Jag vill ha en bordssåg då jag insett att jag behöver detta. Har lagt väldigt mycket pengar på verktyg den senaste tiden och vill inte köpa en bordssåg för 10k. Gärna under 5k. Ska ha det till hemmabruk så behövs inget superdyrt. Men som vanligt när det gäller verktyg så är det en djungel. Vad skulle ni rekommendera för bordssåg som kostar under 5k?
 
K kniv skrev:
[länk]
Den är slut och finns inte att köpa mer
 
C
Vad förväntar du dig av sågen?

Jag köpte en Bosch GTS 635-216 som åtminstone tidigare (2021) gått på kampanj med jämna mellanrum för runt 2 600 kr på amazon. Med tanke på att den normalt sett går för ca. 6 000 kr är det åtminstone ett svårslaget erbjudande.

Men jag köpte den som en fulsåg för att klyva upp en större mängd ribbor som är helt okritiskt vad gäller finish. För det ändamålet har den betalat sig själv många gånger om, men om jag hade pysslat med synliga snickerier hade jag nog inte varit lika nöjd.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Den är slut och finns inte att köpa mer
Finns inte i hela Sverige, men på diverse bauhausbutiker här i närheten och sex i weblager när jag kollade nu.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
K
M Förstagångsköparen skrev:
Den är slut och finns inte att köpa mer
Nej.
Stanley finns, men den är knappast i klass med Skil 1340aa. Och Skil är inte slut den heller, finns i alla fall i Stockholmsområdet och 6st i webblager så bara att beställa hem annars.
 
K
M Förstagångsköparen skrev:
Funderar på Black and Deckers bordssåg. [länk]
Undvik black and decker, då kan du lika gärna kasta pengarna i sjön
 
K
V Vector skrev:
Är det den prisklassen så går väl denna också. Dessutom med hjul om man vill rulla bort den [länk]
Kanske, om furu och annat lättare regelvirke/lister ska klyvas utan vidare mm precision. Ska TS jobba med hårdare träslag och har högre krav på precisionen för möbeländamål så är den nog inget vidare. Oklart vad TS ska göra mer än att använda den i sitt hem.
 
Hep Hep skrev:
Finns inte i hela Sverige, men på diverse bauhausbutiker här i närheten och sex i weblager när jag kollade nu.
Går inte att få hemlevererad. Så går inte att få tag i den
 
Hur är dina krav på precision, vad ska sågas primärt?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Hur är dina krav på precision, vad ska sågas primärt?
Ja självklart ska det bli raka snitt, annars är det inget syfte med att köpa en sån såg.
 
M
M Förstagångsköparen skrev:
Jag vill ha en bordssåg då jag insett att jag behöver detta. Har lagt väldigt mycket pengar på verktyg den senaste tiden och vill inte köpa en bordssåg för 10k. Gärna under 5k. Ska ha det till hemmabruk så behövs inget superdyrt. Men som vanligt när det gäller verktyg så är det en djungel. Vad skulle ni rekommendera för bordssåg som kostar under 5k?
Vill du gråta en gång när du köper sågen eller varje gång du skall använda den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.