C cpalm skrev:
Har funderat på att gå en kurs så att yrkesfolk kan använda ställningen. Men om jag förstått det rätt skall ställningsbygget dessutom besiktigas av någon annan certifierad ställningsbyggare innan den får tas i bruk. Så man får väl skicka sin partner på kurs också :)
Du får själv godkänna det du rest om du är cert. Du måste ha en lapp på ställningen där det intygar att den är korrekt rest med signering.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
R Robert-san01 skrev:
Du får själv godkänna det du rest om du är cert. Du måste ha en lapp på ställningen där det intygar att den är korrekt rest med signering.
Aha, perfekt. Även om det låter galet att man kan godkänna sig själv.
 
C cpalm skrev:
Aha, perfekt. Även om det låter galet att man kan godkänna sig själv.
Skulle man inte få godkänna den själv skulle det inte vara någon mening med kurs och cert. Då skulle du behöva ringa in en som besiktar den var gång du flyttat om något.
 
B Bye skrev:
Funderade på det nyligen eftersom jag behöver komma igång med ett arbete på en av husets gavlar. Jag tror jag kom fram till att det var fullt möjligt och inte så komplicerat att bygga en säker ställning i trä. Men när det börjar handla om att bygga ställning på flera av husets sidor så kanske fördelarna med en byggställning som går relativt snabbt att montera och montera ner överväger.
Jag satte lite råspont som "medar". Det fungerade bra att släpa den.
Det som var lite extra spännande var vid garageinfarten som sluttade från huset. Men jag pallade upp bortre ändan av ställningen och så fäste jag foten på ställningen så den inte skulle flytta på sig. Ställningen var då fäst både uppe och nere.

Summa summarum så tyckte jag att det gick bra att göra så här. Tog kanske 1-2 timmar att bygga ihop den (inklusive att tänka ut hur man skall göra). Sedan kan man ju skruva isär den och lägga undan till nästa gång, om man nu använder den för att måla huset.

Tycker man att gungandet är ett problem så kan man ju staga mer. Och även ha vajrar åt sidorna. Kanske känns säkrare då.
 
  • Gilla
Bye
  • Laddar…
Går också och funderar på att köpa ställning. Vi ska göra en stor tillbyggnad på två plan, totalt 130kvm. Så det behövs ganska mycket ställning. Jag jämför med min brors bygge där ställningshyran landade på 90kkr. Man får ganska mycket ställning för det, även om man köper en ny.
Till största del kommer jag och min fru bygga själva. Men för vissa moment tar vi in professionell hjälp, t.ex. takläggning (sedum). Är det dumt att köpa och bygga ställning själv vårat fall? Har inte full koll på vilka regler som gäller. Men antar att det skiljer sig om man jobbar själv eller har hantverkare.
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Monzon baspaket 6*6m jämfört med assco qudaro 6*6m .Någon som har något att säga om detta?
Monzon baspaket kostar 15750 med moms
Assco kostar 17000+moms
För hemmabruk, målning och fasadbyte.
 
Har Monzon 9x8 för fasadbyte
aluminium bättre än stål
kan montera ensam
billigare
stadig
 
Fast Monzon bas i aluminium är mestadels i stål ändå, bara sidor som är alu
 
U-Ram 200 (aluminium) - 6 st.
L-Ram 100 (aluminium) - 1 st.
Toppstopp (aluminium) - 2 st.
Diagonalstag 307 (stål) - 2 st.
Ändstopp (stål) - 2 st.
Bottenskruv 40 (stål) - 6 st.
Väggfäste 40 cm till bygel (stål) - 3 st.
Bygel till väggfäste (stål) - 3 st.
Ögleskruv 8 (stål) - 3 st.
Enkelräcke 307 (stål) - 12 st.
U-Plank 307 (stål) - 8 st

En hel del stål för att vara aluminium. Men det kanske alltid är så för styrka?
 
Ramen är aluminium, bottenskruvar, stag och fästen i stål.
Kan nog inte bli mindre stål än så.
Det enda som är lite tungt att hantera är planken om man väljer stål.
Blir så dyrt med glasfiber.
 
  • Gilla
esox71
  • Laddar…
sunnis
Funderar också på ställningsköp. Ska antagligen köpas in för att ha för framtida fasadarbete, foderbyte, målning etc samt har ett akut behov nu för garagebygget. Huset har 8,2 m till nock.

Kollat på villapaket 2 på ställning.se, den går att bygga om så den når nockhöjd. Hinner man bygga om ställningen tillräckligt fort t.ex vid målning?

https://www.stallning.se/product.html/villapaket-2-2?category_id=25

Sedan kollade jag lite på monzon.se, där verkar de ha samma system? fast väldigt mycket billigare verkar det som..

https://www.monzon.se/produkter/ramstallningar-aluminium/paket/ramstallning-96-m-med-gaveltopp/

Väljer man baspaketet så verkar det vara i stort sett samma som ställning.se fast väldigt mycket billigare. Ställning.se kan jag utan problem hämta på plats, monzon.se så får det bli frakt för ca 2500kr, men det blir ändå billigare.

Är det något jag missar? För de pengarna villapaket 2 kostar så kan jag köpa en 9x6 som har gaveltopp på monzon.se, den tar ju en hel sida eller gavel i ett svep.

Antingen åker jag på måndag till ställning.se och plockar ut något eller lägger en order nu under helgen på monzon
 
Jag köpte Monzon, byggde eget Rampaket som blev 3,07*5,66m, Aluminium, går snabbt att bygga upp/ner. Dock har jag bara en liten.

Har inte Monzon utlämning i närheten?
Hade tänkt från ställning.se först men frakt för ca 2000 hade jag aldrig lagt, funderade först på köra upp från GBG för att hämta men 45mil med släpkärra kändes jobbigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.