Hej!
Nu har vi fått bygglov efter 1års väntan.
Lite fundersam över vad man ska ha för dimension på värmepumpen.

sthlm norrort.
Har kollat in ivt x15 och nibe 1250.är dom värmepumparna lagom till huset eller vad säger ni??

Huset kommer bli ett 1,5-plans hus ca 220kvm platta me vattenburen golvvärme+ ca 50kvm övervåning.
stenhus på u värde ca 0,22. elite extreme fönster 0,9u.

stall/garage ca 200kvm platta med vattenburen golvvärme som också ska värmas av bergvärmepumpen.

Tacksam för svar och ideer.
 
Ont om svar..bara fråga om ni undrar övernåt...

Får nog försöka på ett annat forum men fortfarande intresserad av svar å ideer..

ciao
 
ja ont om svar, men frågan är lite konstig.

en nibe 1250 har variabel effekt, så den passar ju i alla normal stora hus.
räkna fram topp effekt & totalt energi behov (här ska hus tillverkaren kuna hjälpa dig)
när vi vet detta vet vi om 1250:ans 15kW är tillräckligt för att värma hus, garage & stall (det är ju trotsallt 450 m2)
 
hej...

jag har en ivt x-15 och värmer ca 280m2 med en 300L vvb... jag har borrat 2x160m... ca 300m aktivt... och jag har bara bra saker att säga om min x-15...

Fördelen som jag ser det med ivt x-15 är att man har mycket mer effekt om man vill, dvs om man planerar att bygga ut eller nåt så finns det effekt, bara man ser till att borra så det räcker... den ger ju ända upp till 17 kw om man vill... Sen ger den exakt rätt mängd värme eftersom den är varvtalsstyrd. Så besparingen blir optimal ;) Och framförallt, det finns ingenting som heter eltillskott... så man behöver inte oroa sig för en spetslast vid kallare grader... Men så kanske det är på Nibes pump också, det vet jag inget om...

Nu har jag ju inte ägt nån Nibe, så det finns säkert mycket bra med dom också. Nu talar jag bara om min erfarenhet med min egen pump... och den fungerar kanon... Behöver inte ens vrida på extra varmvatten när vi fräser på med jacuzzin :) och dä kör vi på ekonomi läget...

bara fråga om du undrar nåt om x-15...

mvh
 
jo dom funkar likvärdigt. men vi vet ju inte om trådsskaparens stall/garage ska värmas till +5 eller +25 vinter tid eller hur ofta det står vid öppet m.m.
jag har ialla fall ingen susning om hur mycke effekt som krävs till dom där 450 m2 som han tänker att bygga
 
stallet/garaget ska väll ligga runt en si så där 15grader.

Vi ska bygga de mesta på huset själva så ingen husfirma att fråga;)kan man räkna fram topp effekt & totalt energi behov sj på ett smidigt sett?eller är de avancerade grejjer?
kanske får ta me ritningarna till nån återförsäljare å kolla vad dom säger,men känns ibland som att dom bara e ute efter att sälja å kan komma me ganska dumma förslag..

Tack för visat intresse för minna frågor:)
 
Inget att tveka på nu vet jag vad de blir för pump...
tack för svaren..


ciao
 
Tack s60 för att du delar med dig av informationen och resonemanget bakom.
 
Okej sorry.
Jag har snackat me en som är ägare av ivt x15 bergvärmepump å han hade bara bra att säga om den..
mkt billiga driftkostnader,tysygående etc...enda nackdelen e väll att de kostar en hel del att borra så pass djupt som krävs...
 
kan tillägga att det är 10 års garanti på kompressorn på en x-15... alltid tryggt att ha ;)
 
Inget att tveka på vill säga;)
ska se vad man får dega för kalaset i sthlmsområdet,de blir kanske inte lika kul hehe..
 
Tio års garanti på kompressorn är nog bra men räkna inte med något stöd från IVT när det gäller andra problem eller felaktiga komponenter, deras kundservice är verkligen katastrofal.

Jag bor i ett ganska nybyggt område (2001-2002) där samtliga hus har frånluftsvärmepump från IVT. Under de senaste åren, 4-6 år efter installation, har mer än hälften av alla kompressorer gått sönder. De flesta anser väl att det här är ett uppenbart konstruktionsfel som tillverkaren borde bekosta eller åtminstone sponsra på något sätt. IVT förstår inte hur de kan ha något ansvar för dåligt konstruerade kompressorer, garantin har ju gått ut för flera år sen. Den tioåriga garantin är ju något som nyligen har dykt upp, antar att de har skrivit bättre avtal med underleverantörer eller lyckats teckna någon billig försäkring.
 
nu har jag inte haft nå problem med min pump men jag ringer inte IVT om min pump krånglar eller nåt annat problem dyker upp... då ringer jag givetvis säljaren som i sin tur skickar ut en tekniker... en kundtjänst är ju bara en kundtjänst... dvs en okunnig telefonoperatör med tydliga regler... så om det ringer en kund och gnäller om pumpen efter att garantitiden gått ut så självklart måste kundtjänst säga att det inte går på garantin...

och om det är som du säger att det är ett konstruktionsfel så måste ju ni som konsumenter gå till konsumentverket... det är väl klart som solen att IVT inte erkänner ett konstruktionsfel pga att några missnöjda kunder ringer om sina pumpar... IVT skiljer inte sig från några andra företag...

10 års garanti är 10 års garanti... inte 12.5 år eller 14 år... det får man leva med... så om pumpen pajar efter 11 år så vet iaf jag vad som gäller... man får förhandla med säljaren eller betala för kalaset själv... och så är det med alla produkter man köper, från en hushållsmaskin till en ny Audi för 1.2 milj... om Audin rostar sönder efter att rostskyddsgarantin gått ut räknar inte jag med en ny bil...

Men så är det ju med allt... Alla har missnöjda kunder...
 
Visst, om man nöjer sig med att bara prata med första supportledet så får man naturligtvis de svar som du beskriver.

Självklart ringer man säljaren/serviceföretaget för att få felet åtgärdat och i det här fallet bekräftade även de att det var ett konstruktionsfel och att även de hade påpekat att IVT kanske borde ta en del av kostnaden eftersom man gärna framhåller kvalité, långsiktig investering, trygghet osv. i sin marknadsföring.

Audi var förresten ett jättebra exempel. För ett par år sen visade sig att det fanns ett konstruktionsfel på den årsmodell jag då hade av just Audi. I det fallet fick jag ett meddelande från tillverkaren om att jag borde lämna in bilen för att få delen utbytt, konstigt att jag inte behövde betala något trots att garantierna hade gått ut.
 
jo som sagt... då måste man få företaget att erkänna ett konstruktionsfel... IVT vill tydligen inte göra det eftersom dom inte vill medge att det är ett konstruktionsfel...

sen kan man inte dra alla fall över en kant... finns nog 100-tals exempel där IVT har gjort mer än garantin lovar... finns säkert 100-tals fall som dina också... men det är ändå upp till kunden att motbevisa tillverkaren om inte tillverkaren medger ett konstruktionsfel... och om man inte nöjer sig med ett nej från IVT så finns det myndigheter som jobbar på konsumentens sida som kan avgöra om kunden eller tillverkaren har rätt...

Så istället för att döma ut ett företag helt och hållet på en produkt kanske man ska låta hela historian få en rättegång ? Kanske visar det sig att det inte var ett konstruktionsfel... Eller om ni har tur kanske det visar sig att det är ett konstruktionsfel... Trots allt pratar vi om ett företag vars intresse är vinst och inget annat... Hade det varit ett omfattande konstruktionsfel så hade nog dom också resonerat som Audi i ditt fall... Man vinner mer på att åtgärda alla fel... men så är tydligen inte fallet...

Men man lär inte få några pengar tillbaka genom att baktala företag på ett forum, det kan jag klubba här och nu ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.