M Mikael 81 skrev:
Nu kan jag Home Assistant dåligt, men jag tänker att väl borde finnas möjlighet till varannanveckasstyrning också? Eller kanske till och med kalenderintegrering?
Jodå, där är det inga problem. Det är styrningen av det gamla systemet som blir svårt. Funderar på att byta något element mot element med Wifi, men det känns tråkigt att behöva lägga ut en massa pengar och jag tänker att ett system med rumsgivare ger en jämnare temperatur. Så jag vet inte...
 
OK, då är jag med. Och det gamla styrsystemet har förstås inte några egna externa styringångar du kan koppla in dig på?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Är lite tveksam till att brutalt bryta strömmen då jag tänker att elektroniken inte är konstruerad för det. Hade hellre kunnat sänka termostaten istället.
Har ingen betydelse för VVB att bryta inkommande spänning. Du kan stänga av/på hur många ggr som helst. Hur stor är VVB. Minst 200L hels 300L. Prova med att stänga av VVB på morgonen, är den fulladdad så håller den säkert ett dygn för ett par duschar och disk. Att styra VVB, då behövs en kontaktor och ett relä för detta. Relät kan med fördel styras av något annat som kan ställas till/från.
 
  • Gilla
Mikael Jansz och 2 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
OK, då är jag med. Och det gamla styrsystemet har förstås inte några egna externa styringångar du kan koppla in dig på?
Nej inte som jag fattar det, förutom möjligheten att aktivera "timerläge" (med vilket jag skulle kunna växla mellan två olika tempinställningar, men jag behöver fler alternativ att växla mellan) eller begränsa totaleffekten. Man hade ju velat kunna justera termostaten i de olika zonerna på något automatiskt sätt. Alternativet finns ju alltid att koppla in motstånd i serie eller parallellt med tempsensorerna för att på så sätt kunna växla mellan olika resistanser, men att få ihop det på något vettigt sätt vore nog lite för optimistiskt.
 
J jonaserik skrev:
Har ingen betydelse för VVB att bryta inkommande spänning. Du kan stänga av/på hur många ggr som helst. Hur stor är VVB. Minst 200L hels 300L. Prova med att stänga av VVB på morgonen, är den fulladdad så håller den säkert ett dygn för ett par duschar och disk. Att styra VVB, då behövs en kontaktor och ett relä för detta. Relät kan med fördel styras av något annat som kan ställas till/från.
Tror att den är på 300L så det hade säkert funkat. Men då den är fast installerad så känns det inte jättebra att koppla själv... Annars kan jag ju alltid gå dit och dra ner termostaten, men man hade ju velat att det sköttes automatiskt.
 
Vad för EL-central har du, en med vanliga eller vipportyp-säkringar.
 
S Skopan skrev:
Grovt förenklat är timpris därför bättre för den som värmer med direktverkande el och sämre för den som har fjärrvärme.
Citerar mig själv för att hänga ut mitt eget inlägg som lite vilseledande. Det citerade är sant i förhållande till elprisets variation över dygnet som är kopplat till samhällets dygnsrytm. Om man istället betraktar elprisets variation i förhållande till temperaturen över en månad blir det en annan dynamik. I förhållande till denna variation så har förbrukaren med direktverkande el en ogynnsammare förbrukningsprofil än genomsnittsförbrukaren. Ur denna aspekt är det den med fjärrvärme som är jämnare, flackare och gynnas mer av timpris. Kul va?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Nej inte som jag fattar det, förutom möjligheten att aktivera "timerläge" (med vilket jag skulle kunna växla mellan två olika tempinställningar, men jag behöver fler alternativ att växla mellan) eller begränsa totaleffekten. Man hade ju velat kunna justera termostaten i de olika zonerna på något automatiskt sätt. Alternativet finns ju alltid att koppla in motstånd i serie eller parallellt med tempsensorerna för att på så sätt kunna växla mellan olika resistanser, men att få ihop det på något vettigt sätt vore nog lite för optimistiskt.
Ok. Ja, då blir det ju analog reglering om du går på den linjen. Kanske inte omöjligt, men utanför min kompetens. Hade det varit jag hade jag nog satsat på att göra några mindre insatser i de fasta elinstallationerna, men jag vet ju inte hur lätt det är för dig att få tag på en elektriker som är insatt och har tid till ett pris som går att motivera utifrån vad du vinner på det.
 
S Skopan skrev:
Citerar mig själv för att hänga ut mitt eget inlägg som lite vilseledande. Det citerade är sant i förhållande till elprisets variation över dygnet som är kopplat till samhällets dygnsrytm. Om man istället betraktar elprisets variation i förhållande till temperaturen över en månad blir det en annan dynamik. I förhållande till denna variation så har förbrukaren med direktverkande el en ogynnsammare förbrukningsprofil än genomsnittsförbrukaren. Ur denna aspekt är det den med fjärrvärme som är jämnare, flackare och gynnas mer av timpris. Kul va?
Jag tänker precis som du att slutresultatet beror på hur de två faktorerna slår mot varandra - vilket nog i sin tur beror på hur förutsättningarna ser ut med elpriset (högt hela tiden flera dygn i sträck, eller lågt på nätterna även när elen är dyr dagtid).

Men om man räknar på det tror jag de jämförelsen faller ut i att timvariationerna i förbrukningsprofilen är större än dygnsvariationerna i de flesta fall. Men jag kan ha fel, och det kan kanske till och med vara olika mellan olika delar av landet (= olika nätområden).
 
David Wallin David Wallin skrev:
Tror att den är på 300L så det hade säkert funkat. Men då den är fast installerad så känns det inte jättebra att koppla själv... Annars kan jag ju alltid gå dit och dra ner termostaten, men man hade ju velat att det sköttes automatiskt.
Nu är det så att en VVB har bara en bimetalltermostat som kan bryta eller sluta spänningen i förhållande till temperaturen i VVB. Att försöka något som att begränsa effekten är att gå över ån efter vatten. Det tar bara längre tid att värma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.