Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag är sjukt osäker på vad som blir bäst.

Vi hade precis bestämt oss köra på Bergo-plattor eftersom det sägs vara varmare att gå på, ej är organiskt och inte sägs utlösa några emissioner. Men nu när du säger att det kan bli sunkigt så blir jag osäker.

Om vi nu slipar golvet i alla fall men struntar i att måla det och bara dammbinder det, räcker det då fortfande att vi bara slipar golvet en gång?
Och då antar jag att vi först bör laga småhål med cementbruk A (ja det är ganska slätt, men på några ställen är det lite småhål och hack).

Jag har aldrig förstått vad dammbindning innebär? Vad är det egentligen för medel man häller ut? ”Andas” det? Läste någonstans i forumet att någon hade kört med Osmos hårdvaxolja på betonggolvet (som jag främst tror är till för bänkskivort i trä men som tydligen även ska funka på betong) eftersom det är naturligt.
dammbinda i princip med såpa eller eller ex hagmans dammbindnin 1K. ( finns många leverantörer)
skulle säga att dom är diffusionsöppna.
du vill ha en fästande yta genom slipandet(förutom avjämning). det är bara kolla så att betong har genom gående samma färg(lagningar kan vara lite mörkare9
bruket får gärna ha kornstorlek till 0.
vill säga att hårdvaxolja gör den för tät. (men är bara vad jag tycker)

Bergo-plattor. då kan man fundera på tillverkningen också hur skadlig den är.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Spackla med ett cementbaserat finspackel inget murbruk måla med en 2k vattenburen epoxi blir lättstädat och snyggt
använder man annat bruk än murbruk så funkar bruk.
vare sig man väljer bruk eller spackel så ska det vara fin korningt, ner till noll.
behöver inte vara epoxy färg i ett en familshus.
har målat hyreshus med vanlig beckers golvfärg med akrylat. hållt i allafall tio år.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Osäker på om Webers designgolv går att använda i en källare, men du hade ju sluppit både slipning och målning och fått en färdig yta direkt. Finns i 10 olika kulörer.
 
Jag har också kollat på den men eftersom det står

”Weberfloor 4650 Design Colour är avsedd att användas inomhus i torra utrymmen på allmänna kommunikationsytor, lagerytor i butiker, gallerier och industri med lätt truckbelastning samt i bostäder. Golvet kan erhållas i olika kulörer och är avsett att utgöra ett element i rummets färgsättning.”

Och att det är frätande, att man måste ha skyddsutrustning och särskild kunskap så känns den inte spot on.
 
”Och att det är frätande, att man måste ha skyddsutrustning och särskild kunskap så känns den inte spot on.”

Det här gäller väl för alla typer av cement och kalkbaserade torrbruk.

Att den ska användas i torra utrymmen kan betyda att men inte ska ha den i badrum tex.

Du kan kanske få någon på Weber att komma till er och demonstrera produkten på era golv, det hade varit bra reklam, om det blev bra.
 
  • Gilla
Klasklättermus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.