Ber om ursäkt om det här diskuterats tusen ggr förut, men eftersom trådarna blir så ofantligt långa då det gäller elpris tänkte jag bara be om en snabb förklaring kring timpris vs "rörligt medelpris".

Hur funkar det i praktiken? Vem kan spara på timpris? Om man har elvärme som går ungefär lika hårt dygnet runt, är det onödigt eller till och med olämpligt med timpris då (även om man flyttar övrig förbrukning så gott man kan)?

Om man förbrukar exakt enligt Nordpools förbruknings-/priskurva, blir det då dyrare, billigare eller exakt medelpris man får betala då?

Kanske är självklara frågor, men jag är rätt osäker på hur det egentligen beräknas.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Ber om ursäkt om det här diskuterats tusen ggr förut, men eftersom trådarna blir så ofantligt långa då det gäller elpris tänkte jag bara be om en snabb förklaring kring timpris vs "rörligt medelpris".

Hur funkar det i praktiken? Vem kan spara på timpris? Om man har elvärme som går ungefär lika hårt dygnet runt, är det onödigt eller till och med olämpligt med timpris då (även om man flyttar övrig förbrukning så gott man kan)?

Om man förbrukar exakt enligt Nordpools förbruknings-/priskurva, blir det då dyrare, billigare eller exakt medelpris man får betala då?

Kanske är självklara frågor, men jag är rätt osäker på hur det egentligen beräknas.
Det är inte så självklara frågor och hur månadspriset beräknas är elbolagen inte särskilt tydliga med.
Månadspriset baseras på genomsnittlig förbrukning - i månadspriset är det inräknat att du förbrukar mest el när priset är som högst för det gör folk i snitt.

Uppvärmning av en bostad är en jämn förbrukare, så ju mer av din el som går åt till värme, desto jämnare blir din kurva. Du har antagligen fortfarande topparna när det är som dyrast, men skillnaden mellan toppar och dalar blir förhållandevis mindre ju mer jämnförbrukande uppvärmning du lägger till.

Grovt förenklat är timpris därför bättre för den som värmer med direktverkande el och sämre för den som har fjärrvärme.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Jag var lite orolig för att det var just eluppvärmning som riskerade att vara det dåliga alternativet i sammanhanget. Men när man tänker efter så är det ju oftast kallast på natten, väldigt litet tillskott av värme från människor i bostaden (eftersom de ju i allmänhet sover) samt billigast el då.
Sen är det ju en annan sak att elvärme aldrig blir "billig", men nu var det ju priset per kWh det gällde. :p
 
Följdfråga: Jag har luft-/luftvärmepump omed stöd av direktverkande element och braskamin. Om jag ser till att dra ner elementen då elen är som dyrast och diskar/tvättar/duschar på kväll/natt bör jag åtminstone inte få ett elpris som blir högre än snittpris? Även om jag kanske inte sparar speciellt mycket...
 
David Wallin David Wallin skrev:
Ber om ursäkt om det här diskuterats tusen ggr förut, men eftersom trådarna blir så ofantligt långa då det gäller elpris tänkte jag bara be om en snabb förklaring kring timpris vs "rörligt medelpris".

Hur funkar det i praktiken? Vem kan spara på timpris? Om man har elvärme som går ungefär lika hårt dygnet runt, är det onödigt eller till och med olämpligt med timpris då (även om man flyttar övrig förbrukning så gott man kan)?

Om man förbrukar exakt enligt Nordpools förbruknings-/priskurva, blir det då dyrare, billigare eller exakt medelpris man får betala då?

Kanske är självklara frågor, men jag är rätt osäker på hur det egentligen beräknas.
För att inte skriva ett för långt svar kan man börja med att förenklat tänka sig förbrukningsprofilen som den genomsnittliga elkunden.

Om du använder större del av din el när den är billig jämfört med genomsnittskunden så är timpris billigare.

Genomsnittskunden har toppar på sin elförbrukning morgon och kväll, och ligger lägst nattetid. Elen är oftast billigast på natten och dyrast morgon och kväll.

Om du har en jämn förbrukning över dygnet (t.ex. på grund av elvärme) är din el därmed förmodligen billigare för elhandelsbolaget att köpa in än genomsnittskunden, och genom att byta till timpris får du behålla de pengarna i minskad elräkning.

Alltså: om du förbrukar exakt som förbrukningsprofilen så får du samma pris som förbrukningsprofilen.

Och förenklat, om du har elvärme sparar du förmodligen på timpris. (Och kan du dessutom aktivt styra uppvärmningen har du stor potential att spara mer.)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Följdfråga: Jag har luft-/luftvärmepump omed stöd av direktverkande element och braskamin. Om jag ser till att dra ner elementen då elen är som dyrast och diskar/tvättar/duschar på kväll/natt bör jag åtminstone inte få ett elpris som blir högre än snittpris? Även om jag kanske inte sparar speciellt mycket...
Det skulle vara konstigt om elpriset skulle bli högre utifrån din beskrivning. Om du har timdata kan du jämföra historiska siffror på timpriskollen.se.

Och om du har varmvattenberedare som är stor nog kan du titta på att ha den avstängd vissa timmar också för att spara mer om du vill, men det är förstås värmen som gör mest.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag har samma situation som dig. Luft/luft som primär värmekälla med stöd av braskamin och elradiatorer.
Vi kör Luft/luft på natten ca 00-05 när elen är billig, kör då på 25°C så det blir varmt i hela huset (enplan).
Behöver vi extra värme på kvällen så eldar vi i kaminen och kör enbart fläkten på pumpen. Elradiatorerna helt avstängda än så länge.
Hitintills så ligger vi 25% under rörligt medelpris.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B
Det beror ju även på hur värmetrögt hus du har, och hur villig du är att tänja på din komfort lite. Men du har goda chanser att slå rörliga priset.

Timerstyra vvb för att bara ladda nattetid (om du har stor vvb) eller i alla fall undvika högpristimmarna på morgon och kväll (halvstor beredare) lönar sig snabbt. Innan vintern är slut.

Jag hade nog satt ner elementen lågt, och kanske stängt av dem helt under de typiska högpristimmarna, för att försöka få ner snittet.

Ju högre energibehov man har, desto mer tjänar man på att gå över till timpris.
Det är ofta enkelt att flytta de större elbehoven, såsom att ladda elbil nattetid, eller värma spabad/pool. Det är svårast (I praktiken omöjligt) att spara något på timpris om man har lågt elbehov, t.ex om man bor i lägenhet med fjärrvärme, för då är nästan all elförbrukning matlagning/diskmaskin/tvätt. Sådant är svårt att flytta på.

Din llvp kan man fundera på om man skulle kunna ställa upp börvärdet nattetid.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Tackar för svaren!
Jag funderar mycket kring hur jag ska styra elementen, rent tekniskt. Kör Home Assistant och kan med den styra värmepumpen, men elementen är svårare. Ett av sovrummen på övervåningen är för långt bort för att klara sig utan element, förmodligen nästan oavsett hur varmt jag har på nedervåningen. Men att automatiskt kunna sänka temperaturen på övervåningen skulle nog göra en hel del.

Att bryta strömmen till VVB dagtid, är det helt riskfritt med tanke på beredarens livslängd? Tänker att det finns elektronik som inte vill slå på och av hela tiden? Men sannolikt sitter där bara en enkel termostat. Tills vidare räcker det nog ganska långt med att bara duscha på kvällen så att beredaren har lång tid på sig med lågt pris att värma igen. Jag har sett att den kör "uppvärmningsperioder" då och då, men jag har inte tittat noggrannare på hur mycket det faktiskt drar.
 
Är det 400V fast installerade elradiatorer?

Har du kollat om VVB är förberedd för extern styrning? Det är t.ex. min elpatron, som därmed enkelt kan styras med t.ex. en Shelly och ett relä.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Är det 400V fast installerade elradiatorer?

Har du kollat om VVB är förberedd för extern styrning? Det är t.ex. min elpatron, som därmed enkelt kan styras med t.ex. en Shelly och ett relä.
M Mikael 81 skrev:
Är det 400V fast installerade elradiatorer?

Har du kollat om VVB är förberedd för extern styrning? Det är t.ex. min elpatron, som därmed enkelt kan styras med t.ex. en Shelly och ett relä.
M Mikael 81 skrev:
Är det 400V fast installerade elradiatorer?

Har du kollat om VVB är förberedd för extern styrning? Det är t.ex. min elpatron, som därmed enkelt kan styras med t.ex. en Shelly och ett relä.
Minns inte om det är 400V, men de är fast installerade och styrs via ett smart styrsystem av äldre modell. Har tre zoner i huset med rumsgivare och elementen slås på och av mha reläer vid centralen. Skulle "behöva" en zon till då jag skulle vilja ha fast, låg temperatur i ett av rummen uppe och variabel i det andra. Vet heller inte hur man skulle kunna "styra styrsystemet" automatiskt. Man kan begränsa effekten mha externa styrsignaler men vad jag läst mig till kan man inte justera termostaterna.

Kollade VVB igår och den har ingen funktion för extern styrning, bara ett vred för temperatur. Är lite tveksam till att brutalt bryta strömmen då jag tänker att elektroniken inte är konstruerad för det. Hade hellre kunnat sänka termostaten istället. Sen är det ju biten med att VVBn är fast ansluten, jag vill inte hålla på och koppla grejer som jag inte borde. :p
 
Om du redan har den nya mätaren som är tim-upplöst så kan du ju kolla bakåt i tiden hur din förbrukning ser ut.
Kansle inte går för alla elnätsleverantörer, men för oss som har Ellevio så kan man få upp denna vyn i appen. I bilden nedan gör jag en jämförelse mellan förbrukning och pris på dags-nivå..
Kollar man dag för dag en månad bakåt så kan man ju bilda sig en uppfattning om hur din personliga förbrukningsprofil ser ut. Ligger majoriteten av förbrukningen på tider med höga priser så är det inte så bra med timpris. Och vice versa..
 
  • Skärmdump av mobilapp visar diagram över daglig elanvändning och pris, den 17 november 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Är det 400V fast installerade elradiatorer?

Har du kollat om VVB är förberedd för extern styrning? Det är t.ex. min elpatron, som därmed enkelt kan styras med t.ex. en Shelly och ett relä.
Tog en ytterligare titt på det gamla styrsystemet och där finns möjlighet att aktivera "timer läge" där temperaturerna tillfälligt ändras vid knapptryckning (eller i dagens läge via ESP32-signal). Tyvärr är det än mer invecklat då jag har två "varannanveckasbarn" som är här var för sig, dvs jämna veckor vill jag ha varmt i barn 1s sovrum och udda vill jag ha varmt i barn 2. Så hur jag än vänder mig måste jag göra manuella ändringar i systemet minst en gång per vecka. Ingen katastrof men inte optimalt då manöverpanelen sitter lite illa till.
 
S StevieGee skrev:
Om du redan har den nya mätaren som är tim-upplöst så kan du ju kolla bakåt i tiden hur din förbrukning ser ut.
Kansle inte går för alla elnätsleverantörer, men för oss som har Ellevio så kan man få upp denna vyn i appen. I bilden nedan gör jag en jämförelse mellan förbrukning och pris på dags-nivå..
Kollar man dag för dag en månad bakåt så kan man ju bilda sig en uppfattning om hur din personliga förbrukningsprofil ser ut. Ligger majoriteten av förbrukningen på tider med höga priser så är det inte så bra med timpris. Och vice versa..
Ja, jag har det där inbakat i Homeassistant och jämför sedan en tid tillbaka. Men jag var inte riktigt säker på om det var så enkelt att bara jämföra kurvorna och konstatera att "ser det bra ut så är det bra". Allt tyder nu på att det är så enkelt. :D(y)
 
David Wallin David Wallin skrev:
Tog en ytterligare titt på det gamla styrsystemet och där finns möjlighet att aktivera "timer läge" där temperaturerna tillfälligt ändras vid knapptryckning (eller i dagens läge via ESP32-signal). Tyvärr är det än mer invecklat då jag har två "varannanveckasbarn" som är här var för sig, dvs jämna veckor vill jag ha varmt i barn 1s sovrum och udda vill jag ha varmt i barn 2. Så hur jag än vänder mig måste jag göra manuella ändringar i systemet minst en gång per vecka. Ingen katastrof men inte optimalt då manöverpanelen sitter lite illa till.
Nu kan jag Home Assistant dåligt, men jag tänker att väl borde finnas möjlighet till varannanveckasstyrning också? Eller kanske till och med kalenderintegrering?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.