andersgust skrev:
Tio års garanti på kompressorn är nog bra men räkna inte med något stöd från IVT när det gäller andra problem eller felaktiga komponenter, deras kundservice är verkligen katastrofal.

Jag bor i ett ganska nybyggt område (2001-2002) där samtliga hus har frånluftsvärmepump från IVT. Under de senaste åren, 4-6 år efter installation, har mer än hälften av alla kompressorer gått sönder. De flesta anser väl att det här är ett uppenbart konstruktionsfel som tillverkaren borde bekosta eller åtminstone sponsra på något sätt. IVT förstår inte hur de kan ha något ansvar för dåligt konstruerade kompressorer, garantin har ju gått ut för flera år sen. Den tioåriga garantin är ju något som nyligen har dykt upp, antar att de har skrivit bättre avtal med underleverantörer eller lyckats teckna någon billig försäkring.

vi ska inte blandaihopp markvärmepumpar med frånluftsvärmepumpar. jag är inte alls förvånad att frånlufstvärmepumparna pajar. & jag tror också att markvärmepumarna med rätt inställning hålar 30 år
 
och en markvärmepump med scrollkompressor ska hålla ännu längre sägs det... finns väl inga bevis på det än men experterna säger så iaf ;)
 
ipppe skrev:
och en markvärmepump med scrollkompressor ska hålla ännu längre sägs det... finns väl inga bevis på det än men experterna säger så iaf ;)

nä det stämmer inte, det är bara något dom tutar i er för att sälja deras produkt.

dom är likvärdiga hållbarhetsmässigt.

skrollen är lite tystare, den har jämn eut effekt & variabal strömåtgång
kolv har jämn strömåtgpång, men kan ge dig extra effekt då efekten är variabel
 
CarMan skrev:
nä det stämmer inte, det är bara något dom tutar i er för att sälja deras produkt.

dom är likvärdiga hållbarhetsmässigt.

skrollen är lite tystare, den har jämn eut effekt & variabal strömåtgång
kolv har jämn strömåtgpång, men kan ge dig extra effekt då efekten är variabel

jag menar den varvtalsstyrda scrollkompressorn givetvis, skulle kanske ha specifierat det... där både effekt och strömåtgång är variabla beroende på behovet... dvs inget tillskottsel överhuvudtaget...

mindre rörliga delar i scroll... samt att den är varvtalsstyrd... den ger ut den effekt den behöver... en "vanlig" pump ger alltid ut 9kw t ex... oavsett vad effektbehovet är...
 
ja det är mindre rörliga delar, men inte lika enkel tätning. så livslängden är nte bättre på en skroll.

en effektstyrd kompressor är givetvis bäst, oavsett om det är skrol eller kolv.
en kompressor kan man varvtals styra eller ändra slaglängden på en kolvkompressor & på så sett styra effekten.

på ac syste i bilar har man länge kört med kolvkompresorer & kombinerat det med variabel slaglängd. ett bra konsept, men det har inte kommit till värmepumpar ännu
 
vi är överrens om att en varvtalsstyrd är bäst iaf ;)

kan bara säga att jag är toknöjd med min x-15... förbrukade ca 850 kwh för värme och varmvatten den kallaste månaden i vinter, då värmer jag ca 280m2... 2 vuxna, 2 barn och en jacuzzi... 22 grader i huset... ;)

innan konverteringen hade vi elräkning på 6500:- för November 2006 ;) hade då direktverkande.... usch fy...
 
dom varvtals styrda har inte funnits tillräcligt länge för att vi ska veta kvaliten. men teoretirkt är dom bäst.

1X15 är ju värmepumparnas volvo 240 ..........
 
CarMan skrev:
dom varvtals styrda har inte funnits tillräcligt länge för att vi ska veta kvaliten. men teoretirkt är dom bäst.

1X15 är ju värmepumparnas volvo 240 ..........
Har en sjäv & övertala brorsan att inte köpa nån nyare modell...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.