Y
Ska byta några dåliga 25mm brädor som agerar undertak på en byggnad.

Men hur väljer man rätt spik.
Går man bara på brädornas tjocklek eller även på balkens tjocklek´? (8cm)
 
Redigerat:
Har för mig att det finns en tumregel att spiken skall vara tre gånger så lång som tjockleken på brädan.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Har för mig att det finns en tumregel att spiken skall vara tre gånger så lång som tjockleken på brädan.
Stämmer. 3" (75 mm) spik passar alltså utmärkt.
 
Y
Ska det vara någon speciell spik eller finns det oftast bara en sort att välja på.

Tänker på galvat, räfflat och vad nu som finns.
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Ska det vara någon speciell spik eller finns det oftast bara en sort att välja på.

Tänker på galvat, räfflat och vad nu som finns.
Vanlig galvad går bra
 
75mm galvad trådspik skall du ha. Den och 100mm är typ "universalspikar" som används till det mesta.
 
Y
Ska montera vanliga 22mm brädor nu, bådesom panel och vindskivor.

22x3= 66mm

Tänkte åka och köpa biltemas spikpistol.

Hade ni valt 65mm(mattematiskt rätt) spiken då eller 75mm?
 
Mikael_L
Galvad 75mm trådspik blir jättebra.

65mm funkar säkert också fint. Det kan få avgöras lite av vad som ska spikas också. Säg att det är 170mm bräder som spikas med 2 spik på varje regel jämfört med 120mm brädor. Då kan det väl räcka med 65mm spik för 120-brädor om det passar med 75mm spik till 170.


Själv har jag spikat ganska mycket 22mm panel och bräder med spikpistolen och Gunnebos galvade 65mm spik. Men ibland kört med 75mm. Har inte lagt så jättemycket tankemöda på detta, det har blivit rätt ofta från det paketet som ligger närmast, typ. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Bra svar. Vindskivorna är 170 och blir ju några singelspik. Panelen är 145 och blir dubbel per regel. Köper nog 75mm spik då så man är mer på säkra sidan. :)

Dom kallar sina för varmförzinkade men anar att det är samma sak som galvat. Inte läst att folk hatat biltema spiken, men såg att det funkade med annan spik också i deras picka, dock glömt var dom köpt alternativet.
 
Varmförzinkat och galvat brukar vara samma sak. Det är för utomhusbruk.
Finns också elförzinkat, men det duger inte till utomhus.

Till ändträ i allmänhet och vindskivor i synnerhet skulle jag valt 4" / 100 mm spik. Spiken fäster inte lika bra i ändträ iom att det är längs med fibrerna. Dessutom är just vindskivor och bärläktändarna hårt utsatta för väder och vind.
 
Jag tycker att spik skjuten med pistol sitter hårdare än spik islagen med hammare. Så för den skull brukar jag gå mot den kortare dimensionen.

Sen är det frågan vad du spikar i för nånting. Ska du spika panelen i en glespanel, 28 mm tjock, så kommer din 75 mm spika att sticka ut 25 mm på baksidan, och då möjligen punktera vindväven.

Jag har spikat en hel del panel med 50 mm spik, och den har inte ramlat ner än, efter 20 år.

Vindskivor brukar jag skruva fast.
 
Y
Har lite ångest. Imorgon är planen att skapa en ny väggpanel. ca 80st 21mm brädor i utsatt miljö (sol).

Tänker då att skruv håller dom bättre påplats när solen piskarpå sen till sommaren.

Alla butiker säljer ju bara essve nuförtiden, och jag skulle chansa på;
ESSVE Trallskruv Classic för träregel, CorrSeal
http://katalog.essve.se/article/?katBid=V70&dokId=wc519820&artNr=

Känns bökigt att lyckas hålla brädan samtidigt som jag ska snickra i spik manuellt.
Och andra sidan kan jag ju åka och köpa den där ikeapistolen men...

Behöver en smart plan för att inte tappa motiveringen imorgon.
Tänkte ta en spillbräda. sätta två spik i den och kanske något skåphandtag.. så blir det ett lätthållet verktyg för skapa rätt avstånd mellan panelbrädorna om inget annat.
 
Tycker nog att 3 spik sitter bättre än en trallskruv pga av huvudets utformning, sen blir det mycket snyggare med en spikad panel.
Det har diskuterats längder på spiken i tråden men som inte diskuterats är att tjockleken på spiken följer längden på spiken. Dvs det är stor skillnad på hur en 50 mm spik sitter jämfört med 75mm pga tjockleken.
 
L
hempularen skrev:
Har för mig att det finns en tumregel att spiken skall vara tre gånger så lång som tjockleken på brädan.
Nja, både och. De beror ju på vad den ska fästa i. Om underlaget inte är tjockt så går det inte göra så.
Du ska ju inte går genom det du spikar emot. Annars säger man att upp till dubbla längden i det fästande materialet är normalt.
Så en 20 mm bräda ska då fästas med 20+40 mm = 60 mm spik

Den spik du kan använda inne är, vanlig trådspik eller spik med rundade huvuden, för det blir lite snyggare. Galvat behövs inte inne.
 
Y
Nu kanske det är skillnad på lös-spik.
Men jag kollade biltemas spik till pistolen och dom var dock samma tjocklek. 50x2,8 och 75x2,8

Reglarna är 195mm djupa så finns gott om trä iaf. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.