tommib
Jag chansade mest för att 10 mm är den största storleken som ingår i normala satser (och skulle passat bra med en normal innerdiameter på ett 12 mm Cu-rör). Tur att du finns och kollade det :)

@Nancy Alke glom inte att köpa en passande insexnyckel. Jula har tyvärr ingen vad jag kan hitta men på Biltema kan du köpa en sats där du får med en 12 mm. Tyvärr verkar inte de heller ha en lös 12 mm nyckel.
 
Fasen... verkar inte lätt att hitta tolvor heller... Aja, börjar med att kasta mig ut i garaget och leta, har en del kvarlämningar från ett och annat X som kanske kan innehålla något sådant här ... bra att ha nytta av dem ibland ;) Annars får det bli biltema, det är fasen dyrt att vara rörkrökare :(
 
Krilleman
Redigerat:
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Det där hade ju varit bra praktiskt... om man haft ett spärrskaft :( Men om man köper ett billigt blir det bra mycket billigare än ett set sexkantnycklar... och ja, jag tror jag har användning av spärrskaftet mera... Nä, nu måste jag verkligen ut och inventera garaget...
 
Men behövs insex vid montering?
Man drar slangens lekande mutter mot blandarens lekande mutter.

När man ska demontera lossnar bara den ena och då behövs insexan.

Protte
 
tommib
Ett spärrskaft med några väl valda hylsor (ffa 10 och 13 mm) ingår i mitt tycke i en grundläggande verktygslåda så den kan du skaffa ändå. Jag missade att biltema hade den där...
 
Krilleman
Man kommer åt att dra dom med korrekt med insexnyckel som mothåll!
 
Krilleman
prototypen prototypen skrev:
Men behövs insex vid montering?
Man drar slangens lekande mutter mot blandarens lekande mutter.
Man ska inte dra åt övergången med hjälp av slangens mutter. Packningen i den lekande muttern mår inget bra av det.

Inte att rekommendera!
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Ok gubbs... nu är det så här.... kollade spärrskaft och sånt och då dyker det upp tusen olika val igen :( Ge mig ett tips på vad jag ska köpa. Skulle vara jätteglad om det gick köpa ett billigt som kan fylla sin funktion ett tag i alla fall.
 
Krilleman
Krafthylsan kan du ju dra med en pollygrip eller rörtång om du inte har något spärrskaft.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Inte om du frågan mig :p ;) (fast det är lite fuskigt...)

Biltema har även kraftylsor till spärrskaft i 12mm.

[länk]

12mm
71-160
44,90:-

[bild]
Om du kollar min andra forumtråd, om mitt krånglande avlopp, så förstår du att jag tycker att det börjar att bli dyrt :(
 
tommib
Spärrhandtag finns på Biltema. De flesta är ok för normalt hemmajobb. Jag har själv den lite längre varianten och den fungerar bra. Du kanske kan låna ett från en kompis annars, om det bara är till detta lilla jobbet.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Nu är jag på G, saknar bara någon som kan slå på vattnet när jag är klar... känns inte bra att slå på det i källaren utan att se vad som händer uppe i duschen.
Installation av duschhörna med verktyg och outpackade delar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
tommib
Äh, det är väl ett våtrum :)

Dessutom så kan du slå på vattnet försiktigt. Då kommer du eventuellt höra ett litet flödesljud när slangarna fylls men för att sedan försvinna. Om du hör ett kontinuerligt flödesljud så stänger du av kranen igen och går upp och tittar. Om du är orolig för att det ska spruta överallt så kan du lägga en handduk över kopplingarna så kommer det i huvudsak att rinna ner på golvet. Jag tycker dock inte att du ska vara orolig, du kommer fixa detta galant!

Som vanligt vill vi se bilder på resultatet :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Krilleman
När det är långt att gå så släpper jag på vattnet så det slutar flöda i ventilen. Stäng sedan ventilen helt. Efter det går man och kollar hur det ser ut. För att sen gå att släppa på igen.

Har man en kamrat i närheten är ju kanske enklare...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.