Har just slängt in nya fönster...har provat tejpa på olika sorters/varianter av spröjs men vet inte
riktigt vad det ska bli. Lägger ut en bild, är tacksam för hjälp i valet av spröjs.....
Fönstrena är rätt "4"-kantiga därav svårheten:(.....ha överseende med den blekta fasaden som ska bytas snart....:):)
/
M
 
  • fönster baksida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen?......
 
Förstår ditt problem... finns inga spröjs som kommer att se bra och motiverat ut för det hustyp och det fönstermåt. Det enda jag kan komma på är typ mittstolpe som lödrätt delar dom mindre fönster i 2 delar och det stora i 3 delar . Typ fusk 2-luftfönster eller vad det nu heter ?Man får inga snygga ruttproportioner i den typen av fönster du har :(
Det är bara vad jag tycker ....
gaia
 
jo det är "gammla" mått på fönstrena. Men vi är ändå lite inne på att ha spröjs som se ut som ett kyrkkors....altså som ett kryss men med den horisontella pinnen en liten bit ovanför mittlinjen.......hur tror ni det blir?
/
M
 
Jag tycker man ska hålla sig till ett par regler när man spröjsar fönster:

1. Förhållandet mellan höjd och bredd på "spröjsrutorna" ska vara likartat på alla fönster, oavsett storleken på själva fönstret. På nya massproducerade hus kan man ibland se skräckexempel på fasader som där vissa fönster har "spröjsrutor" som bildar liggande rektanglar och på andra fönster stående sådana.... Fruktansvärt.

2. Spröjsrutans höjd/breddförhållande ska likna fönstrets. Dvs har du ett fönster som är högre än det är brett ska spröjsningen göras likadant. Oftast blir det ju så utan att man behöver fundera på det men....

På dina fönster är väl en bredare mittpost det klassiska för fasadtypen. Antagligen blir det för plottrigt att ytterligare spröjsa efter det. Det enda andra alternativet är väl att ha en mitt spröjs och två liggande. Kan du inte tejpa upp det och ta en bild?
 
MathiasS skrev:
Det enda andra alternativet är väl att ha en mitt spröjs och två liggande. Kan du inte tejpa upp det och ta en bild?
Jag röstar på det alternativet.
 
  • spröjs2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gaia skrev:
Det enda jag kan komma på är typ mittstolpe som lödrätt delar dom mindre fönster i 2 delar och det stora i 3 delar.
Så här ser det ut:
 
  • spröjs3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag röstar nog också på bara en mittstolpe. Huset ser ut som att det är den modellen på fönster som ursprungligen har varit där.
 
Faidros skrev:
Jag röstar på det alternativet.
Urk.... Jag tar tillbaka vad jag sa. Mittspröjs blev inte bra.

Men en bred mittpost är nog det bästa alternativet givet dessa fönster....som på bild nr2
 
Håller absolut med PINEBAR! Huset o fönstren utgör en stilenlig helhet. Se bara till att strecket i mitten blir tillräckligt tjockt så att det ser ut som in mittstolpe och inte som en påklistrad tejp.

Jag tycker att det inte är absolut nödvändigt att ha spröjs på det stora fönstret. Att ha ett större perspektivfönster i ett av rummen är nog typiskt för 50-talshus. Men det ser OK ut med två vertikala streck.

De smårutiga fönstrena ger mig fängelsekänsla. Förutom att de inte passar med huset så är det något med proportionerna som inte är bra.

Synd att ni inte satte tvåluftsfönster när ni bytte, men fejkad mittbalk ser ändå helt OK ut på avstånd. Frågan är hur det ser ut inifrån?
 
tack för alla tips....någon som är bra på att photoshoppa och kan sätta in ett "kors" så man kan se hur det skulle kunna se ut?...(altså inte ett kryss....mitten spröjset högre upp än mittlinjen):).
Ett spröjs i mitten ser rätt ok ut....hur ska man göra med en dubbel altandörr som är glasad från golv till tak då?
/
M
 
trojlee skrev:
tack för alla tips....någon som är bra på att photoshoppa och kan sätta in ett "kors" så man kan se hur det skulle kunna se ut?...(altså inte ett kryss....mitten spröjset högre upp än mittlinjen):).
Ett spröjs i mitten ser rätt ok ut....hur ska man göra med en dubbel altandörr som är glasad från golv till tak då?
/
M
1. Tror inte på spröjsning i form av ett kors.

2. Går dörren verkligen från golv till tak? Altandörrar på denna typ av hus är ofta panelade på nedre hälften av dörren. Vår balkongdörr i lägenhet från 50-talet har i stället en kraftig spröjs på halva höjden, så det skulle kunna vara ett alternativ. Undvik småspröjs!

Spröjs är helt emot husets stil. På 50-talet skulle huset vara modernt o lättskött. Inga spröjs som gjorde fönstrena svårputsade. Inga öppna hyllor som samlade damm. Köksskåp som gick ända upp till taket. Lister skulle vara släta. De som hade spegeldörrar spikade över dessa med masonit, etc. Det är svårt att göra om stilen på ett hus helt och hållet utan att det blir en konstig halvmesyr.

(jag är inte byggnadsvårdsfundamentalist men menar att man lättast undviker fula misslyckade om man håller sig till husets ursprungliga stil. Visst kan man förändra hus på oväntade sätt, men det krävs ofta en mycket skicklig arkitekt för att helhetsresultatet ska bli bra)
 
trojlee skrev:
sätta in ett "kors" så man kan se hur det skulle kunna se ut?
Så här blir det med kors:
 
  • spröjs4b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har ju bytt fönster och även altandörr nu, den nya altandörren är en dubbeldörr som är helglasad....(förutom träramen runt då:)).....altså den ger mkt ljusinsläpp.....

Jag tyckte inte det såg så konstigt ut med kors:)...tidigare har vi haft fönsterluckor som ni
kanske ser avtrycken av på den blekta fasaden. Dessa gjorde ju sitt förut, men de har blivit
totalt nedröstade av "regeringen" så dessa kommer inte upp igen.
Det är sant att man bör mnog inte göra det för plottrigt...grannen som har byggt nytt har
tusentals små-spröjs och visst på ett nytt hus kan det se ok ut...men lite väl plottrigt......
/
M
 
har för övrigt satt in alu-3glas fönster.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.