Hejsan!
Jag har mer och mer börjat fundera på att köpa en skruvdragare från Festool, men har väldigt svårt för att bestämma mig för vilken av deras alla olika varianter.

Redan 2005 när jag fick känna på min kompis TDK12 så insåg jag att dessa skruvdragare var något alldeles förträffliga. Det som speciellt imponerade var centrotecsystemet och naturligtvis vinkelchucken/offsetchucken. Tyvärr var även priset i en helt egen division.

Jag har funderat en del på CXS:en som är betydligt billigare men jag är rädd för att man kommer att ångra att man inte köpte en av de "stora" maskinerna när man väl börjat använda den, så varför inte göra rätt från början (för en gångs skull).

Maskinen kommer att användas till generellt byggande/renoverande i mitt hus, jag har inget behov av en superstark maskin utan vill framförallt ha en skruvdragare som är snabb, smidig och flexibel.

Det lutar mest åt en T15 tror jag men det som stör mig är att batteriet petar så långt framåt, det känns som att detta skulle kunna vara i vägen vid skruvdragning, C12:an å andra sidan verkar extremt oergonomisk och framtung, men en del påstår att den är grymt skön att använda.

Sedan finns ju det här med batterispänningen oxå, T12, T15, T18....

Vilket av deras skruvdragare är den bästa allroundern helt enkelt?
Och om man köper denna kommer man då fortfarande sakna en CSX?

Eller skall man kanske köpa CSX:en och köra vidare med min helt fungerande Metabo till de tyngre jobben:x

mvh
Steffe
 
Jag gjorde precis som det sista. Behöll alla Makita prylarna för det "tunga" skruvandet och har en CXS för finliret.
 
  • Gilla
agehall
  • Laddar…
Jag har Csx och är supernöjd med den. Jag har även den större Ti 15 med slag. I 90% av fallen använder jag Csxen.
 
Det beror helt på vad du skall göra skall du skruva som proffs i massor så köp en proffsmaskin några skruvar då och då någon gång på året så blir batteri kostnaden hög eftersom batterier åldras fortare om de inte laddas och används ofta. Många volt betyder oftast tyngre maskin och därmed jobbigare att använda, när man inte är van att köra dagligen.Är det gips som du skall skruva mycket så köp en gipsdragare i stället för då går det fort och blir rätt djup.
 
Antingen köper du en "byggdragare", T15 eller T18, eller så köper du en finlirsdragare från C/CSX-serien. Visst har T15 i princip alla fördelarna som en Festooldragare ger men den är lite grövre. C12:an är exempelvis oändligt mycket nättare men klarar inte på långa vägar lika mycket som T15. Använder en 14,4V Makitadragare till det grova byggandet och en C12-Li till finlir i snickeriet samt vid exempelvis listning.
 
Jag skulle i ditt läge köpa CXS , senare komplettera med Protool 18 x 4 .( Har en T18 som jag är nöjd med )
 
  • Gilla
Gotland85
  • Laddar…
Som några redan nämnt så är det väldigt beroende på vad man mest använder den till...

Jag började med en C12 som jag var sjukt nöjd med...

...sen så skaffade jag en C12 Li när den släpptes...

MEN jag var ju bara tvungen att ha en CXS också då den kom... :p

...och idag ligger båda C12 mest i bilen då CXS får jobba mest hela tiden.

ÄLSKAR min lilla smidiga och lätta CXS och ska köpa på mig en till snart för den är suverän till allt
enkelt skruvande och mindre borrande jag gör då jag i huvudsak arbetar med köksmontage.
Den är ju så löjligt mycket lättare än de båda andra så man kan inget annat än älska den.

MEN...jag säger det än en gång... till enkelt skruvande och borrande vid montagearbeten.
Inget jag skulle rekommendera för att ligga och skruva tusentals trallskruv typ. ;)


Själv har jag ju en kraftfullare Makita 18v till de större borrningarna och hålsågningarna typ.

http://www.makita.se/?sisu=tootekataloog&lang=swe&id=4691&mid=132&kat=609
 
Makita 18v + CXS är en rätt bra kombo imho. Visst vore det trevligt att bara ha Festool-prylar, men Makitas maskiner är riktigt bra och väldigt prisvärda.
 
Personligen så tycker jag att C-modellerna känns mindre klumpiga än T-modellerna även om den förstnämnda kan se ganska osmidig ut.

T12 är hyffsat stark men kör man typ 110mm hålsåg och liknande så känns den ganska trött och storleksskillnaden mellan T12 och T15 är ju väldigt liten.
 
Tycker att CSX känns alldeles för lång, då kan man ju lika gärna lattja runt med C12:an.
 
agehall skrev:
Makita 18v + CXS är en rätt bra kombo imho. Visst vore det trevligt att bara ha Festool-prylar, men Makitas maskiner är riktigt bra och väldigt prisvärda.
Fördelen med att köra en kombo med Festool och Makitan för min del är att Makitas känns prisvärda och samtidigt så har ju de t.ex även både tigersåg, borrhammare etc. där man kan nyttja samma batterier...
Den typen av maskiner har ju inte Festool ;)


skalman1 skrev:
Personligen så tycker jag att C-modellerna känns mindre klumpiga än T-modellerna även om den förstnämnda kan se ganska osmidig ut.

T12 är hyffsat stark men kör man typ 110mm hålsåg och liknande så känns den ganska trött och storleksskillnaden mellan T12 och T15 är ju väldigt liten.
C-modellerna ÄR mindre klumpiga och faktiskt sköna att arbeta med och står bättre av sig själva anser jag.
Däremot tycker jag också att de är för klena när man kör en del med hålsåg och därför föredrar jag Makitan till denna typ av moment så precis som agehall skriver så känner jag att det är en bra komo iaf för mig med CXS och Makitas 18v...


phl skrev:
Tycker att CSX känns alldeles för lång, då kan man ju lika gärna lattja runt med C12:an.
Fördelen med CXS har inte med längden att göra utan tyngden... ;)
Vid mycket montagearbete så är det en avsevärd skillnad.
Dessutom är det lilla clipset på CXS mycket smidigare när man står högre upp och jobbar och ska hänga den i byxorna...
Den gamla C12 har ju inte ens ett clips och C12 Li tycker jag inte är så bra som det på CXS...
MEN som sagt... vikten är av stor betydelse vid montagearbeten då det skruvas mycket tycker jag.
 
Provkörde en CXS vid ett köksbyte och blev mäkta imponerad.

Har för mig att det följde med en vinkelchuck i lådan så att man kunde komma åt i trånga skåp också.

Har själv Makitas 10.8V-dragare men saknar kroken för att kunna hänga den i byxfickan. CXS:ens krok fungerade perfekt samtidigt som maskinen är så lätt att den inte tynger ned byxorna som mina Makita 18V:are gör.
 
vojma skrev:
Provkörde en CXS vid ett köksbyte och blev mäkta imponerad.

Har för mig att det följde med en vinkelchuck i lådan så att man kunde komma åt i trånga skåp också.

Har själv Makitas 10.8V-dragare men saknar kroken för att kunna hänga den i byxfickan. CXS:ens krok fungerade perfekt samtidigt som maskinen är så lätt att den inte tynger ned byxorna som mina Makita 18V:are gör.
Helt rätt... :) (y)
 
Hejsan!

Det låter nästan som att CSX:en är Festools mest användbara skruvdragare. Det känns ju oxå som att just centrotecsystemet kommer bäst till nytta när man håller på och finlirar och snabbt skall byta mellan olika borr och bits.
Den är ju dessutom ganska "billig"
 
Stehpan skrev:
Hejsan!

Det låter nästan som att CSX:en är Festools mest användbara skruvdragare. Det känns ju oxå som att just centrotecsystemet kommer bäst till nytta när man håller på och finlirar och snabbt skall byta mellan olika borr och bits.
Den är ju dessutom ganska "billig"
Du är biten av ett visst märke när du argumenterar för dig själv att CSX är billig ;)

Känner igen syndromet dock, efter långa utlägg och argumentationer till frun om ett verktygs förträfflighet och prisvärdhet börjar man tom själv tro på det ;)

Jag håller dock med om en byggdragare i 14,4-18v klassen efter eget smak och tycke plus CSX är ett bra alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.