Min tanke var mer att byta för att kablarna var gamla. Men som du skrev tidigare om kablarna inte är dåliga finns säkert ingen anledning att byta. Återstår att se. På tal om priserna på säkringar utomlands så är priset där jag är 16 - 20 kr st för häger och Schneider säkringar. Som jag fattat det ligger priset hemma 50 kr och uppåt. Jordfelsbrytare ligger på 150-200 kr och i Sverige 500 kr och uppåt. Och då har jag bara tittat på ovannämnda märken. En normcentral av bra plast för 24 säkringar gav jag 100 kr ska sätta upp bild
 
Men det finns som sagt ingen direkt och överhängande anledning att byta en fungerande diazedcentral bara för att den är gammal. Diazeder har tvärtom vissa fördelar jämfört med dvärgbrytare. Därmed inte sagt att det väger över för att byta *till* en diazedcentral om man nu har en med dvärgbrytare, men det är inte så att "nyare är bättre" med automatik.

Så du kan gott bo in dig ett tag och fundera över dina behov.
 
IMG_0537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte är fel på elsystemet så kommer det givetvis inte vara prio 1 att byta utan får ta det vid ett senare skede. Frågan är bara hur länge keramiksäkringar kommer att finnas på marknaden eller om det finns utbytesenheter. Detta är plastlådan jag gav 100 kr ( har 24 platser, 2 radig)
 
Diazedsäkringar (aka proppar / porslinssäkringar) kommer att överleva en lång tid framöver, det är ett som är säkert.
Flera gånger livslängden på en modern elinstallaiton med normapparater iaf.
 
Problemet med billiga "plastlådor" kan vara att dom inte är självslocknande utan underhåller brand. Blir det för hett i en sådan sprids elden, dom lite dyrare, och av annan plast, brinner inte utan slocknar. Hur just den här kapslingen gör vet jag inte så ta det bara som en liten allmän varning.
 
snaggletooth skrev:
Diazedsäkringar (aka proppar / porslinssäkringar) kommer att överleva en lång tid framöver, det är ett som är säkert.
Flera gånger livslängden på en modern elinstallaiton med normapparater iaf.
Och är man orolig för motsatsen så kan man ju relativt billigt köpa på sig alla man kan tänkas behöva så länge man bor i huset. I en korrekt dimensionerad och använd elanläggning så går just inga säkringar att tala om. På Claesohlson kostar de 4:- styck, så några hundralappar räcker långt...
 
Malisan74 skrev:
Min tanke var mer att byta för att kablarna var gamla. Men som du skrev tidigare om kablarna inte är dåliga finns säkert ingen anledning att byta. Återstår att se. På tal om priserna på säkringar utomlands så är priset där jag är 16 - 20 kr st för häger och Schneider säkringar. Som jag fattat det ligger priset hemma 50 kr och uppåt. Jordfelsbrytare ligger på 150-200 kr och i Sverige 500 kr och uppåt. Och då har jag bara tittat på ovannämnda märken. En normcentral av bra plast för 24 säkringar gav jag 100 kr ska sätta upp bild
Kan du köpa på dig en samling Hager/Schneider till detta pris så är det svårligen en dålig affär. Ingen skulle vägra installera materiel från dessa tillverkare. Så även om den gamla diazedcentralen är i gott skick så är det inte fel att byta till en modernare, speciellt inte så billigt. Köp i så fall även en kapsling av en känd tillverkare.
 
Man bör kolla om ledningarna är i sånt skicka att 6 A grupperna kan säkras upp till 10 A. En 6 A automat är mer känslig för överlast än en 6 A diazed. Det medför att den kommer lösa ut för många moderna föremål med effekter kring 1,5 - 2,3 kw (vattenkokare, strykjärn och dammsugare). I normalfallet med friska FK (PVC isolerade) ledare är det ofta möjligt
 
Inte fel att köpa en lite större kapsling dessutom. Den där var i minsta laget...

//Patrik
 
Bo.Siltberg skrev:
Kan du köpa på dig en samling Hager/Schneider till detta pris så är det svårligen en dålig affär. Ingen skulle vägra installera materiel från dessa tillverkare. Så även om den gamla diazedcentralen är i gott skick så är det inte fel att byta till en modernare, speciellt inte så billigt. Köp i så fall även en kapsling av en känd tillverkare.
Visst. Men det kan ju finnas annat att göra i huset också. Vad jag bara ville ha sagt var att centralbyte inte med nödvändighet kommer högt på listan. Det kommer antagligen (mycket) lägre än vad TS befarat baserat på "besiktningen" (som ju som sagt ganska säkert inte var någon besiktning öht).
 
Tobbe_3 skrev:
Man bör kolla om ledningarna är i sånt skicka att 6 A grupperna kan säkras upp till 10 A. En 6 A automat är mer känslig för överlast än en 6 A diazed. Det medför att den kommer lösa ut för många moderna föremål med effekter kring 1,5 - 2,3 kw (vattenkokare, strykjärn och dammsugare). I normalfallet med friska FK (PVC isolerade) ledare är det ofta möjligt
Om åldern på huset stämmer så kan man ganska säkert säkra upp. Man var konservativ med "belysningsgrupper" vid den tiden, men man borde inte ha använt "sparkabel" (om man inte hade ett stort parti liggande över). Så det är värt att kolla upp. Även hur belastningen ligger på grupperna, ny ägare, nytt användningsmönster. Men även det går ofta att fixa till det bättre inom befintlig central.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.