Sådär .. villan inköpt. Nu kommer det viktigaste - alla roliga verktyg. Jag behöver precis alla verktyg man kan tänka sig men måste tyvärr göra en prioritering.

Jag kan tänka mig att betala för kvalitét på de verktyg som man använder ofta och under lång tid (typ skruvdragare). I övrigt vill jag betala så lite som möjligt (biltema/hyra verktyg).

Följande står på att-göra-listan i någolunda kronologisk ordning.

Lasera 50 m2 trätak.
Måla väggarna i tre rum, tapetsera någon vägg.
Riva ut heltäckningsmatta.
Lägga 40m2 byggmax klickparkett.
Måla ett våtrum på 2 x 2 m med våtrumstäck på plastmatta (kollat att det är ok).
Demontera 100m2 eternittak på masonit. Eterniten är skruvad i takbjälkarna.

Vilka verktyg borde jag köpa som kvalitetsverktyg, vilka borde jag köpa på biltema, vilka borde jag hyra och vilka borde jag strunta i?

Verktyg som finns idag:
Metabo nätansluten borrmaskin.
En bunt vanliga handverktyg.
 
Redigerat:
En sticksåg till parketten, kanske en blå Bosch?
Handslägga kan nog underlätta läggningen av golvet.
 
En rejäl skruvdragare måste finnas i var mans hand!

Makita, blå Bosch, Festool, är mins favoriter.


/Vojma
 
pelpet skrev:
Riva ut heltäckningsmatta.
Hyr en mattborttagare på närmsta cramo.

pelpet skrev:
Lägga 40m2 byggmax klickparkett.
En kap och ger-såg av vettig fabrikat.

pelpet skrev:
Demontera 100m2 eternittak på masonit. Eterniten är skruvad i takbjälkarna.
Skruvdragare + en kofot ?
 
Slägga, yxa, silvertejp och WD40. ;)
 
Jag tror man har större glädje av en sticksåg vid golvläggning än en kap/ger.
Med sticksågen gör man lätt urtag för dörröppningar/elementrör mm, samt även klyver golvplank, vilket inte är lätt med en kap/ger.

Men, en kap/ger är en bra investering när man bor i hus. :)
 
Kap/ger med bord verkar ju göra dubbelt så stort hål i budgeten som en cirkelsåg, och de har väl till viss del överlappande funktion? Som jag förstått det är kapgersågen bättre till att såga plankor, lister och timmer medans cirkelsågen är bättre på att såga i skivor.
 
När jag har lagt golv så har jag använt bordssågen, funkar bra att kapa med och ännu bättre när sista raden ska längssågas.

Men nu i sista rummet så blev det sticksågen istället och det funkade ju också rätt bra, en kap&gersåg är inte vad jag skulle använda iaf.

Sticksåg skulle jag väl rösta på blå bosch eller aeg.
En skruvdragare behövs ju alltid, där rekommenderar jag en hitachi 14,4v kanske en ds14dsal.
 
Bordssåg kanske är ett till alternativ att stoppa in i leken :) Här har vi en bild på Biltemas för 1500:-
17-047_l.jpg
 
Glöm inte ett ordentligt andningsskydd när du ger dig på eterniten. Det innehåller rätt otäcka saker som man inte bör andas in.
 
Skruvdragare, Kap & ger och en multicut kommer man långt med
 
pyro skrev:
Glöm inte ett ordentligt andningsskydd när du ger dig på eterniten. Det innehåller rätt otäcka saker som man inte bör andas in.
Andningsskydd och säkerhetslina blir det när jag är på taket. Men var får man tag i ett bra andningsskydd för asbestarbete?

Visserligen kommer jag att skruva loss eterniten så det borde inte damma särskilt mycket alls, men har man familj känns det onödigt att chansa.
 
Håll dig borta från den där bordssågen. Billiga bordssågar är bara skit. En bra sticksåg är vad du bör skaffa först. Den där GST90 verkar vettig.

Du bör ha en mask med P3-klassade filter. Håll dig till kända fabrikat (Sundströms, MSA, 3M). De har kontrollerad kvalitetssäkring och tillgången på utbytesfilter är säkrare.
 
Glöm inte engångsoverallen när du ska riva asbests.
 
mattiasp skrev:
Håll dig borta från den där bordssågen. Billiga bordssågar är bara skit. En bra sticksåg är vad du bör skaffa först. Den där GST90 verkar vettig.
Den var snygg.
Hur står sig GST 90 mot Makita 4329, som man kan få för halva pengen (och nästan är lika snygg)?


mattiasp skrev:
Du bör ha en mask med P3-klassade filter. Håll dig till kända fabrikat (Sundströms, MSA, 3M). De har kontrollerad kvalitetssäkring och tillgången på utbytesfilter är säkrare.
En sådan här borde fungera, antar jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.