Inte en bra dag idag. Skulle kapa en dörr i justersågen, men den visade sig vara uppbyggd på ett för mig nytt sätt....de satt minst 2 st kraftiga stålprofiler rakt genom dörren, de kom rejält m gnistor...

Tvärsnitt av en dörr med synliga stålprofiler som orsakat gnistor vid sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke för att lösa detta är att köpa en handhållen Rage-såg och köra efter en rätskiva. Eller finns det andra bra ideer? Den måste klara 65mm sågdjup och lämna fina snitt.

Öppen för alla förslag:)
 
Helst skulle jag nog vilja ha en såg motsvarande Rage-sågen fast i proffsutförande, finns det?
 
Byta klinga i justersågen vid tveksamma fall? Måste ju finnas mostv klingor tänker jag.
 
Kanske det finns, men något järn blir det definitivt inte i min justersåg. Inget medvetet i alla fall:)
 
Redigerat:
Flex har en modell, men jag är osäker på om den klarar 65 mm.
 
Hmm, visade sig att denna typ av sågar är lite vanligare än jag trodde.

Evolution rage 230 - 84mm sågdjup
Flex CSMS 4060 - 63mm sågdjup (för lite)
Mafell ingen?
Festool ingen?
Fein ingen?
Panasonic enbart batterimaskiner
Milwaukee MCS66 - 66mm sågdjup (funkar precis)
Makita 4131J - 63mm sågdjup (för lite)
Hilti SCM 22-A -57mm sågdjup, batteridriven
Hitachi cd7sa -63mm sågdjup
Dewalt ingen?
Kress ingen?
Metabo ingen?
Bosch ingen?


I nuläget känns det alltså som det står mellan Evolution Rage och Milwaukee MCS66. Någon som har någon input i det valet?
 
Redigerat:
Hilti har ju en cirkelsåg för metall så de borde väl ha någon?
 
badtastex skrev:
Hilti har ju en cirkelsåg för metall så de borde väl ha någon?
Hmm, hittade inget, vet du vad den heter?
 
Evolution är väldigt "kinesiska" i byggkvaliteten, men klingorna är billiga och bra. Kan du hitta en kvalitetssåg som kan använda Evolutionklingor?
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Passar en 230 mm Evolutionklinga i en TS75, kanske?

-Nej, det gör den ju inte. Synd
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Hmm, hittade inget, vet du vad den heter?
Den jag tänkte på (och har provat) är nog SCM 22-A, kapade ett antal armeringsjärn med enkelhet. ;)
 
badtastex skrev:
Den jag tänkte på (och har provat) är nog SCM 22-A, kapade ett antal armeringsjärn med enkelhet. ;)
Den missade jag! Dock bara 57 i kapdjup vilket ej räcker. Sen är den batteridriven vilket går bort, men det var ju inte så lätt för dig att veta;)
 
Hitachi har en modell, jag har inte sett mkt om det på nätet, annat än en på maskinisten.net äger en sådan och tycker den är skitbra. Hitachi cd7sa, säger han har kapat upp till 20mm plattjärn med den.
 
Har också en Hitachi cd7sa, känns som en billig cirkelsåg i 1000-1500 kr klassen med enkel bottenplatta.
Använde den till att kapa rostfritt plåt, det funkar men det låter, vinkelslip är rena symfonin i jämförelse.
Alla dessa du nämner är ju egentligen en enklare cirkelsåg med lägre varvtal och dyra klingor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.