Har en spis som går till tre faser 16A 10A 10A
Problemet är att automatsäkring löser ut ibland. Kan jag byta till 16A på alla tre säkringar? Bifogar bild på tekniska data för spisen.

Tacksam för svar av någon som kan!
Med vänlig hälsning,
 
  • Skärmdump av tekniska data för en induktionsspis med information om storlek, effekt och funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spisen har inget med det att göra. Du måste försäkra dig om att du har tillräckligt kraftiga kablar fram.
 
Tror kabeln var av typ EKK 4 x 1,5 (nydraget). Kan man gå upp på 13A kanske, då 16A gick till ugnen
 
Om det är nydraget kanske du kan reklamera till elfirman. Ingen förlägger en 4G1.5 mm² till häll /spis idag. Det innebär förhoppningsvis att du bara har två faser fram till hällen. Finns det en ugn också? Du har tre säkringar säger du. Det går inte ihop.
 
Ska du ha 16a så måste du i med ny FK. 5x2,5
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det är nydraget kanske du kan reklamera till elfirman. Ingen förlägger en 4G1.5 mm² till häll /spis idag. Det innebär förhoppningsvis att du bara har två faser fram till hällen. Finns det en ugn också? Du har tre säkringar säger du. Det går inte ihop.
Det stämmer att jag har en ugn också. 2 faser till hällen 2x10A och separat ugn 16A. Går nog att dra om 4x2,5 om det är tillåtet i pexslang. Om det inte är möjligt att säkra upp till 2x13A på befintliga kablar om det är tillåtet?
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Ska du ha 16a så måste du i med ny FK. 5x2,5
Om det inte är tillåtet att säkra upp på befintlig kabel 2x13A om det är tillåtet?
 
Det låter då som ett allvarligt fel kan ha begåtts här. Jag råder dig att bryta samtliga tre säkringar och reda ut detta. Är det endast fyra ledare i ledningen? Matar ledningen både häll och ugn? Vad innehåller ledningen, två faser, nolla och skyddsjord eller? Vad är det för slags ledning, (utanpåliggande) kabel eller infälld enkelledare (FK) i rör? Då det är nygjort ser jag ingen anledning att försöka pussla ihop detta. Det är väl bättre att den som klantat sig får komma tillbaka och göra rätt!?
 
Nej det är fem
 
Dubbel kollat precis
 
Är det en 5G1,5 som är avsäkrad med både 16 och 10 A?
 
Jag får inte bilden riktigt klart för mig. Är det en utanpåliggande kabel 5G1,5 mm² till både ugn och häll där ugnen är avsäkrad 16A och hällen 10A? Under vissa omständigheter kan det vara ok med 16A till 1,5 mm². Men det normala är 2,5 mm². Om jag uppfattat korrekt hur det ser ut så är det antingen ok att säkra upp hällen till 16A eller inte ok att fortsätta ha ugnen till 16A. 13A till 1,5 mm² är förstås också ok under vissa omständigheter och lite vanligare sådana. Men det är inte att rekommendera att bara säkra upp utan kontroll.
 
L LTB2019 skrev:
Går nog att dra om 4x2,5 om det är tillåtet i pexslang.
L LTB2019 skrev:
Tror kabeln var av typ EKK 4 x 1,5
Du ger lite mixad information. Tror du gör bäst i att bifoga lite bilder om du vill ha fortsatt hjälp.
 
5x1,5 går enbart till spishällen avsäkrad med 2x10A Ugnen avsäkrad med egen 16A, egen kabel
 
nimhed nimhed skrev:
Du ger lite mixad information. Tror du gör bäst i att bifoga lite bilder om du vill ha fortsatt hjälp.
Det är 5x1,5 som enbart går till spishäll, ugn egen matning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.