Med risk för upprepning:

Flügger Dekso Plast 25, en grymt bra akrylatfärg! (ps. den som säljs idag är inte densamma som den i Folksams senaste färgtest)
 
Dantotsu skrev:
Med risk för upprepning:

Flügger Dekso Plast 25, en grymt bra akrylatfärg! (ps. den som säljs idag är inte densamma som den i Folksams senaste färgtest)
Och hur kan man VETA att den är bra om det är en såpass ny färg? Den är ju inte långtidstestad i sverige då, förmodligen.
 
Andjon skrev:
Och hur kan man VETA att den är bra om det är en såpass ny färg? Den är ju inte långtidstestad i sverige då, förmodligen.
Färgen är inte ny, flera år gammal.
För ett antal år sedan användes denna akrylatfärg både inomhus och utomhus. För att kunna använda den inomhus var man tvungen att minska ned mängden "gift", dvs. fungcider. Fungcider är ett svampdödande gift. Om jag inte missminner mig så får utomhusfärg innehålla hägst 1% fungicider. I ett försök att ta fram en kvalitet som gick att använda både inom- och utomhus så halverades denna mängd gift. Men eftersom färgen ej höll kvaliten när den användes utomhus så ökades mängden fungicider på till 1% igen. Och man tog fram en färg-kvalitet för inomhusbruk också.

Denna förändring (att öka innehållet Fungicider till 1%) gjordes förra året och således är det ej samma färg som Folksam har med i sitt test då den färgen innhandlades för dryga två år sedan. Om du läser Folksams färgtest så kan du se att akrylatfärgerna överlag klarat sig bra gentemot de andra färgerna. Anledningen till att akrylaten klarat sig ngt bättre än övriga tros bero på att akrylaten innehåller zinkoxider.

Tänk på att färg är en råvara, underarbetet (tvättning, grundmålning osv) är mycket viktigt.

Andra fördelar med akrylaten är att den håller nyansen bättre, den mättas inte av som tex. en oljetäck gör. En oljetäck börjar att "krita" efter några år. När detta sker så bleknar färgen av, vattnet rinner inte av och således ett sämre skydd. Akrylaten är vattenburen så den är lätt att tvätta bort från penseln och på andra ställen som färg gärna hamnar.

Jag har målat med denna färg och är supernöjd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.