Hur vibererar man ens en gjutning på berg? Knackar på formen?
 
L
D Derbyboy skrev:
Hur vibererar man ens en gjutning på berg? Knackar på formen?
Exakt, bra fråga att knacka på formen kommer definitivt inte att räcka det kan jag lova dig efter egna försök med VCT=0.5 då funkar det skapligt men det är ändå svårt. Kört med slagborr med vagnsbult i chucken, men man ser ju aldrig hur bra det blir på sidorna...

Det enda som gäller vid stora mängder, som du ska ha, är att hyra/köpa/låna en professionell "vibra" som man sänker ner i betongen.
 
Känns klurigt att sänka ner något i en 8 meter lång gjutform.....som dessutom bar är 15 cm tjock....

Hmm antar att jag får gå upp i vct...
 
Vibrostav.
 
Och den går man runt med och kör överallt?

.....på en sträcka om 8m?
 
L
Yes, du inser nog att det är bra att ha flera vibror och flera medhjälpare då det ska gjutas. Det kommer se ut som en professionell byggarbetsplats, om det är ett resultat i den häraden du tänkt dig.
 
Om jag går upp i vct då blir inte skarven mellan berg och betong lika tät?

Eller kan jag uppnå en tät skarv på något annat sätt?

Alltså vattnet slår mot muren och åker ju mot lägsta punkt. Betongen kanske inte behöver vara ”vattentät” för att uppnå det?
 
L
Exakt nu tycker jag du tänker i rätt bana. Om det inte är en pool du ska gjuta med stående vatten längre tid blir behovet av vattentätheten lägre. Pooler för den delen brukar ju ofta ha membran i form av liners för att man ska komma undan billigare. Det är mer en fråga om estetik vs prislapp och eventuellt hur solbelyst ytan kommer vara då det mesta bryts ner av UV-strålningen i membran väg alltså (även kallasfalt). I princip kan du bygga med lecablock och ha ett skapligt membran dock kanske membranet måste bytas ibland.
 
Precis det är skarven du ska fokusera på, inte betongen.

Hur tätt måste du ha det? Hur plant är berget? Ska du bygga med brädform mot bergytan? Som sagt tidigare, skitsvårt att få tätt. Eventuellt injekteringsslang.
 
Berget är i princip sprickfritt med helt ok lutning.

Tänker att jag bygger med präder och formplyfa.
 
D Derbyboy skrev:
Berget är i princip sprickfritt med helt ok lutning.

Tänker att jag bygger med präder och formplyfa.
Hur blev det? Fick du stöpt?
 
Har gjutit fallet ut från huset. Körde vanlig grovbetobg från byggmax. Vattnet ska ju bara rinna av egentligen.

Stryker hela gjutningen och upp en bit på väggen med gummimebran och/eller kallasfalt
 
Jag gjorde motsvarande fast mindre omfattning för tre-fyra år sen. Under en altan. Borrade i några dubb, yxade upp leca som fick följa berget. Slabbade upp grovbetong och till sist kallasfalt, la ett par armeringsjärn längs kanten. Inte vackert och bara nästan 100% tätt, men billigt, funktionellt och hållbart. Rensar bort löv och gunk varje sommar.
 
Varför körde du inte flytande gummimembran?

Jag står och velar
 
För att kallasfalt stod framför mig på byggmax när jobbet skulle göras. Ingen aning om gummimembran hade funkat lika bra, aldrig provat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.