trojlee skrev:
hur ska man göra med en dubbel altandörr som är glasad från golv till tak då?
/
M
Så här har vi gjort för att matcha våra fönster:
2007-02-18.JPG
 
  • Gilla
Aqve
  • Laddar…
trojlee skrev:
Jag tyckte inte det såg så konstigt ut med kors:)...tidigare har vi haft fönsterluckor som ni
kanske ser avtrycken av på den blekta fasaden. Dessa gjorde ju sitt förut, men de har blivit
totalt nedröstade av "regeringen" så dessa kommer inte upp igen.
/
M
Korset var bättre än det smårutiga, men jag håller ändå på mittbalk.

Trodde faktiskt det mörkröda var fönsterluckor. hmmmm hur ser det ut då? Kanske lite kalt. Du kan inte retuschera bort detta på fotot?

Vad gäller altandörr föreslår jag att låta den vara som den är eller sätter en horisontal mittspröjs. Pröva med bild så du ser hur det blir.

Förstår att ni ville ha praktiska o energibesparande alufönster. Vet inget om sådana. Finns dom inte i två-luft? Hur öppnar man dom då?:confused:
 
man öppnar dom enkelt, man "viker" ut dom nerifrån och upp om du förstår. Det som inte synns på bilden är ju att det kommer bli ett vitt foder runt fönstrena(120 brett).....det kommer att tillkomma:)....sen kommer ju huset givetvis målas om helt....
/
M
 
pinebar skrev:
Så här har vi gjort för att matcha våra fönster:
[bild]
pinebar: hur brett foder har du satt?
/
M
 
Sommartorparn skrev:
Trodde faktiskt det mörkröda var fönsterluckor. hmmmm hur ser det ut då? Kanske lite kalt. Du kan inte retuschera bort detta på fotot?
Tog bort fönstret på marken också.
 
  • spröjs5.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har för mig att fönsterfodren är 7 cm.
Vi försökte göra så likt de gamla som möjligt och de var ännu smalare.
(På den mest omålade, vita, delen av huset är det de gamla fönstren som sitter kvar.
Det gröna är en utbyggnad med nya fönster.)

Här är en bild på grannens hus. Han har allt original kvar.
Granne%204.jpg
 
pinebar: coola placeringar av fönstren på det huset:)....

Faidros: du verkar vara en hejjare på photoshop:)...mången tack. Tror du att du skulle kunna sätta samma gröna färg som på "pinebars" hus på min fasad...på samma bild som du fixade sist?(funderar nämligen på en sådan färg).....och kanske även kludda dit vita foder runt fönstrena.....vore vääldigt bussigt....då ser man kanske lättare.....
tack på förhand alla...

/
M
 
trojlee skrev:
Tror du att du skulle kunna sätta samma gröna färg som på "pinebars" hus på min fasad...på samma bild som du fixade sist?
Kanske får mer lektid senare. Nu måste jag ut och bygga. De där bilderna ändrade jag förresten i Paint:)
 
Jag gillar också Pinebars färg. Den här blev nog lite grönare än den.
 
  • spröjs_grön.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, det ser ut som vårt hus har fått en lillebrorsa :D
Frågan är om inte utbygnaden borde vara grön också?

Färgen har vi hittat på själva och den heter just pinebar-grönt :p
Tack alla som tycker att den är snygg!
Här är receptet:
1/2 3020-G50Y
1/2 2020-G50Y
 
MathiasS skrev:
Urk.... Jag tar tillbaka vad jag sa. Mittspröjs blev inte bra.

Men en bred mittpost är nog det bästa alternativet givet dessa fönster....som på bild nr2
Håller med :). Pinebargrönt är ett bra val för ett stort hus ( otroligt fint tillbyggt hus, Pinebar!)
men blir dock för mörk för det lilla huset . Hur som helst skulle inte ta samma färgstyrka som taket och jag skulle helst välja ljusare ton om det var mitt hus. Titta i färgbutiken på fex 1515-G80R som bör vara en ljus dammig olivgrön ton om jag minns rätt, i alla fall åt det hålet. Snyggt till röd tak och vita trädetaljer, tycker jag. Färgen ska vara mycket grådaskig när den ska sitta på fasaden. Alltför rena pigmenteringar på fasader ger oftast cirkusvagn-känsla. Sockeln kunde då vara mera varmgrå än kallblå ... ja, det blir inte lätt att välja
Lycka till!
gaia
 
den gröna färgen var faktiskt heel sjyst!....tack för foto-montaget!!

Om man nu skulle ha med endast mitt-spröjs hur ska man då göra med en dubbel altan dörr som är glasad helt framtill??...och på andra sidan huset har jag två små fönster ~50*50cm hur gör man med dom?
mvh
M
 
så nu att du Pinebar har löst det på ett snyggt sätt.....är det spröjs på din altandörr?
/
M
 
trojlee skrev:
så nu att du Pinebar har löst det på ett snyggt sätt.....är det spröjs på din altandörr?
/
M
Titta på pinebars bild lite högre upp så ser du hans altandörr. Snyggt, tycker jag! Precis så ser min balkongdörr årgång 55 ut.
 
trojlee skrev:
så nu att du Pinebar har löst det på ett snyggt sätt.....är det spröjs på din altandörr?
/
M
Jag vet inte riktigt hur man definierar spröjs, men glaset är delat och det går en träbalk mellan på mina dörrar. Men man borde kunna få det att se ut så med ditsatta lösa spröjs också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.