Fryser ihjäl
Har 2 kakelugnar och en braskamin i gjutjärn
Jag vill byta braskaminen som inte håller värmen särskilt länge mot den mest värmeavgivande kamin jag kan hitta för resonabelt pris.
Har läst att täljstenskamin är bäst?
Någon som har nåt tips på vad jag ska köpa?
Finns tusentals Hur ska jag veta vilken som är bäst Bättre lyssna på erfarenheten
 
Om du vill att den skall hålla värmen länge efter att du eldat så är det vikten som spelar roll. Den bör väga 1000 kg eller mer. Kakelugnarna är bra här. Det finns även täljstensugnar som är lika bra. Täljstenskaminer som vara väger ett par hundra kg har täljstenen mest som prydnad.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Jag anser att VermontCastings är den främsta tillverkaren av gjutjärnskaminer, jag gillar modellerna med katalysator som kan brinna rent hela natten och värma hela huset och har en gammal Intreprid II själv.

Tulikivi gör kanske de bästa täljstensugnarna. Min uppfattning är att man bör satsa på en täljstensugn och inte en täljstenskamin om man är ute efter lång värmehållning (ett par ton väger nog en ordentlig täljstensugn)

En ny svensk kakelugn värmer också hela natten och har en effektivitet på >93%.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du vill att den skall hålla värmen länge efter att du eldat så är det vikten som spelar roll. Den bör väga 1000 kg eller mer. Kakelugnarna är bra här. Det finns även täljstensugnar som är lika bra. Täljstenskaminer som vara väger ett par hundra kg har täljstenen mest som prydnad.
Aj då det var bra att veta Det skriver dom sannerligen inte om Tack
 
F fribygg skrev:
Jag anser att VermontCastings är den främsta tillverkaren av gjutjärnskaminer, jag gillar modellerna med katalysator som kan brinna rent hela natten och värma hela huset och har en gammal Intreprid II själv.

Tulikivi gör kanske de bästa täljstensugnarna. Min uppfattning är att man bör satsa på en täljstensugn och inte en täljstenskamin om man är ute efter lång värmehållning (ett par ton väger nog en ordentlig täljstensugn)

En ny svensk kakelugn värmer också hela natten och har en effektivitet på >93%.
Tack! Ska kolla vermonten Intressant katalysatorn Har ett gammalt hus Tror inte ens mittskeppet håller för 2 ton stenugn
 
Har du ett vattenburet värmesystem så skulle jag föreslå en vattenmantlad kamin kopplad till en ackumulatortank. På så sätt kan du få en effektiv värmespridning i samtliga rum. Och det behöver inte vara just en kamin heller. Det finns vattenmantlade kakelugnar tex. Googla på "kakelugnspannan"
 
K Kullatorp skrev:
Tack! Ska kolla vermonten Intressant katalysatorn Har ett gammalt hus Tror inte ens mittskeppet håller för 2 ton stenugn
Sett film på Youtube om din ugn o han säger det tar en timme tända ugnen! Mina brasor tar 3 min Vad säger du Sitter du framför ugnen en timme för fyr Sen säger dom att katalysatorn kittar igen av sot Har du haft problem med det?
 
E Einh skrev:
Har du ett vattenburet värmesystem så skulle jag föreslå en vattenmantlad kamin kopplad till en ackumulatortank. På så sätt kan du få en effektiv värmespridning i samtliga rum. Och det behöver inte vara just en kamin heller. Det finns vattenmantlade kakelugnar tex. Googla på "kakelugnspannan"
Hej o tack ja det förslaget har jag fått av min
" Panngubben" men jag har inte plats för ackumulatortank annars hade jag skaffat en sån
 
K Kullatorp skrev:
Hej o tack ja det förslaget har jag fått av min
" Panngubben" men jag har inte plats för ackumulatortank annars hade jag skaffat en sån
Läst på Sjuk intressant Ska ta reda på mer.
Har du en sån?
 
K Kullatorp skrev:
Tack! Ska kolla vermonten Intressant katalysatorn Har ett gammalt hus Tror inte ens mittskeppet håller för 2 ton stenugn
Intrepiden är bra och effektiv för att vara en >30 år gammal konstruktion, matchar utan vidare dagens designade täljstenskaminer men klarar att värma hela huset och har förutsättningar att hålla en mansålder tillskillnad från plåtkaminer.
Att byta katalysator efter 10-15års användning är ju nått man får räkna med om man värmer kåken helt med ved.
Numera är kronan svag och Amerikanska kvalitetsprodukter kan kännas dyra i inköp men grejorna håller och tätningarna i dörrar och luckor får man ju byta då och då oavsett vilket fabrikat på eldstad man väljer.
 
B Byggsnyggen skrev:
[länk]
600-700kg är inte mycket om man tänker att den ska värma ett helt hus och hålla värmen åtminstånde över natten.
 
K Kullatorp skrev:
Läst på Sjuk intressant Ska ta reda på mer.
Har du en sån?
Nä, men den dagen jag konverterar vårt hus från direktverkande el till ett vattenburet värmesystem så funderar jag på att sätta in en sån.
 
F fribygg skrev:
600-700kg är inte mycket om man tänker att den ska värma ett helt hus och hålla värmen åtminstånde över natten.
K Kullatorp skrev:
Fryser ihjäl
Har 2 kakelugnar och en braskamin i gjutjärn
Jag vill byta braskaminen som inte håller värmen särskilt länge mot den mest värmeavgivande kamin jag kan hitta för resonabelt pris.
Har läst att täljstenskamin är bäst?
Någon som har nåt tips på vad jag ska köpa?
Finns tusentals Hur ska jag veta vilken som är bäst Bättre lyssna på erfarenheten
Ursäkta om jag missuppfattade behovet. Hade inte fattat att TS skulle hitta ett monster som ensam ska hålla värmen i ett helt hus minst över natten.
Trodde att att han letade efter en bra kamin som tillsammans med 2 kakelugnar värmer bra och lagrar värmen rimligt länge.
Då lär väl inte en gjutjärnskamin vara något vettigt alternativ, eller?
Dessutom finns ju begränsningar vad gäller golvbelastning, utrymme m.m. om jag nu inte fattade fel även ang. detta.

Obs att det säkert finns massor av andra alternativ. Ville bara visa på att det finns något mellan en gjutjärnskamin som blir kall strax efter att de slocknat och en ugn som är stor som en mindre villa. ☺️

Lycka till!
 
Nä det började med att byta braskaminen till något effektivare som din ugn tex men så fick jag förslag på kakelugnspannan. och den är inte större än en kakelugn men verkar sjukt effektiv och kan kopplas på värmesystemet (vattenburet) Den blev jag riktigt het på och säljaren skrev nu att ugnen omges av 650 l vatten vilket räcker gott för mig till både element o varmvatten upptill min vanliga skitpanna.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.