Ni som förespråkar CSX:en, tycker ni inte att det är ett stort nedköp att inte ha de fina egenskaperna hos den borstlösa motorn?
 
Visst är det trist att inte ha en borstlös motor, men det är en kompromiss man kan stå ut med.
 
Är T18 för svag för en snickare?? dvs den kommer användas till de mesta i ett husbygge. Funderar på om man ska ha en T18 lr TI 15 impact. Vilken är bästa köp?
 
Har inte testat TI15 men en T15 upplevde jag som mycket stark. Har svårt att tänka mig att T18 skulle vara svagare.
 
Jag har också funderat länge och kom slutligen fram till att T15 var mitt bästa val. Den är mest allround, är obetydligt större eller tyngre än T12. Den kan använda T12:ans batterier om man vill. Egentligen gillar jag C-serien bättre, den känns smartare designad och är "urFesto". Dock kräver C-serien lite större händer och för mig gör det maskinen lite jobbigare att använda länge. Jag ska dessutom bara ha en maskin. Ska man ha två är det CXS plus en kraftigare. CXSen använder man då typ alltid och tar fram den kraftigare när man ska grovjobba. Kan ju också tillägga att jag på jobbet har en Festool TDK12 och en CXS. CXS kan inte använda excentertillsatsen DD-ES.
 
Redigerat:
På jobbe använder ja dewalt DCD985, den är ganska tung men den klarar de man vill även utan slag.
Blir man besviken på T18 lr T15 om man jämför mot dewalten?
 
Ni som har T15 tycker ni den saknar kraft? Vid tex. 6x120 skruv lr vid dosborrar 70/80mm??
 
Jag har inte använt min maskin så mycket så jag har inte så stor erfarenhet av vad den presterar. Jag har dock skruvat fransk skruv 8x60 i förborrade hål. Använde en adapter till 13 mm hylsa. Min T15 orkade inte hela vägen. När den inte orkar så stänger den av, är nog så elektroniken fungerar, typ "jag orkar inte så jag försöker inte ens".
 
Kan upplysa om att jag nu köpt en Festool CXS SET, med vinkelchucken. endast 265 Euro, cirkus 2200kr plus frakt från tyskland. Grymt snygg och läcker maskin. Känns väldigt smidig trots att den faktiskt är ganska stor.
Känns väldigt prisvärd om man jämför med Festools övriga sortiment. Det stora värdet sitter i centrotec-systemet och vinkelchucken. Detaljer som den magnetiska bitshållaren och clipset är förstås oxå nice. Sedan är ju ergonomin på denna dragare lite annorlunda, man håller den mer som en gipsdragare eller traditionell borrmaskin, istället för det vanliga "pistolgreppet".
Djävulskt snygg som sagt
Jag återkommer med användar-review!
 
Stehpan skrev:
Detaljer som den magnetiska bitshållaren......

Kan Festools magnetiska bitshållare vara deras absolut sämsta produkt tro?
På 6 av 6 st så har magneten lossat inuti så jag har antingen kastat den eller fått limma tillbaka den.
Och 2 av 2 låsbara bitshållare har vobblat.

Men jag kanske bara haft otur. :surprised:

Måste dock hylla deras fantastiskt bra träborr och försänkare, använder faktiskt fortfarande dom prylarna trots att jag inte har några Festool skruvdragare längre. (y)
 
fn76 skrev:
Jag har inte använt min maskin så mycket så jag har inte så stor erfarenhet av vad den presterar. Jag har dock skruvat fransk skruv 8x60 i förborrade hål. Använde en adapter till 13 mm hylsa. Min T15 orkade inte hela vägen. När den inte orkar så stänger den av, är nog så elektroniken fungerar, typ "jag orkar inte så jag försöker inte ens".
Din maskin har ett batteri som är slut/alternativt så är maskinen sönder. 8x60 i förborrat hål klarar min 6 år gamla C12 utan problem.
 
skalman1 skrev:
Kan Festools magnetiska bitshållare vara deras absolut sämsta produkt tro?
På 6 av 6 st så har magneten lossat inuti så jag har antingen kastat den eller fått limma tillbaka den.
Och 2 av 2 låsbara bitshållare har vobblat.

Men jag kanske bara haft otur. :surprised:

Måste dock hylla deras fantastiskt bra träborr och försänkare, använder faktiskt fortfarande dom prylarna trots att jag inte har några Festool skruvdragare längre. (y)
Nix, sämst är FS-KS (heter det väl?), vinkelanslaget till skenorna. Fast jag vet att många har haft problem med att magneterna trillar ur bitshållarna. Själv har jag 4 bitshållare, som jag använt i många år utan att det trillat ut en enda magnet.

On topic: Hade jag köpt ny maskin idag hade det blivit en C12Li med 1,3ah batteri (för vikten).
 
Jag tänkte säga precis samma sak som Daniel om FS-KS. Till dess försvar kan jag säga att den fungerar bra om man använder den som smygvinkel för att ta ut en vinkel "på plats" och sedan såga i en skiva som skall passa till den vinkeln. På min FS-KS krävdes det lite pyssel med slippapper för att den skulle hålla kvar vinkeln utan att glida. Det finns en stor svart bricka i någon slags friktionsmaterial som man slipa lite på i mitten så att den blir lite tunnare där. Då brickan kläms åt så att den i huvudsak utöver sin friktion längs ut på radien, kommer den att hålla bättre. Skalan på FS-KS är helt kass.
 
Skaffade CSX för att komplettera T15 som är våldsamt stark men också rätt stor och tung. Borstlösa motorn är det enda jag saknar hos CSX.

Bästa dragaren? Båda två! Båda är vinnare. Den lilla används inte till grovborrning/skruvning och den stora används inte till finlir som kräver en liten, lätt sak.

Det enda jag inte gillar hos plutten är den låda den kom i... Kan inte montera ihop den med de andra hur jag vill, ett mindre problem men iafa.
 
Stehpan skrev:
Kan upplysa om att jag nu köpt en Festool CXS SET, med vinkelchucken. endast 265 Euro, cirkus 2200kr plus frakt från tyskland...
Får man fråga var ifrån du beställde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.