En sak är säker: Sverige kommer inte att överge trefasen, så det finns ingen chans att få ett 50 A enfasabonnemang till en lägenhet.

Fördel o nackdelar kan vi debattera länge, men det blir för döva öron.
 
D
Som jag förstod det från grannen så är det som du nog säger att det är för mycket belastning på en säkring och därför den löser ut när de kör för mycket i köket.

Har nog inte nämnt det men lika bra göra så inte man missar något. Har ju elcentral/proppskåp uppe i lägenheten men vid mätaren så finns det även en prop till varje lägenheten. Vad jag hört har det bara gått en gång under de närmsta åren, bott i samma hus bara flyttat nyligen till större lägenhet i samma hus. Är i Göteborg man bor.

Får prata med elektrikern och vara mer noga hur jag vill ha det. Kändes som tidigare svaret hjälpte en förstå bättre och känna man kan få det att funka även med 1 fas.
 
Redigerat:
Det blev en viss klyvning av diskussionen som jag möjligen var medskyldig till. Diskussionen om en hypotetisk enfasanslutning med högre säkring än 25A kan vi utelämna då för det första du inte kommer att få det och för det andra det är inte enklare att bygga om till än trefas.

För våra svenska förhållanden är frågan om du klarar dig med enfas eller om du borde byta till trefas. Som jag skrev är det många som inte har några problem med enfas, men givetvis finns det också andra som har problem med det. Trefas ger dig större möjligheter, men enfas är bra nog åt många.

Om det för din granne är en säkring i lägenheten som går och inte huvudsäkringen i källaren så är det inte enfasanslutningen som är största problemet.

Om du bott i samma hus tidigare så har du tydligen klarat dig med enfas då. Har du tänkt använda fler apparater nu än i gamla lägenheten?
 
Enfas till gammal lägenhet innebär vanligen mätarsäkring 25 A och en 20 A i gruppcentralen till spisen. Mer går inte att få utan att byta mätartavla och ledningar om de inte redan är överdimensionerade. 25 A enfas innebär begränsningar i effektuttaget, det går inte att komma runt. Men de flesta säger att det ändå fungerar bra i praktiken.

edit: tvåa på bollen där
 
D
Den gamla lägenheten var sämre planlösning och fräsade upp med nya tapeter och golv. Ville göra om kök och badrum men blev aldrig av då svårt få till bra plan med den ytan som fanns.
Den nya är större och efter jag flyttat vägg så mycket bättre planlösning. Det jag vill ha i lägenheten är torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin, inbyggd ugn, häll, kyl, frys, mikro m.m. Funderar lite även på AC och kanske på golv värme när man tar itu med badrummet. Innan bode man i två nya är en tre och tvåan låg på bottenvåning, där hade man på vintern mycket kallare och på sommaren olidligt varmt. Därför man funderat på AC men är bättre temperatur i nya även om kunde varit bättre.
I dag finns ett gammalt torkskåp och toppmatare så känns som det borde funka ha det jag vill så länge jag pratar med elektrikern och har mindre uttag per säkring när jag byter till automatsäkring.

Känns mer och mer att det får vara kvar 1 fas men att jag moderniserar elen i lägenheten. Känns som man fått många hjälpsamma tips och info. Innan kändes väldigt begränsat med att ha 1 fas och 3 fas kändes som bättre alternativ.
 
D
Bo.Siltberg skrev:
Enfas till gammal lägenhet innebär vanligen mätarsäkring 25 A och en 20 A i gruppcentralen till spisen. Mer går inte att få utan att byta mätartavla och ledningar om de inte redan är överdimensionerade. 25 A enfas innebär begränsningar i effektuttaget, det går inte att komma runt. Men de flesta säger att det ändå fungerar bra i praktiken.

edit: tvåa på bollen där
Vilka begränsingar är det du tänker på?
Kände mig osäker och kändes bättre fråga än att man gissar sig till.
 
Det är helt enkelt begränsningar i hur många apparater med hög effekt du kan köra samtidigt. Har du spisens alla plattor på max samtidigt som ugnen är på kommer säkringen att gå ganska snabbt, men man har inte alla plattor på maxvärme samtidigt.

Det är ingen poäng att minska antalet uttag per säkring. Problemet är inte hur många apparater som är anslutna utan hur många som används samtidigt. Om säkringen går så vet du att du använt för många på en gång. Om det händer så får du försöka komma ihåg att inte använda alla dessa samtidigt igen. Trefas är absolut ett bättre alternativ, men enfas är bra nog för många.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D
Kanske svårt att svara på men tänker hur många eller vilka maskiner man kan ha på samtidigt.
Någon som kan gissa sig till även om det nog är väldigt svårt om huvudsäkringen hade klarat av att man kör tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin samtidigt. Tänker ju när man stor städar och grejar att det nog blir man tvättar och diskar samtidigt.

Så svårt när man inte är i situationen hur det blir. Vist kan man lära sig vilken kombination som inte går. Men känner lite hur stor skillnaden skulle vara. Vet inte om det går få 3 fas men med lite av infon jag fått här så verkar det som man kan få 3 fas. Finns 3 fas i huset tvättstugorna och de större lägenheterna tror är 4 och uppåt som har det.
Tänker är det dragit till mätartavlorna så borde ju inte styrelsen säga nej om det bara är bytta mätartavlorna och jag betalar arbetet. Känns svårt veta om det hade varit värt det. Kostar ju en del och hade ju kunnat använda det till annat, men vi har planer på att bo i alla falla sagt 10 år så tänker jag med tanke på tiden hade det då varit värt lägga ner de pengarna så man kan städa, diska, tvätta och laga mat samtidigt. Vist gör det inte alltid men finns ju tillfällen man gör mycket samtidigt.
 
Enfas med 25 A säkring ger att du maximalt kan belasta med 25 A eller 25 * 230 = 5750 W totalt, så det är bara att summera effekten hos de apparater du vill köra samtidigt. Men du kan "tillfälligt" dra över lite, säg 20-30 %. Tillfälligt kan vara den tid det tar att koka upp vatten, troligen den tid diskmaskinen värmer, kanske den tid tvättmaskinen värmer men inte den tid en torktumlare värmer.
 
En uppsäkring till 50 a skulle kräva en huvudledning på 16 mm2 istället för 6 mm2 som var normalt med 25 a. Det blir nog vissa svårigheter att byta till sådana i befintliga rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.