Hej,

jag har en katastrof till hus som lyfts av ett sättningsföretag med skum. Efter 4 försök kanske huset går att rädda eller så har dom förstört det, vi får se. Det är ett enormt tungt hus i sten, tegel och betong.

I en del av denna processen ingick att byta avloppen under den 8 cm tjocka oarmerade betonggolvet i källaren. Nu är det gjort och det skall gjutas igen. När dom lyfte väggarna lyckades dom bryta loss och böja betonggolvet, så jag ska nu göra en så enkel och billig lösning som möjligt för att gjuta igen kanalerna och höja golvet ett segment 10 cm.

Det jag skall gjuta blir som en platå mellan två hjärtväggar, i tillägg till uppbilade kanaler, där det i skrivande stund fortsätter röra sig. Platån skall dels dölja det gamla lutande golvet och avbrutna golvet från väggen samt ge stabilitet åt väggarna. Jag hade tänkt armera det hela. Men jag är osäker på vilken betong jag skall välja för att det inte ska bli dåligt. Huset är byggt 1926 och väggarna står delvis på berg, delvis på stenar i lera.

Allt skall göras så billigt som möjligt då det är oklart om huset ens går att rädda. Dyra lösningar är meningslösa för då är det bättre att köpa nytt hus.

Grovbetong kostar 1/3 av vad expanderbetong kostar, men jag är osäker på om expanderbetong skulle vara farligt att använda mellan hjärtväggarna om det rör på sig annorlunda än resten av huset. Medans grovbetongen krymper och kanske inte ens stöttar upp mellan hjärtväggarna?

Det är en serie av olyckliga omständigheter som satt mig i denna sitsen att hålla på med så här avancerade grejer trots okunskap, men jag har inget val och ber om hjälp.

Det sättningsföretaget lyckats med är att lyfta hela golvflärpen som fläkten står på + lyfta väggen till höger om den, men ej väggen till vänster, så ingenting stämmer på golvet. Samtidigt så har dom lyckats bryta av den bit betonggolvet som fanns kvar till vänster så det släppt från väggen (Bilden är gammal från i maj).


Bilden visar en källarvägg med ett uppbrutet betonggolv, där lös betong och grus ligger utspridd. En fläkt står på en intakt del av betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
4774
Men herregud människa. Vad var det för företag som du anlitade? Samt varför kunde de inte lyfta hela huset, vilket jag antar var meningen?
Försökte de 1gång, utan att lyckas med mer än att förstöra hela fundamentet ?

Varför har de inte gjort om och gjort rätt?

Det här med betongen tycker jag borde ha ingått i firmans utförande. Är du inte kunnig inom bygg så skulle jag säga att du verkligen behöver hjälp då det handlar om hela byggnadens vara eller icke vara. Att få dit en byggtekniker som vet och kan bedöma vad som är lämpligt med förutsättningarna är nog ett måste .

Har ni sökt bygglov för detta? Om, ta kontakt med bygglovshandläggaren och rådgör med denne och kontakta ditt försäkringsbolag och be om råd.

Om ni ska rädda huset så ska det väl oxå inte bara plåstras om utan faktiskt kunna stå stolt i många år framöver?
 
4774 4774 skrev:
Men herregud människa. Vad var det för företag som du anlitade? Samt varför kunde de inte lyfta hela huset, vilket jag antar var meningen?
Försökte de 1gång, utan att lyckas med mer än att förstöra hela fundamentet ?

Varför har de inte gjort om och gjort rätt?

Det här med betongen tycker jag borde ha ingått i firmans utförande. Är du inte kunnig inom bygg så skulle jag säga att du verkligen behöver hjälp då det handlar om hela byggnadens vara eller icke vara. Att få dit en byggtekniker som vet och kan bedöma vad som är lämpligt med förutsättningarna är nog ett måste .

Har ni sökt bygglov för detta? Om, ta kontakt med bygglovshandläggaren och rådgör med denne och kontakta ditt försäkringsbolag och be om råd.

Om ni ska rädda huset så ska det väl oxå inte bara plåstras om utan faktiskt kunna stå stolt i många år framöver?
Hej, som tidigare nämnts så är inte en dyr lösning intressant. Frågan gällde val av betong vid restaurering.
 
4774
FörvirradAkademiker FörvirradAkademiker skrev:
Hej, som tidigare nämnts så är inte en dyr lösning intressant. Frågan gällde val av betong vid restaurering.
Jo det förstår jag men undrar fortfarande vad som hände med firman som åstadkom detta? Och vilket ansvar
 
4774 4774 skrev:
Jo det förstår jag men undrar fortfarande vad som hände med firman som åstadkom detta? Och vilket ansvar
Jadu, det är en diskussion för sig. Metoden passade inte för mitt hus, men för sent att tänka på det nu. Skadorna deras ingrepp gör på övriga saker friskriver dom sig från, förutom rörelser då. Men som sagt fungerar inte skum på mitt hus. Dom har varit här 4 ggr, minst 60 injektionspunkter, mycket rabatter. Ska man påla om istället kommer det kosta mer än det smakar så ser hellre att huset rivs än lägger pengar på det. Visst jag kan ringa dom och säga åt dom att komma hit och spruta in mer skum, misslyckas med åtgärden och förstöra dom nya avlopper och dräneringen jag gjort.

Det hela är en mycket lång historia men jag utgår från att jag inte kan få pengar från dom eller försäkringsbolag då huset snart är 100 år. Då är det inte värt att lägga ut en massa pengar, bättre spara dom, göra något taffligt själv och sen köpa ett nytt hus när man väl har råd med det. Ska man bila upp golvet och gräva ut det så möts man av en massiv klump skum som kommer ta dagar att få bort. Bättre kapa 10 cm takhöjd och bli klar snabbare, då kanske det rör på sig mindre också. Stora risker man tar om man destabiliserar mer. Jag har väl också typ gett upp. Två år av "profesionell hjälp", en halv miljon fattigare, men allt blir värre. Lägenhet är lockande, hatar mitt hus.
 
FörvirradAkademiker FörvirradAkademiker skrev:
Jadu, det är en diskussion för sig. Metoden passade inte för mitt hus, men för sent att tänka på det nu. Skadorna deras ingrepp gör på övriga saker friskriver dom sig från, förutom rörelser då. Men som sagt fungerar inte skum på mitt hus. Dom har varit här 4 ggr, minst 60 injektionspunkter, mycket rabatter. Ska man påla om istället kommer det kosta mer än det smakar så ser hellre att huset rivs än lägger pengar på det. Visst jag kan ringa dom och säga åt dom att komma hit och spruta in mer skum, misslyckas med åtgärden och förstöra dom nya avlopper och dräneringen jag gjort.

Det hela är en mycket lång historia men jag utgår från att jag inte kan få pengar från dom eller försäkringsbolag då huset snart är 100 år. Då är det inte värt att lägga ut en massa pengar, bättre spara dom, göra något taffligt själv och sen köpa ett nytt hus när man väl har råd med det. Ska man bila upp golvet och gräva ut det så möts man av en massiv klump skum som kommer ta dagar att få bort. Bättre kapa 10 cm takhöjd och bli klar snabbare, då kanske det rör på sig mindre också. Stora risker man tar om man destabiliserar mer. Jag har väl också typ gett upp. Två år av "profesionell hjälp", en halv miljon fattigare, men allt blir värre. Lägenhet är lockande, hatar mitt hus.
60 injektionspunkter är en underdrift insåg jag, 100 stycken har det blivit. Jag har garanti på att det inge ska röra sig, två år, men vad hjälper det? Allt dom utför gör det värre. Har haft struktör här som inte varit orolig, men jag har inget förtroende för "professionella" människor längre. Har mardrömmar om att huset ramlar ihop och döda familjen, vill därför gjuta så fort som möjligt, men inte lätt att hinna med allt med familj och heltidsarbete. Man hör på daglig basis nu hur huset knäpper till när det långsamt faller in på sig själv. Gör en psykiskt sjuk. Legat och tänkt hela natten.

Utöver att jag inte vet vilken betong jag skall använda så förstår jag att jag måste slipa bort färgen på den gamla betongen, borra in armeringsjärn i den samt knacka bort putsen längs väggarna och gjuta mot teglet. Ska bygga en form och lägga i armeringsnät. Den tidigare "plattan" var 5 cm tjock på sina ställen och oarmerad, så vet inte hur viktig den var för konstruktionen, vilket gör en ännu mer orolig eftersom det rör sig så mycket och sannolikt inte ens förbättras efter det gjutits igen. Man kan ju fråga sig om man bara slösar bort sin tid på att ens sminka den här grisen.
 
C
Står väggarna på golvet? Kanske till och med bärande väggar? Dvs. är golvet en del av den bärande konstruktionen, som en fattigmans platta på mark?
 
C cpalm skrev:
Står väggarna på golvet? Kanske till och med bärande väggar? Dvs. är golvet en del av den bärande konstruktionen, som en fattigmans platta på mark?
Ja, taket i källaren är husets "riktiga" platta. Golvet är riktigt tunt
 
Jag tror att det du gjuter med betong i det här läget kommer inte ha någon effekt på själva bärigheten.
Det första jag hade gjort är att göra en besiktning av husets konstruktion, bärande konstruktion, av nån byggnadstekniker. En sån kan också ge förslag på åtgärd.
Jag förstår att du vill ha en billig lösning men att köpa hundra säckar betong och hälla ut/slaska på i det här läget kommer inte lösa problemet tror jag. Det är ogjort arbete.
Beroende på vad en besiktning skulle säga och vad ni avtalat med skumföretaget så kanske det är värt att processa om också.
Fast med tanke på hur de lämnat ditt hus så är det förmodligen ett skojföretag.....😞
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror att det du gjuter med betong i det här läget kommer inte ha någon effekt på själva bärigheten.
Det första jag hade gjort är att göra en besiktning av husets konstruktion, bärande konstruktion, av nån byggnadstekniker. En sån kan också ge förslag på åtgärd.
Jag förstår att du vill ha en billig lösning men att köpa hundra säckar betong och hälla ut/slaska på i det här läget kommer inte lösa problemet tror jag. Det är ogjort arbete.
Beroende på vad en besiktning skulle säga och vad ni avtalat med skumföretaget så kanske det är värt att processa om också.
Fast med tanke på hur de lämnat ditt hus så är det förmodligen ett skojföretag.....😞
Hej, huset är veckan innan 3e åtgärden från sättningsföretag besiktat av både struktör och inspektör. Dom har inga stora anmärkningar. I vanliga fall stämmer det att golvet ej ger bärighet, men som du kan läsa har 100 punkter blivit injicerade över 4 tillfällen. Det finns inget normalt kvar med det här huset. Företaget är inget skojföretag och inga stora skador har uppstått på huset, men jag vill inte lägga en massa pengar på ett hus jag hatar. Jag vill bara ha en tvättstuga. Förövrigt är alla andra golv i källaren knäckta.
 
C
FörvirradAkademiker FörvirradAkademiker skrev:
Ja, taket i källaren är husets "riktiga" platta. Golvet är riktigt tunt
Samma konstruktion på min källare (gjort på 50-talet). Funkar bra här med ideala markförhållanden, men jag har också erfarenheter av hur samma konstruktion beter sig vid mindre bra markförhållanden, och det blir bara skit med sprickor och ojämna sättningar i golv och innerväggar som kollapsar.

Är ju ingen expert på detta, men jag tvivlar på att golvet, som det är, kommer att ge mer bärighet än underlaget det ligger på. Det krävs någon mer sofistikerad lösning för att få bukt med detta.
 
C cpalm skrev:
Samma konstruktion på min källare (gjort på 50-talet). Funkar bra här med ideala markförhållanden, men jag har också erfarenheter av hur samma konstruktion beter sig vid mindre bra markförhållanden, och det blir bara skit med sprickor och ojämna sättningar i golv och innerväggar som kollapsar.

Är ju ingen expert på detta, men jag tvivlar på att golvet, som det är, kommer att ge mer bärighet än underlaget det ligger på. Det krävs någon mer sofistikerad lösning för att få bukt med detta.
Tack för svaret. Ja halva huset är inbyggt i berg, andra halvan stenar som antagligen vid bygget också stod på berg. Den sida som har tre våningar har sjunkit men dom översta två våningarna har inte följt med. Tack vare det så stod huset endast på ytterväggarna plus halva hjärtväggarna tidigare, vilket gav allt en känsla av en språngbräda. Nu har hjärtväggarna lyfts x2 men något fortsätter sjunka medans andra står still. Men eftersom det här huset inte har någon platta att lyfta upp blir det jävligt svårt för företaget att lyfta väggarna överallt. Vissa ställen är det bara 80cm till berget längs en av hjärtväggarna.

Så det låter som jag haft tur i oturen. Vill inte bo kvar länge så skiter i vilket, huset säljs inte för några stora summor ändå så att investera i att "rädda" det är bortkastat. Kanske ska lägga ut det till försäljning nu och se om nån älskar det och vill ta över. Efter svar här iaf så landar det väl i att jag får bila bort flärpen lite och sen ha ett ojämnt golv, kanske flytspackla det lite sen. Man ser på bilden längst bort i vänstra hörnet hur stor höjdskillnad det är som mest.
 
  • Uppbruten golvyta i ett renoveringsprojekt, höjdskillnad i vänstra hörnet, blottat underlag och stenar längs väggen. Bakgrund visar en trappa och en korridor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FörvirradAkademiker FörvirradAkademiker skrev:
Tack för svaret. Ja halva huset är inbyggt i berg, andra halvan stenar som antagligen vid bygget också stod på berg. Den sida som har tre våningar har sjunkit men dom översta två våningarna har inte följt med. Tack vare det så stod huset endast på ytterväggarna plus halva hjärtväggarna tidigare, vilket gav allt en känsla av en språngbräda. Nu har hjärtväggarna lyfts x2 men något fortsätter sjunka medans andra står still. Men eftersom det här huset inte har någon platta att lyfta upp blir det jävligt svårt för företaget att lyfta väggarna överallt. Vissa ställen är det bara 80cm till berget längs en av hjärtväggarna.

Så det låter som jag haft tur i oturen. Vill inte bo kvar länge så skiter i vilket, huset säljs inte för några stora summor ändå så att investera i att "rädda" det är bortkastat. Kanske ska lägga ut det till försäljning nu och se om nån älskar det och vill ta över. Efter svar här iaf så landar det väl i att jag får bila bort flärpen lite och sen ha ett ojämnt golv, kanske flytspackla det lite sen. Man ser på bilden längst bort i vänstra hörnet hur stor höjdskillnad det är som mest.
Sen vet jag att det är för mycket stenmjöl, men ville ha så mycket stöd åt väggen som möjligt innan jag slutförde arbetet så la dit det för det. Ska slänga på makadam sen.
 
C
FörvirradAkademiker FörvirradAkademiker skrev:
Men eftersom det här huset inte har någon platta att lyfta upp blir det jävligt svårt för företaget att lyfta väggarna överallt. Vissa ställen är det bara 80cm till berget längs en av hjärtväggarna.
Vilken metod har använts för lyftet? Injicering av betong i marken?
Ett alternativ är ju att gräva ur och underbygga åtminstone bärande väggar. Då är ju avståndet till berg en fördel.

Om du bara är ute efter att "stänga säcken" och på enklaste sätt återställa det kosmetiskt skulle jag bara borra in lite armering och gjuta igen diket som det är med vanlig grovbetong. Stenmjölet där blir väl utmärkt att gjuta på. Men det löser ju inga problem.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Vilken metod har använts för lyftet? Injicering av betong i marken?
Ett alternativ är ju att gräva ur och underbygga åtminstone bärande väggar. Då är ju avståndet till berg en fördel.

Om du bara är ute efter att "stänga säcken" och på enklaste sätt återställa det kosmetiskt skulle jag bara borra in lite armering och gjuta igen diket som det är med vanlig grovbetong. Men det löser ju inga problem.
Injicering av skum. Berget faller dock fort och problemet uppstår först längre ut där det är oklart hur djupt det är till berget. 30 cm utanför väggen vet jag att bergvärme installerats en bit bort och då var det 6 meter till berget, så det hela är inte så lättlöst. Kanske skulle en stark platta hjälpa men som sagt, halva huset är stumt på berg medans andra ligger och flyter på lera.

Samtidigt har inga intentioner att leva här i det här huset, varför jag är ägar till ett hus jag inte ens vill ha är en annan historia jag inte tänker dra här, jag köpte det på rekommendation av en kunnig när jag ej bodde i Sverige. Men att investera 2 miljoner i huset för att få ordning på alla golv, väggar, tak och fönster är ingenting jag tänker ta mig för när jag inte ens trivs. Balklagret på översta våningen är i trä och där är det ju lite berg och dalbana nu efter alla turer. Nej blir att smeta igen det för att få en tvättstuga, tänker inte öka på försluterna som redan finns. Det är ett mycket speciellt hus och en av få svenska hus i sten, tegel och betong med grandiosa inslag, men jag vill ha en vanlig villa. Slutar nog med att jag ger bort skiten eller hyr ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.