Håller på att planera miljoner saker inför bygget av ett fritidshus (vi ska bygga det helt själv förutom plattan). Ska nu lämna min ritningar till killen som ska gjuta plattan och måste göra klart med exakt var avlopp ska vara samt innerväggar.

Så till badrummet. Vi ska ha matta på väggar och golv. Golvet är då platta men lär ju flytspackla för att få bla fallet i duschen rätt.

Vad ska vi ha för skivor på väggen? konstruktionsplywood 15mm och repgips 6mm eller annat val?? Ena badrumsväggen delar vägg med köket. Är väl aningen stressad just nu och det står helt stilla i huvudet!

Så vad ska vi ha under mattan på väggarna? :confused:

/Kristina
 
Vanlig gips kan ni ha på vägg
 
Någon slags träskiva måste vi nästan ha så man kan hänga upp saker. Finns regler ang hur tjock den minst måste vara och måste det vara någon speciell? Gipset kan det vara 6mm eller bör man ta 12mm?

/K
 
Osb plus gips fungerar bra.

jag hade använt vanlig gips för böjstyvheten. Fantiserar då att vanlig gips ist för renoveringsgips är bättre där.
 
Vad är skillnaden på osb och konstruktionsplywood? Spelar det någon roll vilken av dem man använder?
 
Pratar du badrum nu eller andra utrymmen?
 
Osb skiva plus vanlig gips fungerar om du bara ska ha våtrumsmatta, notera dock att det skall då ändå kortlas där infästning av tyngre saker skall ske.

Vill du bygga flexibelt så kan du följa våtrumsvägg 2012, då använder du 15 mm konstruktionsplyfa och våtrumsskiva. En dyrare lösning initialt men inga krav på kortlingar utan ni kan fästa vad ni vill både nu men än viktigare om några år när behovet ändras. Skulle ni tex om något år få barn och vilja montera vägghängd skötbord eller någon blir sjuk eller skadad så ni behöver stödhandtag etc så ska dessa fästas i kortling eller just i en godkänd konstruktion(tex våtrumsvägg 2012). En kortling kan inte riktigt eftermonteras utan att göra om badrummet.

Väljer ni rätt plastmatta så kan den dessutom fungera som underlag för kakel, om ni då i framtiden vill förändra är det bara att behålla golvet tex men kakla väggarna rakt på plastmattan.

Som sagt lite dyrare lösningar men i det långa loppet väldigt flexibla
 
Savanna skrev:
Vad är skillnaden på osb och konstruktionsplywood? Spelar det någon roll vilken av dem man använder?
Skillnaden är något högre styvhet och hållfasthet på konstruktionsplywood. I min värld så kan du antingen välja det billigare alternativet med osb eller så går du på 15 mm plywood och våtrumsskiva.

Kompromissen med 12 mm plywood och kartonggips ger sådan liten skillnad mot osb att det inte är värt pengarna.

Edit: Aldrig 6 mm gips i våtrum. Det är klent/känsligt och dyrt.

Gällande fallet så går det för en erfaren gjutare att spackla upp redan i gjutningen. Bolla med honom direkt vad han känner sig bekväm med, en del erfarna gjuter gärna upp korrekt från början medan andra vill spackla upp ett fall med flytspackel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Badrum enbart. Ska vara enbart liggande panel på alla andra väggar i stugan.

Jag vill inte behöva köra med kortlingar så då får det bli kontruktionsplywood. Våtrumsskiva vill jag undvika pga kostnad för annars är det lika bra att köra med kakel.

Då får det alltså bli kontruktionsplywood 15mm + gips i 6mm eller 12mm? Eftersom det blir en fjällstuga så hoppas jag verkligen att den mattan vi sätter in nu håller lääänge. :p Vill inte lägga onödiga pengar samtidigt som jag vill att slutresultatet ska bli så bra som möjligt.

/K
 
Savanna skrev:
Badrum enbart. Ska vara enbart liggande panel på alla andra väggar i stugan.

Jag vill inte behöva köra med kortlingar så då får det bli kontruktionsplywood. Våtrumsskiva vill jag undvika pga kostnad för annars är det lika bra att köra med kakel.

Då får det alltså bli kontruktionsplywood 15mm + gips i 6mm eller 12mm? Eftersom det blir en fjällstuga så hoppas jag verkligen att den mattan vi sätter in nu håller lääänge. :p Vill inte lägga onödiga pengar samtidigt som jag vill att slutresultatet ska bli så bra som möjligt.

/K
Ska du använda konstruktionen från våtrumsvägg 2012 så är det inte godkänt med kartonggips.

Så det är bara att välja mellan en billigare lösning med kortlingar eller 15 mm plyfa och våtrumsskiva tyvärr(våtrumsgips, fermacell, minerit etc).
 
hmm tror vi har 6mm i villan i badrummet men är väl för att det är gammalt hus och badrummet redan så jäkla litet från början.

Får kolla med killen som ska gjuta plattan om han kan fixa fallen direkt, gissar dock att pga att det ska vara plastmatta så måste vi ändå flytspackla då ytfinishen inte lär bli nog slät och fin på betongen.

Så vad tror ni om 15mm k-plywood och 12mm gips?

/K
 
Varför måste det vara våtrumsgips och inte vanlig om man ändå ska ha matta?
 
Savanna skrev:
Varför måste det vara våtrumsgips och inte vanlig om man ändå ska ha matta?
Därför att konstruktionen för våtrumsvägg 2012 gjordes i samarbete mellan byggbolag, försäkringbolag och BKR vilka i sina regler har satt kravet med våtrumsskiva. Konstruktionen är fullt hållbar med 15 mm plyfa och gips i mina ögon så ska du bara ha matta så fungerar det.

Dock är den inte utprovad med gips och därför ansvarar du själv för konstruktionen. Får du en våtrumsskada så kan försäkringbolaget jämka eller neka skada med hänvisning till att infästning har skett i en ej utprovad konstruktion. Då är det upp till försäkringstagare att överklaga och bevisa att konstruktionen bör godkännas och skadan skall ersättas.

Jag själv tolkar inte alltid reglerna lika hårt i det praktiska livet men på ett publikt forum är det lika bra att jag ger dig värsta möjliga scenariot. Har man otur så får man en skadereglerare på dåligt humör, eller ett försäkringsbolag som just då har strikt skadepolicy pga höga skadekostnader, dåligt budgetår eller liknande. Då är det tråkigt att inte ha följt alla regler slaviskt och därför ha gett dem ammunition för att jämka eller neka.
 
Men så bökiga de är. :p Får fundera på hur vi ska göra. Sätter väl k.plywood till att börja med sen får jag se vad mattläggaren säger. Uppstår vattenskada så vill man ju att försäkringsbolaget ska ta det.

Tack alla som svarat i tråden. :)

/K
 
Savanna skrev:
Men så bökiga de är. :p Får fundera på hur vi ska göra. Sätter väl k.plywood till att börja med sen får jag se vad mattläggaren säger. Uppstår vattenskada så vill man ju att försäkringsbolaget ska ta det.

Tack alla som svarat i tråden. :)

/K
Absolut, tänk dock på att mattläggaren kan ge tips men inte är försäkringsjurist så vid en framtida skada väger dennes ord lätt.

Tänk också på att det endast är den dyrare 15 mm plyfan som är godkänd utan kortling inte vanlig 12 mm plywood.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.