt inte ens får säljas i landet för de är tydligen inte korrekt isolerade och att hålla en sån med bägge händerna kan nog vara lite dumt och farligt.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Tipsar om att ha skor med gummisula och helst en hand i fickan med. Bra sladdar är rätt viktigt här, själv kör jag bara Fluke rätt igenom men kolla så att sladdarna inte är skadade alls, är de det så köp nya! Det är en rätt billig livförsäkring nämligen.

Finns en del spänningsprovare på marknaden som faktiskt inte ens får säljas i landet för de är tydligen inte korrekt isolerade och att hålla en sån med bägge händerna kan nog vara lite dumt och farligt.

/Kent
Du har helt rätt, men jag skulle vilja se hur du bär dig åt för att spänningsmäta med en hand i fickan.
:D


Snozzi ->
Angående färgerna är dessa helt ok enligt dagens föreskrifter.
DVS.
Brun - Direktfas
Blå - Nolla
Gulgrön - Jord
 
*ler* Beror självfallet på hur och var men ofta så försöker jag sätta fast en mätpinne t ex i jord/nollskena och sen mäter jag med den andre. Gillar nämligen inte att pilla i spänningssatta centraler t ex så därför försöker jag ha både hängslen och livrem.

/Kent
 
Tackar för svaren. Blev lite mer på det klara.

Läste i denna tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=6044 att det var inte så smidigt att se skillnad på nolla och jord så lämnar det åt elektrikern om det skulle bli några problem framöver.

En kort fråga till bara. Vilken färg är vanligast/mest rätt att använda som tändtr`åd?

// Snozzi
 
Får använda vilken färg som helst till tändtråd, förutom gul-grön. När det gäller FK så är det ändå lämligast att använda sig av en färg som skiljer sig mot fas och nolla (Brun å blå)
 
Får tacka för alla svaren.
Nu är alla mina frågetecken utklarade.

// Snozzi
 
Devabriel skrev:
Får använda vilken färg som helst till tändtråd, förutom gul-grön. När det gäller FK så är det ändå lämligast att använda sig av en färg som skiljer sig mot fas och nolla (Brun å blå)
---------------------------OBSERVERA------------------------------

Observera att BLÅ FK ej får vara tändtråd, dock får BLÅ vara tändtråd i en kabel för fastförläggning om denna ej kan förväxlas i anläggningen.

/Richard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.