Hjälp en stackars överhettad tant! Jag har byggt ihop en duschkabin som ska kopplas in mot vattnet, men jag fattar inte riktigt vilken typ av slang jag ska ha. Jag vill inte koppla ifrån befintlig blandare innan jag har slangarna till kabinen, och då tycker jag att det är svårt att se.
Kromad duschblandare med slangen inkopplad, monterad på kaklad vägg, behov av rätt slangdimension för duschkabin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mot kabinen är det uppenbarligen en koppling med invändig gänga, men hur mäter jag dimensionen på den?
Mässingsanslutning med invändig gänga till duschkabin kopplad till flexibel slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
  • Gilla
Swedecat
  • Laddar…
W
Det där är G15. Bör mäta cirka 21mm.
 
W WarHawk skrev:
Det där är G15. Bör mäta cirka 21mm.
Menar du rören eller duschen nu? Jag behöver ju som veta bägge för att kunna koppla ihop eländet.
 
D09 D09 skrev:
Det står nog på förpackningen om du har kvar den.

Brukar väl vara något typ av standard flexslang med färdiga kopplingar som finns i bygghandeln.

Din väggkonsol kan dock behöva en adapter men jag är kass på VVS :/

[länk]
Nej, hade det stått på förpackningen hade det ju varit enkelt. Kan tycka att det är dåligt att det inte står vilken koppling som ska vara mot duschen i alla fall, sedan kan man ju ha olika dimensioner på sina rör, så jag förstår att dom inte kan ange exakt vad jag behöver.
 
W
Det gällde kabinen. Glömde duschen. Ser ut som M26. Så köpt en M26 G15 nippel och en lämpligt lång G15 inv slang.

Lite svårt att bedöma för mig på bild men jag tror mig se detta.
 
tommib
Är det en normal svensk blandare som sitter där nu? Med avstånd 160 mm mellan rören? I så fall är det med all sannolikhet en M26x1,5 inv gänga. Om du bor nära Hornbach i Göteborg så har de t.ex. denna som ger dig en G15 utv vilket troligen passar bra med en anslutningsslang med G15 inv i bägge ändar. Du kan också fråga på en lämplig rörfirma efter RSK 8182496 (ett RSK-nummer är som ett personnummer för rördelar) om du inte har nära till Hornbach eller liknande. Bauhaus har övergångsnippel med invändig gänga istället, då får du köpa en annan sorts slang. De har också den med utvändig gänga. Tänk på att du för att montera dessa nipplar behöver en rätt stor insexnyckel. Du kan köpa kopplingarna och sen gå och titta vilken nyckel det är du behöver. Troligen är det 10 mm.

Vill du ha kvar den gamla blandaren också kan du sätta i såna här.
 
Krilleman
Mät ytterdiametern på duschkabinens anslutningsgängor KV/VV. Dom bör vara ca 21mm utvändigt.

Om det är det så kan du åka till Jula och köpa dessa produkter för att få allt att passa:

Dessa dras åt i blandarfästet efter blandaren är demonterad.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-installation/metallkopplingar/nippel-002674/

Anslutningsslangar mellan kabin och övergångarna ovan. Det är bra att ha lite extra så man kan dra åt allt och sen skjuta in kabinen. Jula har rak/vinkel R15 2m. Dom raka anslutningarna på duschkabinen och dom vinklade på blandarfästet för att spara plats! Dock vore vinkel/vinkel det bästa på slangarna, men det har inte jula. Viktigt som vanligt att köpa typgodkänd slang för fast installation!
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...allation/pex-slangar/anslutningsslang-452365/

Två metalliska anslutningsgängor för installation av duschkabin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfri flexibel anslutningsslang med rak och vinklad ände för badrumsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ymer och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Mät ytterdiametern på duschkabinens anslutningsgängor KV/VV. Dom bör vara ca 21mm utvändigt.

Om det är det så kan du åka till Jula och köpa dessa produkter för att få allt att passa:

Dessa dras åt i blandarfästet efter blandaren är demonterad.
[länk]

Anslutningsslangar mellan kabin och övergångarna ovan. Det är bra att ha lite extra så man kan dra åt allt och sen skjuta in kabinen. Jula har rak/vinkel R15 2m. Dom raka anslutningarna på duschkabinen och dom vinklade på blandarfästet för att spara plats! Dock vore vinkel/vinkel det bästa på slangarna, men det har inte jula. Viktigt som vanligt att köpa typgodkänd slang för fast installation!
[länk]

[bild] [bild]
Tack snälla :) Hade kikat på dessa men fick inte ihop det, men med skarvarna blev det ju solklart ... och med hjälpen att identifiera mina anslutningar ;) Jag har Jula, Biltema och Clas Olsson att tillgå, ska kika lite vad som finns... behöver ändå på Clas för att köpa grunkor till robotklipparen. (det är mycket med nytt hus) I morgon ska jag ta skjutmåttet och krypa in bakom kabinen för lite mått :)
 
Ok, att jag ska ha två slangar som är R15xR15 har jag förstått nu, diametern på kabinens koppling är 20mm. Att jag måste ha en adapter mellan slangen och rören har jag också förstått... men här rör det till sig gå jag fått två olika förslag från er. Blandaren som sitter där är en cc160 blandare. Det är svårt att se vad som hör till rören och inte... Den där "mutterformade" grunkan bör väl höra till rören? Isåfall ska ju adaptern ha utanpåliggande gäng, Hur får man säkert tätt där sedan, borde man köpa någon sorts gängtejp/packningar?
 
D09
Tror muttern hänger ihop med väggkonsollen. Så när du sätter på adaptern så blir den identisk med rören på din duschkabin.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
tommib
Den mutterformade grunkan hör till blandarfästet så den blir kvar på väggen när du monterat bort blandaren.

Ta krillemans förslag på delar eftersom du har en Jula i närheten. Jag föreslog i stort sett samma sak men såg att bauhaus också hade en annan typ av adapter. Strunta i det, du kommer få ihop det med krillemans delar.

Du behöver ingen gängtejp, delarna tätar med planpackning mot slätände och planpackningarna följer med.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Krilleman
Det ser ut som att du har Moras blandarfäste med RSK: 8188683.
https://www.rskdatabasen.se/kategor...ndarfasten/synligt-montage/mora-fix-8188683-9

Dom två små nipplarna konverterar den lekande muttern med M26 gänga på blandarfäste till R15. Det är en konisk tätning och således tätar den utan gängtejp eller dylikt. Möjligtvis kan du smörja upp den lite med locherpasta.

Slangens mutter tätar sen direkt på R15 gängan! Ingen tejp eller liknade här heller.

Såhär ser blandarfästet ut utan blandaren monterad:

Mora blandarfäste utan monterad blandare med RSK-nummer 8188683 och synliga anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Och nu fattar jag varför jag inte fattar... det är ju alltid en början ;) Jag ska ju inte ta bort fästet för blandaren, utan bara själva blandaren så klart..*rodna* Gängen på blandaren är 26,mm så då ska jag köpa sån nippel på Jula som Krilleman länkade ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.