pacman42 pacman42 skrev:
Städerna käkar upp mycket våtmarker. De fylls ut och bebyggs. Jag ser det varje dag från mina fönster.

Lindholmen i Göteborg var faktiskt en holme till mitten av 1800-talet då en älvfåra fylldes igen. Hedvigsholmen på Marstrand var också en holme för hundra år sedan. Bara för att ge ett par exempel från Göteborg.
Du är gammal du
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hmm, vad är skillnaden på ”betesmark” och ”odlingsmark”? I min värld är det samma typ av mark som används till olika saker. Det går att göra en betesmark till en odlingsmark och vice versa.
Oftast kvaliten på jorden. Om den inte underhålls med varierat bruk och gödsel så blir den inte användbar till annat än vall och betesmark.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hmm, vad är skillnaden på ”betesmark” och ”odlingsmark”? I min värld är det samma typ av mark som används till olika saker. Det går att göra en betesmark till en odlingsmark och vice versa.
I din urbana värld är det säkert så. I jordbruksvärlden anses att åkermark är mark som går att plöja, medan betesmark inte går att plöja (oftast för att den är för stenig), och därmed får det som växer på marken skördas direkt av betesdjur.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I din urbana värld är det säkert så. I jordbruksvärlden anses att åkermark är mark som går att plöja, medan betesmark inte går att plöja (oftast för att den är för stenig), och därmed får det som växer på marken skördas direkt av betesdjur.
Det kan vara så, men måste inte vara så. Antar att du inte vet skillnaden på betesmark och naturbetesmark. Gissar att du tänker att det är samma sak… vilket det alltså inte är.
 
Nissens Nissens skrev:
Det kan vara så, men måste inte vara så. Antar att du inte vet skillnaden på betesmark och naturbetesmark. Gissar att du tänker att det är samma sak… vilket det alltså inte är.
Du kanske bör hitta någon annan att mansplaina lantbruk och markanvändning för. Någon som inte varit bonde i 10 år. Någon som inte haft egna betesmarker.
Ha en trevlig dag 🐄🐑🐐!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Städerna käkar upp mycket våtmarker. De fylls ut och bebyggs. Jag ser det varje dag från mina fönster.

Lindholmen i Göteborg var faktiskt en holme till mitten av 1800-talet då en älvfåra fylldes igen. Hedvigsholmen på Marstrand var också en holme för hundra år sedan. Bara för att ge ett par exempel från Göteborg.
Då minns du kanske när Särö var en ö också? 😂
Och när Halland var Danskt och Bohuslän Norskt?
 
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du kanske bör hitta någon annan att mansplaina lantbruk och markanvändning för. Någon som inte varit bonde i 10 år. Någon som inte haft egna betesmarker.
Ha en trevlig dag 🐄🐑🐐!
Jag råkar ha ägt gård med betesmarker och åkermarker betydligt längre än 10 år... Jag arrenderade ut bruket av jorden eftersom jag inte var intresserad av den biten. Fick min dos av det under uppväxten. ☺️Numera har jag endast skogsmark, inklusive ett par sjöar. Betydligt enklare och mycket roligare.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Regeringen har ju tillsatt ett antal miljoner för att återställa våtmarker. Så vilka satsningar vill ni se?

Jag har några förslag. Jag tycker man skall börja med Fatburen ([länk]). Mest för symbolvärdet så att politikerna får blodad tand när de ser hur bra det blir.

När detta har genomförts så är det dags för det troligen enskilt största projektet, Hjälmaren skall höjas någonstans mellan 1,2 - 1,4 meter ([länk]).

Även om det var en olycka så måste ju Ragundasjön också återställas ([länk]).

Jag ser därefter att stora delar av Skåne bör återställa jordbruksmarkerna som dikades ut, vad gör det väl om vi får lite Malaria igen? ([länk])

Varför har man byggt vallar i Kristianstad? Det är väl lika bra att återställa våtmarkerna där också? ([länk]) Denna länken är lite rolig, just med tanke på att man förstärker vallarna som klimatanpassning).

Mer om Skånes dränering ([länk]). Runt 80-90% av Skånes tidigare våtmarker är utdikade.

Lite mer om hur det gick till ([länk]). Ytan som skall återställas är större än Närke och Gotland.

Faktum är att det var Gustav Vasa som började kräva att man skulle dika ut för att få större skördar ([länk]).

Så ni som vill återställa våtmarkerna, vart skall vi börja? Har vi några kreativa förslag? Det är väl inte bara skogsägare i Norrland som skall drabbas hoppas jag, de är ju långt ifrån värst...
Röstar på södermalm och östermalm.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag råkar ha ägt gård med betesmarker och åkermarker betydligt längre än 10 år... Jag arrenderade ut bruket av jorden eftersom jag inte var intresserad av den biten. Fick min dos av det under uppväxten. ☺️Numera har jag endast skogsmark, inklusive ett par sjöar. Betydligt enklare och mycket roligare.
Det är nog olika för olika bygder och människor hur vi definierar betesmark.
Jag har också både skogs, betesnark och åkermark, men brukar inte själv. Häromkring är jorden stenig generellt, en riktig betesmark är inte plöjbar, impediment som det växer på helt enkelt. Men å andra sidan finns det gott om mindre bra åkrar, Vallåkrar, där man låter djuren beta efter första skörden, men jag tror det är ett nutida fenomen, åtminstone häromkring.
Bygdens bästa åkermark är... de gamla våtmarkerna/träsket, urdikat och utmärkt odlingsmark.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Är inte skillnaden mellan åkermark och betesmark mm till en del också påverkad av politiska och ekonomiska faktorer? Tänker på EU-regler och bidrag mm.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Städerna käkar upp mycket våtmarker. De fylls ut och bebyggs. Jag ser det varje dag från mina fönster.

Lindholmen i Göteborg var faktiskt en holme till mitten av 1800-talet då en älvfåra fylldes igen. Hedvigsholmen på Marstrand var också en holme för hundra år sedan. Bara för att ge ett par exempel från Göteborg.
Jo jag får ändra mig och i södra Sverige är det uppenbart ett problem.
Reportage från i våras.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/lagen-foljs-inte-vekt-skydd-av-svensk-jordbruksmark

Om så är det ju ännu värre om man mer storskaligt ska återställa våtmarker i södra Sverige och förstöra brukbar åkermark.

Återstår då Norrland och miljömfolket menar väl att det inte spelar någon roll att minska skogsbrukets avkastning.

Men gillar starkt tanken på Fatburen och en återställning av våtmarken!
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Återställande av natur är knepigt, till vilket århundrade ska det återställas?
Och den förändring som blivit under tiden, vad är det som återskapas?
En bekant som bl.a. forskar säger att det är komplext och inte så enkelt som det visas i nyhetsartiklar och olika "tv-program".
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Jag är just nu i Berlin och ser där rosa rör runt hela staden, detta är vattendräneringsrör som man pumpar bort grundvattnet med, då staden är byggd på våtmark. Gissa vad som händer om man slutar att pumpa?

Ännu ett exempel på att det inte är så lätt att återställa våtmarkerna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är just nu i Berlin och ser där rosa rör runt hela staden, detta är vattendräneringsrör som man pumpar bort grundvattnet med, då staden är byggd på våtmark. Gissa vad som händer om man slutar att pumpa?

Ännu ett exempel på att det inte är så lätt att återställa våtmarkerna.
Ingen har väl begärt att alla våtmarker ska återställas. Faktum är att det finns gott om fina våtmarker i delstaten Brandenburg, som omger Berlin. En lycka i olyckan med det kommunistiska DDR var att de inte var tillräckligt "avancerade" för att bedriva ett "rationellt" och storskaligt jordbruk, utan gamla brukningsmetoder användes långt in i sen tid, och många våtmarker undgick att dikas ut. Särskilt längs floden Havel i västra delen av Brandenburg finns det idylliska våtmarker. Flera områden är naturparker med gott skydd mot exploatering.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H hhallen skrev:
Ingen har väl begärt att alla våtmarker ska återställas. Faktum är att det finns gott om fina våtmarker i delstaten Brandenburg, som omger Berlin. En lycka i olyckan med det kommunistiska DDR var att de inte var tillräckligt "avancerade" för att bedriva ett "rationellt" och storskaligt jordbruk, utan gamla brukningsmetoder användes långt in i sen tid, och många våtmarker undgick att dikas ut. Särskilt längs floden Havel i västra delen av Brandenburg finns det idylliska våtmarker. Flera områden är naturparker med gott skydd mot exploatering.
Finns det någon speciell tidpunkt som man skall återställa till? Naturen ändras ju under årmiljonerna så det är ju viktigt att veta. Även orsaken till att man valt just den tidpunkten?
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.