Vad kommer kosta 35 000 kr extra?

Jag betalade 146 000 för Thermia 12 kW inverter, 180 m borrhål. Några meter extra foderrör samt några meter extra grävning.
Det var den billigaste offerten och den leverantör jag ville ha ifrån början.
Tog in 5 offerter, en del var 15 000 dyrare och då erbjöd de endast en on/off pump på 8 kW.

Så om du bor i stockholmsområdet så måste du ju kunna få in runt 15 olika offerter utan problem?

De seriösa leverantörerna skall fråga dig efter ditt aktuella värmebehov, alltså hur mycket kWh går åt att värma ditt hus per år.
Sedan räknar de ut lämplig pump efter det.

En del leverantörer går på känn och offererar dig något de hoppas skall passa.

Det bästa du kan köpa är en inverterpump som du då kan överdimensionera för ditt hus, alltså klara av över 100% av behovet.
En sådan pump kräver djupare hål ca 180 m för 12kW som i mitt fall.

Köper du en billigare on/off pump så dimensioneras den att täcka ca 80% av behovet och resten skall fixas av elpatronen.
Då kan du köra grundare hål.

Men du kan aldrig ha för djupt hål.

En ide kan väl vara att prata med grannarna om de har ett liknande hus med bergvärme och kolla vad de har.
 
  • Gilla
Al Yasso
  • Laddar…
[QUOTE="Al Yasso, post: 3392289, member: Första valet är en IVT Greenline HE C9 pris 140 000 efter ROT
Andra valet IVT GEO 512C pris 150 000 efter ROT.
[/QUOTE]

150 000 för en GEO 512C installerad och klar? Av vilken firma?
 
Per Ola Persson
E EyEr0n skrev:
Vad kommer kosta 35 000 kr extra?

Jag betalade 146 000 för Thermia 12 kW inverter, 180 m borrhål. Några meter extra foderrör samt några meter extra grävning.
Det var den billigaste offerten och den leverantör jag ville ha ifrån början.
Tog in 5 offerter, en del var 15 000 dyrare och då erbjöd de endast en on/off pump på 8 kW.

Så om du bor i stockholmsområdet så måste du ju kunna få in runt 15 olika offerter utan problem?

De seriösa leverantörerna skall fråga dig efter ditt aktuella värmebehov, alltså hur mycket kWh går åt att värma ditt hus per år.
Sedan räknar de ut lämplig pump efter det.

En del leverantörer går på känn och offererar dig något de hoppas skall passa.

Det bästa du kan köpa är en inverterpump som du då kan överdimensionera för ditt hus, alltså klara av över 100% av behovet.
En sådan pump kräver djupare hål ca 180 m för 12kW som i mitt fall.

Köper du en billigare on/off pump så dimensioneras den att täcka ca 80% av behovet och resten skall fixas av elpatronen.
Då kan du köra grundare hål.

Men du kan aldrig ha för djupt hål.

En ide kan väl vara att prata med grannarna om de har ett liknande hus med bergvärme och kolla vad de har.
E EyEr0n skrev:
Vad kommer kosta 35 000 kr extra?

Jag betalade 146 000 för Thermia 12 kW inverter, 180 m borrhål. Några meter extra foderrör samt några meter extra grävning.
Det var den billigaste offerten och den leverantör jag ville ha ifrån början.
Tog in 5 offerter, en del var 15 000 dyrare och då erbjöd de endast en on/off pump på 8 kW.

Så om du bor i stockholmsområdet så måste du ju kunna få in runt 15 olika offerter utan problem?

De seriösa leverantörerna skall fråga dig efter ditt aktuella värmebehov, alltså hur mycket kWh går åt att värma ditt hus per år.
Sedan räknar de ut lämplig pump efter det.

En del leverantörer går på känn och offererar dig något de hoppas skall passa.

Det bästa du kan köpa är en inverterpump som du då kan överdimensionera för ditt hus, alltså klara av över 100% av behovet.
En sådan pump kräver djupare hål ca 180 m för 12kW som i mitt fall.

Köper du en billigare on/off pump så dimensioneras den att täcka ca 80% av behovet och resten skall fixas av elpatronen.
Då kan du köra grundare hål.

Men du kan aldrig ha för djupt hål.

En ide kan väl vara att prata med grannarna om de har ett liknande hus med bergvärme och kolla vad de har.
Håller med om en del, men en varvtalsstyrd värmepump på 12 kw hade jag kört 200-220 m. Beror naturligvis på om vi pratar aktivt borrhål eller totaldjup. Men ett rejält borrhål betalar sig.

Sedan var det länge sedan man dimensionerade 80% på en on/off-maskin, möjligen på 90-talet. Jag har varit i branschen sen 2005, och vi har alltid dimensionerat för i prinip 100%. En 9 kw brukade vi köra 160-180m

Sedan finns det olika tycke om inverter kontra on/off-maskin. En invertermaskin är det mycket mer grejor som kan strula, och en rätt dimensionerad on/offmaskin blir i princip lika effektiv. Det är så mycket mer än kompressorn som avgör den totala verkningsgraden. För min det göra jag av med 36 kwh/kvm/år och har bara en on/off-maskin, dock en del annan utrustning som hjälper upp verkningsgraden
 
Räknar jag på min hela uppvärmda yta inklusive källaren (105m2) som har två sektionsradiatorer så är total uppvärmd yta 285m2 och en 1 3/4 plank och timmerkåk utan isolering.
En gammal Thermia Duo 10 värmer det, förbrukar totalt knappt 14.000kWh inkl hushållström och en VV-beredare som spetsar varmvattnet.
Så ca. 10.000kWh går åt till värme, dvs ca 35kWh/år/m2
Allt hämtat ut 390m slang på tomten som jag ”laddar” med 10m2 lågtemperatur solfångare.
Jag kompletterade med solfångaren för snart 20 år sedan då siltjorden i marken är ganska usel för jordkollektor och det borde varit åtminstone 200m längre slinga. Men det fanns inte plats, jo så klart om slangarna lagts tätare. Det har fungerat ypperligt, förutom att reglerautomatiken till trevägsventilen lagt av, så nu är det manuell omställning när vårsolens strålar börjar värma och tidur till den extra cirkulationspumpen.
Det blir nu mer aldrig minusgrader på inkommande brine inte ens under långa köldperioder och självklart tvåsiffriga värden under flera månader. Och verkningsgraden/effekten på VP är så klart betydligt högre än märkeffekten.
Förstår inte varför detta är mer utbrett. Solvärmen är gratis och kan enkelt lagras i marken för kommande behov vintertid.
 
Per Ola Persson
GoC GoC skrev:
Räknar jag på min hela uppvärmda yta inklusive källaren (105m2) som har två sektionsradiatorer så är total uppvärmd yta 285m2 och en 1 3/4 plank och timmerkåk utan isolering.
En gammal Thermia Duo 10 värmer det, förbrukar totalt knappt 14.000kWh inkl hushållström och en VV-beredare som spetsar varmvattnet.
Så ca. 10.000kWh går åt till värme, dvs ca 35kWh/år/m2
Allt hämtat ut 390m slang på tomten som jag ”laddar” med 10m2 lågtemperatur solfångare.
Jag kompletterade med solfångaren för snart 20 år sedan då siltjorden i marken är ganska usel för jordkollektor och det borde varit åtminstone 200m längre slinga. Men det fanns inte plats, jo så klart om slangarna lagts tätare. Det har fungerat ypperligt, förutom att reglerautomatiken till trevägsventilen lagt av, så nu är det manuell omställning när vårsolens strålar börjar värma och tidur till den extra cirkulationspumpen.
Det blir nu mer aldrig minusgrader på inkommande brine inte ens under långa köldperioder och självklart tvåsiffriga värden under flera månader. Och verkningsgraden/effekten på VP är så klart betydligt högre än märkeffekten.
Förstår inte varför detta är mer utbrett. Solvärmen är gratis och kan enkelt lagras i marken för kommande behov vintertid.
Det är ju väldigt bra anläggning med bra prestanda!
 
Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Det är ju väldigt bra anläggning med bra prestanda!
Ja det fungerar bra
Uponor hade ett paket för ändamålet. Det var en variant av poolvärmesystem som var anpassat (var bara en temperaturgivare minde) för återladdning av jord/berg kollektor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.