Jag håller på att kolla så att det är rätt kopplat i de jordade uttagen i köket. Vi har ju alltså ett gammalt hus från 1902 och man vet ju inte om all el är installerad av behörig person.

Fråga: Hur vet man säkert vad som är nolla och jord. Mellan fas och nolla ska det vara 230 V och lika så mellan fas och jord precis som det ska vara 0 V mellan nolla och jord, så långt är jag med. MEN, hur kan man med säkerhet veta VILKEN som är jord eller nolla? Genom att mäta mig fram får jag bara klart för mig vilken tråd som är fas och att de andra två är antingen nolla eller jord, men inte vilken som är vilken. Hur gör man då? Fasen är då i alla fall inte kopplad på jordblecket i nåt uttag och det är ju tur  :) Men jag vill gärna kontrollera att det är kopplat på rätt sätt även med nollan och jorden. Vad skulle kunna hända om nollan var kopplad på jordblecket i ett uttag?

Det här blev ju en längre fråga än väntat, men hoppas att nån fattar nåt och ger mig ett bra svar utan moral om vad man inte får göra själv osv.

// Lidman
 
Om du har central jordfelsbrytare kommer den att lösa ut om du kopplar in något i uttag med felkopplad nolla/jord (som du beskriver).
 
Det är väl i princip det som händer ja.. värre saker kan dock hända om det blir kabelbrott nånstans på jordleningen om den används som nolla.. (aparater blir strömförande osv) men annars händer inte så mycket mer än att jfb går om du har en
 
Förutom ev. jordfelsbrytarens reaktion, enda sättet att veta, som jag ser det är;
Slå av huvudströmbrytaren
Öppna elcentralen
Lossa förbindningen nollskena-jordskena
Ta en rulle FK och anslut till jordskenan, ta med dig andra änden av FKn och ohm-mät runt i husets uttag.

Och detta ska_man_definitivt_inte pyssla med utan behörighet, förbindningen nolla-jord i elcentralen är en mycket viktig sak, vid glapp där kan man få överspänning i systemet (sk nollfel) med brunnen TV, exploderade lampor etc. som följd.
(Nu vart det visst lite moral... fast jag ville bara understryka allvaret i det hela) ;)

 
Hmm, central JFB? Det har jag inte, men går det inte med en JFB som man sätter i det aktuella uttaget och bara koppla in nåt där? Om det är felkopplat så borde väl den också lösa ut likväl som en central JFB? Eller...?

// Lidman
 
Lidman skrev:
Hmm, central JFB? Det har jag inte, men går det inte med en JFB som man sätter i det aktuella uttaget och bara koppla in nåt där? Om det är felkopplat så borde väl den också lösa ut likväl som en central JFB? Eller...?

// Lidman
Nä, tyvärr inte. Den vet inte om hur det ser ut "innanför". En jfb mäter summaströmmen mellan fas och nolla, och är den >30 mA löser den ut, för då går ström nån annan väg. men detta är ur jfb'ns perspektiv, vad den väljer att kalla nolla, jod och fas är definierat i dess uttag som man sätter i vägguttaget.

Kom på en annan mätmetod som borde funka; Knipsa fast en tångamperemeter runt bygeln mellan nollskena och jordskena, alt på en i taget av kablarna till jordskenan och ha en last i varje grupp. Strömmen i jordledaren ska vara noll.
Lite lindrigare då man slipper släppa på bygeln ifråga.
 
Har du inte någon central jfb tycker jag att du ska få en installerad (obs liten moralvarning) ;) Det är den enklaste och bästa åtgärden för att höja elsäkerheten i ett hus, speciellt om det är lite äldre.
 
Håller med om allvaret i att lossa jord/nollskena och även varit med om att en elfirma missade. Kyl/frys brann upp då.
För att göra detta så måste man verkligen koppla bort allt och veta vad man gör. Låter enkelt men det är lätt att man missar något som är fast anslutet såsom t ex en cirkulationspump, tvättmaskin, element o s v.

Just på gamla hus så har man ett litet problem, inte nog med att jorden har ändrat färg ifrån röd till grön/gul utan fasen har också ändrat färg, under en period var den blå.

Om möjligt så lossa inte jord/nollskena utan enbart trådarna ifrån varje rör och resistansmät dem. Sen kan det nog vara vettigt att använda en megger med om det är så gamla kablar. Förbered dig på mycket jobb som man nog inte skall göra själv, det är inget kul alls att jobba i en spänningssatt central och speciellt inte om man inte är helt säker på att allt är rätt kopplat. Att jobba med en hand i fickan och med skor på är rätt vettigt.

Här är nog en central jordfelsbrytare inte så dum, vilket den nästan aldrig är heller men är det strul med kablaget så kan det dra iväg i tid för felsökning och att åtgärda det. Å andra sidan så lär huset stå kvar sen vilket inte är säkert om något händer i väggarna.

/Kent
 
Jaha, det här blev ju jobbigare än väntat. Vad kostar det att installera en central JFB inkl material tro? Vart och hur installerar man den? Vi har två centraler i huset. En från stenåldern för lyset och de flesta väggutagen och den andra från 1984 där alla element är kopplade. Det går en grov kabel från den gamla centralen till den "nya".

// Lidman
 
Om den är ifrån stenåldern så kanske det vore ide att byta den med.
Troligen är kabeln dragen direkt ifrån matning till den nya med 4x6 mm2
Man kan dra om saker så att du får en huvudcentral och en undercentral liggande på separata säkringar i huvudcentralen men det kanske inte är så dumt att ha separata jfb istället men det får din elektriker svara på.

Ja, det är jobb och lite därför som sånt tar tid och kostar.

Hade jag varit i din sits så hade jag kollat lite i dosor och försökt få mig en bild av hur kablar mm ser ut. Är där sockerbitar så kan man gissa sig till att det inte har varit en behörig elektriker där och likaså om röd kopplas ihop med annan färg än gulgrön, det kan vara en ren dödsfälla med sånt.

Sen behöver det inte ta så himla lång tid för en elektriker att megga upp huset och sen installera en jordfelsbrytare. Det är först om det är något fel som det börjar ta tid och kosta men det skall vägas emot att huset faktiskt kan brinna upp annars eller något värre.

Med en "megger" så kollar man hur isolering är mellan t ex fas, nolla och jord och det är inte så dumt att göra det med gamla ledningar. Gammal isolering, metallrör och möss är inte så bra kombination ibland.

Ring och kolla med en elfirma i din närhet, berätta hur det ligger till och hör lite vad de tror det kan starta på dvs med att megga upp och montera jfb vid centralen. Berätta hur många säkringar du har i den gamla så får de en hum om vad det handlar om.
Nu vet jag inte hur gammal den stenålderscentralen är men jag hade nog bytt ut den och lagt om matningen men det får de avgöra.

Detta är nog inget som någon här rekommenderar att man gör själv, ytterst få reder ut allt här.

/Kent

 
Fick min jfb installerad för dryga 2000 pix för fyra år sedan och då drog de även fram en ny matning till badrummet. Allt "vitt" från elfirma och jfb av "bra" märke. Då gick det hela bekymmersfritt, men du kan se det som en fingervisning.
 
Jag har kollat lite hur det ser ut i dosorna. Det där med färgerna verkar vara lite si och så. På ett fåtal ställen är jorden röd, fasen svart och nollan vit, men på de flesta ställen är alla trådar röda och svarta  :-/. De verkar dock vara i bra skick, inte torra och stela utan riktigt fräscha faktiskt. Jag gissar att de inte är från tiden då det drogs in el i huset.

Där det finns en vit tråd med i spelet är det utanpåliggande kulo som gäller. På nåt ställe är det vit fas, svart nolla och en biledare till jorden.

Man kan säga att det är ganska friskt blandat rent färgmässigt. Från den "nya" centralen är det dock korrekt med färgerna enligt 1984 års standard (svart fas, blå nolla och grön/gul jord), så det är endast från den gamla centralen det är rörigt med färgerna.

// Lidman
 
har lite samma problem, i gamla elcentraler sitter ju jord och nolla på samma skena
så enligt mitt amatörmässiga tänkande bör det ju kvitta vad som är vad, men i mitt hus är det relativt enkelt att följa kablarna
Lycka till, själv är bästa dräng!
 
*suck*
Sluta nu, det kvittar INTE vad som är jord respektive noll. Skenorna är delbara med en nollfrånskiljningskruv.

 
japp, sorry det stämmer, men vad innebär det?
Men på mitt ena proppskåp, det äldsta är dom kopplade på samma skena, elektriken var förvånad, men sa att det var så förr.

jag vet nada :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.