Hittade även en gammal trädörr i en mellanvägg, som var igen spikad med masonit. Hittar dock ingen bild på den nu. Hittade någon gammal biblisk text ifrån 1800 talet i mellanbjälklaget.
 
Redigerat:
D
Köpte ny lägenhet nyligen, varit fullt upp och renovera.
Det vi hittade när vi rev upp gamla golvet var foto negativ. Det ser ut vara någons äldre semester bilder.

Det mer farliga var att proppskåpet inte riktigt funkade som det ska. När vi hade hit elektrikern och han tog sig en titt så tog han ut propparna för se vart de gick så var det en av propparna som inte funkade, det vill säga han höll i proppen och då borde det inte vara ström men det var det lampor och liknande löss. Känns tursamt man slagit av huvudbrytaren när man renoverat.
 
Än så länge ganska standardsaker vi hittat i vårt drygt 100-åriga hus. Det är el som är lite "lustig" eftersom rummen fått ändrad användning över åren. Säkringar går till helt vitt skilda saker lite hej vilt och det säkraste när man skall göra något mindre elarbete är att bara dra huvudsäkringen.

Jag misstänker att jag kommer att hitta lite rörstumpar och pluggade avlopp m.m. i vissa väggar/golv baserat på gamla ritningar från tidigt 1900-tal, men jag är osäker på om huset sett ut som de påvisar. I så fall har någon haft att göra med att flytta trappor och väggar genom åren.

Själv tänker jag fylla väggarna med lustigheter och hälsningar till framtida ägare när jag renoverar. Små flygspritflaskor, tidningar, brev och annat. Alltid kul att hitta sådant själv, så varför inte sprida glädje vidare.
 
  • Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
Daniel_82 skrev:
... Känns tursamt man slagit av huvudbrytaren när man renoverat.
Av okänd anledning använder jag alltid en liten spänningsprovare när jag ska pilla på elinstallationen, oavsett om jag tror/vet att det är inkopplat eller inte. Det har visat sig vara en god vana, för jag lever fortfarande :)
 
  • Gilla
magda136 och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Inga jättestora överraskningar (tack och lov!)....
Vid installationen av en luftpump direkt efter inflyttning upptäckte den tillkallade elektrikern att elen var lite "lite kreativt och oväntat dragen" - en rest efter att 1,5 m av vardagsrummet delades av och blev tvättstuga, vilket fick till följd att vi hade ett proppskåp extra och hälften av elen i tvättstugan ligger på samma propp som takbelysningen i vardagsrummet... Intressant installation av jfb, som INTE bevakade uttaget utomhus, tvättmaskinen (men torktumlare och torkskåp) eller garaget.... Tre proppskåp i grovköket, varav en var någon form av värmeslinga till syllen, men som inte fungerade eftersom ledningarna var kapade någon gång. När tillkallad elektriker började lossade skruvarna på framsidan på proppskåpet trillade fronten ut i knäet på honom, det var så fullt m sladdar att det tog två dagar att bara reda ut vad som var vad.
Behöver jag nämna att vi har dragit om den hel del el, och numera har ett modernt skåp med automatsäkringar och en JFB som tar hela huset.

Första sommaren bestämde vi oss för att beskära några stora vidlyftiga barrbuskar och hittade en liten altan under dem, stensatt med fint marktegel. Det var en trevlig överraskning, och teglet kom väl till pass när vi byggde växthus.

Hittade intressant odling av mossa mellan rutorna i köksfönstren, tyckte det var lite dragit när vi åt frukost. Visade sig bero på att ca 50% av kitet var borta.

Hittade ett konstigt uttag innuti/bakom en stockros på lilla altanen - visade sig vara ett uttag till centraldamsugaren - om man någon gång skulle känna för att dammsuga altanen? Vi blev dock glada - perfekt genomföring i teglevägg för rören till luft-luft pumpen! Sparade en del pengar på det :)

Senast för 1,5 månad sedan upptäckte vi att vi tydligen har dränering under altanen - kabelgrävarna råkade gräva av den yttersta decimetern av slangen när de skulle gräva in fiber.. Vi kollade ritningarna, men röret finns inte på några ritningar så vi har ingen aning om var röret mynnar... Har andra dräneringar på tomten, men detta röret verkar gå in mot grannen?!?! Mycket märkligt, men det verkar vara från när huset byggdes, så har det klarat sig i snart 40 år går det nog bra några år till, tills vi gör om altanen. Det intressanta är att det alltid blir massor med vatten på altanen och det blir stående ganska länge - så dräneringen kom verkligen som en överraskning...

Och lite annat smått och gott, men i jämförelse med vissa andra är det ju småsaker ;)
 
Redigerat:
Tidigare ägare var nog lite orolig för att prynads väderkvarnen inte skulle klara storm.
Då gjöt han ett "litet" betong fundament under 😀



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Plåthuset och 3 till
  • Laddar…
När jag flyttade in i huset och kollade runt i kattvinden såg jag ett antal meter sladd som låg i oordning. Jag tänkte att det var sladdar till antenn, ethernet och telefon i en härva. Tänkte inte mer på det då.

Lördags rev jag stödväggarna i rummet, som var helt oisolerade och med pappskiva på insidan och bara en skiva 6 mm renoveringsgips. Tro fan att det är kyligt i rummet... Och sladdarna? 10 meter lampsladd som var kopplad på eluttaget och draget genom kattvinden till ett uttag i hallen. Ojordat såklart.

Det positiva var att jag i rummets gavlar fick fram fina gamla brädväggar från 1929 då huset byggdes. Dom ska inte gipsas igen.
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
Attackbävern skrev:
Ett utbyggt sovrum har visat sig vara en gammal inglasad del av altanen. Så när altanen skulle rivas för dränering så var man tvungen att gjuta nya plintar samt montera en ny bärlina annars hade huset "tippat.
Vad sjutton har ni gjort ute i _VÅR_ stuga Attackbävern...?! :)
 
Krillew skrev:
Köpte av ett dödsbo: En grävd brunn var fylld med allt lösöre som dom inte orkade åka iväg med. glasskivor, dammsugare, betongklumpar, massa spik o skruv brunnen är 2,2m djup ca 1m grova rör och ca 0,5m under vatten ytan låg allt bråte.
Ni kan tänka att det var mycket och jag skar mig flera gånger på allt glas. I rabatterna låg glasflaskor där halsen stack upp. Tydligen var det för att skrämma sork. Det tog mig många år innan jag vågade stoppa händerna i jorden utan att vara rädd för att skära sig. Dom flesta flaskorna var spräckta. Förmodligen hade det regnat in och sen frusit på hösten och spräckt flaskorna.
Eller förmodligen hade sorkarna bitit tillbaks när de blev rädda! :D
 
Efter snart 20 år i ett gammalt hus finns mycket som passar här, men några höjdare är:
Elcentraler, huvudsäkringar på stope utanför huset, en central vid inkommande el, en central i andra änden av övervåningen (huset förlängdes på 1970 talet) plus en tredje central som matar maskinerna i tvättstugan och vattenpumpen i krypgrunden. Vi och elektrikern letade länge innan vi hittade den.
De 8 nya spadarna gömda i det inte nya höet på skullen.
Några kilo svettig dynamit bakom vedhögen i ett av uthusen. Polisen kom på på mindremän en timme när jag ringde och frågade vad jag skulle göra med den.
Duschkabinen, med hemgjutet golv. all isolering var urplockad och ersatt med en massiv betongkaka i duschen. något kallt om tårna, Trösten var att resten av duschrummet var lättrivet, Kaklet var satt direkt på spånskiva. Efter ett antal år i duschmiljö var den väggen lättriven.
När vi bytte avlopp grävdes matningen till färskvattenpumpen av tre gånger. Den gick i sick-sack över avloppet. Dessutom var den skarvad i mark minst tre gånger med olikfärgade kablar,skarvarna var tvinnade med lite eltejp runt.

Det finns mer att berätta men romaner blir inte roliga att läsa i forumformat.
 
  • Gilla
b3astie
  • Laddar…
Wow, spännande. Blev själv förvånad

När lysröret i taket ramlade ner- förra ägaren hade fäst med tandpetare istället för skruvar!

Det började lukta död råtta i badrummet - förra ägaren hade tätat handfatet mellan golv och rör med nån slags skumfog- liknade nu bajskorvar! Blä!

När alla proppar gick när mer än en elektriskapparat startade - åtgärdades med elbyte! Gick dock inte att dammsuga och tvätta samtidigt innan.

Hursomhelst, väldigt glad att förra ägaren inte hemmafixade mer då allt han rört vid behöver göras om och lite till!
 
Göran.W
Jag hittade inte något i huset direkt däremot så hittade jag 1 hus till på tomten när jag hade en grävare där.
Dom hade rivit ett hus och tryckt ner allt i källaren och lagt jord över.
Nu 8 år senare sätter sig marken än.
Efter lite forskande så har det visat sig att det troligen ligger i bostadshus till nergrävt.
Min tomt är hopslagen av 3 tomter och allt som stod på dom 2 andra tomterna är typ nergrävt.
 
  • Gilla
Ekrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.