Per-Erik:

Mja och Mjo och Mjäe

ElTel har stationerna och transmissionsnätet men åtminstånne häromkring så har Flex kvar abbnätet.
Det var en nykläckt flexkille här förra veckan och fixade min åskskadade kabel, dock hadde han behövt en kurs i hur man skarvar kabel snyggt, och när han ändå var på kurs så kan de gott lära honom hur man drar kabel också. Fyra timmar för 75 meter kabel genom kabelslang....
 
ja Flex lagar kabel fel. Dvs när en hel kabel är trasig så byter dom ut det.. Samt att dom lagar Fiber.

Men när det gäller Koppar som det ej är något fel på (ex ny installationer) så är det ElTel som fixar..

Eltel byter också koppar par om ett visar sig vara dåligt.. men om sedan alla koppar par är dåliga i kabeln så fixar Flex en ny kabel..

Så Telia har fortfarande kvar Flex dock inte i samma förfarande som förut..
 
har haft telia i ca 6 mån nu (2 mbit) har aldrig haft några problem.

prisvärdighet -
stabilitet+
 
Per-Erik skrev:
Nja det där stämmer inte riktigt.. Visst Telia äger kopparkabeln som går i från Telias Telestation till din kåk..  Den förvaltas i dag av ElTel networks Som Telia inte äger, utan som Telia har valt som service givare för just koppar nätet. För ca 8 månader sedan var det Flextronics som telia heller inte äger..  ;)

I Telias Telestation äger BBB eller någonannan operatör en burk (Dslam) som i sin tur är inkopplat på "internet" den operatörens internet (via Fiber i ditt fall stokab fiber).

Men men det är detaljer.. du ville ju bli rättad..  ;D ;)

Den stora skillnaden är väll att en stor operatör, har råd med UPS:er, redundans, utbildade supportpersonal (telia har en 3 månaders kurs.. tvivlar på att någon anna operatör har det) osv.. det är inte alls säkert att en mindre operatör har råd med det..
Tack för ett uttömmande svar.
Mina kunskaper är inte riktikigt uppdaterade på området.
Jag är alldeles för nyfiken för att inte vilja ta reda på saker, så jag tackar igen.
Jag gillar att bli rättad! ;)
 
RilleRock
Tycker telia har blivit väldigt mkt mer pisvärda än tidigare.
Valde även jag Telia då BBB inte hade utr. för telefoni i "min" telestation.
Hade tidigare BBB 100mb tjänst samt även telefoni.
 
Jag ser att det finns folk som har lyckats med Glocalnet, jag har tyvärr en extremt motsatt erfarenhet. Jag har aldrig varit med en sån strulig/dålig leverantör.

Alla dessa ursäkter, all denna väntan på att få bredbandet inkopplat och när det väl kom kopplades det bort efter ett par veckor för att ligga nere en dryg månad.

Support, vad är det? Dessutom, när det väl kopplades in igen så har det inte alls funkat lika bra som min tidigare leverantör Bostream.

Jo, jag frågar mig varför jag bytte. Visst, Bostream dubbelt så dyrt men det funkade ju i alla fall. Som vanligt, man får vad man betalar för.
 
Ja, inte skulle jag rekommendera BBB iaf om du är ute efter driftstabilitet och god support.
Är tidigare (nöjd) Bostreamkund som numera är påtvingad missnöjd BBB-kund. Vi betalar för "upp till" 24 mbps men kan endast få upp till 13 mbps vilket innebär att vi f.n. (i lägenheten) får max ca 7 mbps downstream och 0.7 mbps upstream. Kommer att flytta abonnemanget till villan (vilket givetvis tar 8 veckor och kostar hutlöst) vilket kommer att ge upp till 8 mbps - alltså ännu lägre i realiteten.

Orsaken till missnöjet är att det ofta krånglar, hastigheten är inte konstant och tjänsten hänger sig ofta vilket innebär att man ofta får starta om modemet. Tjänsten har varit nere 6 ggr under de 6 månader vi varit kund - att jämföra med en enda gång under de 2.5 åren vi var Bostream-kund. Supporten är mycket svår att komma fram till (långa köer) men är oftast trevlig att ha att göra med om man bortser från att de utgår från att man har SBS (Skit Bakom Spakarna - IT-term för mindre begåvade användare som tabbat sig).

Men å andra sidan så har flera av mina kollegor deras fiberbredband och är hur nöjda som helst.

Kan man klara sig med lägre hastigheter och inte alltför billigt pris kan jag varmt rekommendera Telia. De är väldigt professionella och erfarna och det är sällan man hör om driftstopp på deras bredbandstjänster (däremot på andra tjänster som ex mailfunktion, etc).
 
Har också BBB ADSL, med i princip samma erfarenheter som LillaSandra.

Det fungerar bra när det gör det, men det är omöjligt att komma fram till supporten och man blir gärna skickad runt till deras underleverantörer för att få reda på saker och ting. Det längsta uppehållen jag haft var 4:a veckor p.g.a någon nätverkskomponent i stationen gått sönder.

Telia å andra sidan har klockren support och snabb service även ute på fältet. Till dem kan man ju lätt ringa en söndag och felet fixas måndag morgon.

Varför har jag då BBB. Tja när jag skaffade bandet så betalade min arbetsgivare det och BBB var de som hade snabbast möjliga. Dessutom blir jag av med det i några veckor om jag byter. Vid lämpligt erbjudande från Telia så skall jag nog ta tag i saken.
 
Hurra!

Min teknikguru över alla andra har rekommenderat Telia.
(TLovskog, om ni andra inte fattade det).

*Sträcker på ryggen och känner mig duktig ;)

Undrar bara var det blivit av???
Beställde ju för ett par veckor sedan.
 
Ett litet tips om du skulle köpa ADSL bredband från BBB, säg då att du är nätkund hos avanza så får du dom första 6 månaderna för endast 199:- ist för 399.
 
Jag har också BBB och kan verkligen inte rekommendera någon att ha med det företaget att göra.
Kundservice vet de inget om :'(
Beställde första gången i Oktober, fick då besked att stationen skulle bli klar först i december, vilket vi då tyckte var ok.
Efter 2v kom beskedet att vi inte kunde få bredband..
Gjorde en ny beställning när stationen var färdig och lev tid angavs till 3-6v. Jag vet inte hur många gånger jag ringde och bråkade med kundtjänst utan att få ett vettigt svar på inkopplingsdatum medan veckorna och månaderna gick >:( Så i början av Maj fick vid äntligen vårt bredband, alltså nästan 6månader senare...

När första fakturan kom började nästa fajt med BBB. Dom ville ha betalt för hela första månaden (maj), trots att "startpaketet" inte kom förrän den 12:e.. Dessutom skulle vi betala den inkopplingsavgift som var gratis när vi beställde. Under tjafset med inkopplingen nämdes även någon sorts ekonomisk kompensation för den långa väntan med inkopplingen, men något sådant fanns inte på fakturan >:(
Det blev allt en ny omgång med BBB, denna gång då med fakturaavdelningen som fungerar om möjligt ännu sämre än kundtjänst. Det bråket om fakturan pågick i nästan 3 månader innan det löste sig. Det var först när jag skrivit ett riktigt "surmail" till alla adresser jag hittade på BBB´s hemsida som det hände något.
Tror det slutade med 1½ månad gratis...

Jag skulle aldrig välja BBB igen.
Om jag inte var så lat skulle jag ha bytt lev omg.

En fördel med BBB är att uppsägningstiden är kortare än hos t.ex. telia.

 
Har kört BBB ADSL i tre år nu och det har fungerat utan problem. Jag skulle säga att jag haft 3 kortare avbrott (några timmar) per år i snitt. Den lilla kontakt jag haft med supporten har varit smärtfri.

Skulle jag teckna nytt abb fick det bli BBB igen.
 
Kan tillägga ang BBB att de i vissa stationer där de inte har egen utrustning (rätt många stationer i landet) hyr de kapacitet på andra operatörers utrustning, men betydligt lägre kapacitet än vad de debiterar. Vi får betala för 8/1 (de hyr alltså endast 8/1 av Telia) men fakturerar för 24/1. :-/

Skulle själv byta till telia (som kan leverera bättre kapacitet på endast max 10 dagar) om det inte vore för att man då skulle stå med dubbla avgifter i 3 mån eftersom BBB har 3 mån uppsägningstid. Vi får se vad vi gör när vi väl fått bredbandet in i huset. Just nu är vi för upptagna med att rensa avloppet och ogräset för att ha tid att surfa ;)
 
RilleRock
LillaSandra skrev:
Kan tillägga ang BBB att de i vissa stationer där de inte har egen utrustning (rätt många stationer i landet) hyr de kapacitet på andra operatörers utrustning, men betydligt lägre kapacitet än vad de debiterar. Vi får betala för 8/1 (de hyr alltså endast 8/1 av Telia) men fakturerar för 24/1. :-/

Skulle själv byta till telia (som kan leverera bättre kapacitet på endast max 10 dagar) om det inte vore för att man då skulle stå med dubbla avgifter i 3 mån eftersom BBB har 3 mån uppsägningstid. Vi får se vad vi gör när vi väl fått bredbandet in i huset. Just nu är vi för upptagna med att rensa avloppet och ogräset för att ha tid att surfa ;)
Men säg upp BBB då
samtidigt ringer du telia och säger att du vill ha ditt "bredband" inkopplat till om 3 månader...
 
Som sagt av någon annan i denna tråd så använder många konkurrenter sig av Telias nät så kvaliteten borde vara densamma oavsett leverantör.

Dock så gillar jag inte att stödja gamla monopol, (speciellt inte halvstatliga), så jag försöker i möjligaste mån undvika att vara kund hos Telia. Det blir oftast både billigare och bättre.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.