F fribygg skrev:
600-700kg är inte mycket om man tänker att den ska värma ett helt hus och hålla värmen åtminstånde över natten.
Nä verkligen inte men förslaget på över 2 ton var lite mkt tyckte jag
 
E Einh skrev:
Nä, men den dagen jag konverterar vårt hus från direktverkande el till ett vattenburet värmesystem så funderar jag på att sätta in en sån.
Jag har läst på och kontaktat tillverkaren och det här verkar super. Blir nog en sån om jag kan få huset att svara på den med bjälklag, rördragning o sånt.
 
B Byggsnyggen skrev:
Obs att det säkert finns massor av andra alternativ. Ville bara visa på att det finns något mellan en gjutjärnskamin som blir kall strax efter att de slocknat och en ugn som är stor som en mindre villa. ☺️
Jag föreslog en gjutjärnskamin som pga sin speciella konstruktion med katalysator kan hålla eld och därmed varmt över natten med rimliga utsläpp.
Kllarar Arvika kaminen samma sak bör den ju vara ett vettigt svenskt alternativ, kanske till lägre kostnad.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Ja definitivt bättre än en vanlig kamin men kollar in kakelugnspannan nu där man även kan få varmvatten (den är ju vattenmantlad) och kopplas upp till vattenburna elementen med en verkningsgrad på runt 80% på veden och det är mycket. Kostar betydligt mer (dubbelt) jfr med katalysatorugn men tror jag sparar in det rätt fort, veden är gratis. Och ska räcka med en brasa per dag. I teorin verkar det väldigt bra sen ska det funka med huset också. Väger mellan 650-1000 kg så jag måste gjuta fundament i så fall så det blir ju en helt annan grej jfrtmed vad jag tänkte i morse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.