Först tänkte jag köpa mig en vanlig blandare från Jula föra att blanda betong, spackel och fix. Men sedan kom jag på att jag skulle behöva borra några hål i ett berg för stolpskor för att bygga altan. Sedan behöver jag en borrmaskin som klarar jobbet som inte min skruvdragare klarar.
Så då letar jag efter en maskin som klara att blanda, borra i berg, borra i betong och "borra vanligt"
Kan en borrhammare klara allt detta?
Vilken borrhammare i så fall?
Jag köper gärna lite mer kvalité som håller, en skit dom brinner upp.

Ett förslag jag hittat på nätet var denna:
http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/natdrivna-verktyg/borrhammare/bosch-gbh-2-28-dv-borrhammare
Klara den av allt jag vill?
Kanske finns någon lite billigare med bra kvalité som klara jobbet efter mina önskemål?
 
Ingen skulle jag säga....att blanda betong med borrmaskin är tungt och värdelöst....är det lite som ska blandas skulle jag blanda i en skottkärra med hjälp av en skyffel....annars hyra en betongblandare....
Är det bara några hål som ska borras så hyr en borrhammare istället....
 
Jag själv är lite sugen på en GBH 2-28 av någon anledning som jag inte riktigt begriper då jag inte behöver en men vill ha :x

Maskinen är billigare på prishammeren men inte i lager för tillfället, och har varit slut ett tag.
http://www.prishammeren.dk/shop/bosch-230v-borehammer-2003p.html

Även jag är lite intresserad av dess kapacitet.
Ofta kommer man ju på att man vill göra saker och då vill man göra det... inte vänta på att det ska bli vardag så man kan hyra och sen vänta till helgen efter.
 
Mikael_L
Den där borrhammaren klarar allt du räknar upp, med vissa begränsningar.

Köp till en chuck med SDS-fäste, så kan du använda den som vanlig borrmaskin, med vissa begränsningar.
Den värsta är att det är lite glapp och rappel med en sån där SDS->chuck-adapter. Det blir inte samma helgjutna känsla och precision som med en riktig borrmaskin. Sen är maximalt varvtal 900rpm, vilket för vissa borrjobb är för lågt (för att bli maximalt effektiva, men det motsatta att inte kunna sänka hastigheten tillräckligt, vilket behövs för andra slags borrjobb, är dock ännu värre).
edit: Och maskinen blir stor och framförallt lång, jämfört med en vanlig borrmaskin med motsvarande prestanda.
-----------------

Sen kan du blanda flytspackel, bruk och likande med maskinen, iaf upp till en brukshinks storlek. Den är inte en ersättare för en betongblandare, s.k. tombola.
Men är det tunga saker som ska blandas så se till att vispen inte är för stor, en visp med liten diameter går mycket lättare.
Men maskinen funkar hyggligt till detta. Själv kör jag med en tvåväxlad 700W grön bosch, där lågväxeln har runt 1000 rpm. Och det funkar bara fint till att blanda spackel och bruk i hink.
-----------------

Sen det där med att borra i sten och betong.
Boschen har 3J slag, det betyder att borra i betong upp till 8mm går som smör.
Jag gissar att runt 12mm börjar det gå allt tyngre, och inte alls lika glatt och roligt längre, men det funkar. Men ska man göra 200 st 16mm hål på raken vill man definitivt ha en mer hårdslående maskin. :)
I sten och berg (typ granit) så är det ännu tyngre. Ska du borra 16mm hål i berg med denna maskin så lär det ta sin tid och kräva frekventa pauser för att kyla borret.
-----------------

Så det du funderar på fungerar nog, men det blir liksom en lösning som kan det mesta men är inte riktigt bra på något. :)
Men det är ju ofta så vi måste kompromissa.
Helt klart borde man ju ha en lågvarvig borrmaskin, en vanlig, en 1,5J borrhammare, en 4J och en 16J, en bruksblandare samt en tombola hemma. Är det inte detta inskrivet i FN-konventionen om mannens rättigheter?

Men i verkligheten blir ju sådana här kompromisser både nödvändiga, och på sätt och vis tilltalande, tänk vad plats man sparar på att inte behöva lagra 7 st maskiner utan bara en. :)
 
Redigerat:
För lite användning och egna maskiner:
Enkel borrhammare för 400:- klarar lätt några hål i berg på 20-25mm.
Blandare för 500-600:- klarar att blanda en 20-25kg säck med betong/spackel i balja.
Sedan skulla jag valt en skruvdragare av bra kvalite för vanlig borrning/skruvdragning. Du klar dig långt med en 12-14,4V maskin och blir inte så tung som de kraftigare.
 
Mikael_L
AndersS skrev:
Enkel borrhammare för 400:- klarar lätt några hål i berg på 20-25mm.
Menar du typ en sån här då?
https://www.jula.se/borrhammare-900w-3-8j-001092
001092.jpg

Den är nog bra till att borra lite hål för stolpskor och bila enklare mindre jobb.
Men det är ju ingen precisionsmaskin, som jag skulle vilja använda för att borra hål för att sätta upp hyllor och tavlor osv. Då är ju en sådan där lättare bosch med varvtalsreglering många ggr bättre.
 
Sedan jag skaffade en omrörare för typ 6-700kr så använder jag i princip aldrig borrhammaren till att blanda bruk. Enda undantaget är om jag ska röra ihop lite kakelfog.
Ska man blanda tex betong så är skillnaden mellan borrhammare och omrörare lika stor som borrhammare o slagborr när det gäller att borra i betong.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Menar du typ en sån här då?
[länk]
[bild]

Den är nog bra till att borra lite hål för stolpskor och bila enklare mindre jobb.
Men det är ju ingen precisionsmaskin, som jag skulle vilja använda för att borra hål för att sätta upp hyllor och tavlor osv. Då är ju en sådan där lättare bosch med varvtalsreglering många ggr bättre.
Jag har ursprungsmodellen, ingen modern med plastdetaljet :)
Men ingen SDS-maskin är ju för finlir. ;)
 
Mikael_L skrev:
Då är ju en sådan där lättare bosch med varvtalsreglering många ggr bättre.
Jag har faktiskt aldrig provat med det måste ju vara halvt omöjligt att få hålet ens i "närheten" av där man vill med en fast hastighet. Jag har en "skruttmaskin" som en gång i tiden kom från Classe. Den kostade inte mycket, max runt femhundra, men den har i valla fall steglös hastighetsreglering och duger någorlunda till "halvprecision". Det måste väl finnas liknande maskiner även idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.