KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nog var väl spårvagnarnas effektreglering sådan, att föraren med sitt fartreglage kopplade in fler/större kretsar i den transformator, som styrde hur mycket effekt som levererades till vagnens motor?
Vill minnas att man kände distinkta ryck, när föraren vred på spaken.
Yes. Precis så som det INTE är i en induktionshäll on den är någorlunda modern menar jag!

Precis som att spårvagnarna som nu (sedan femtio år?) styrs direkt med en högfrekvensomriktare hoppas jag innerligt att induktionshällen styrs på samma sätt.
 
Det måste vara det ultimata resultatet av att tråden spårar när den börjar handla om spårvagnar. Jag har aldrig sett en induktionshäll med kamvalsreglering. Å andra sidan har jag heller aldrig sett en spårvagn med touchkontroller till fartreglaget.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det måste vara det ultimata resultatet av att tråden spårar när den börjar handla om spårvagnar.
För att göra det ändå värre:
De som är bra på att spåra ur har en framtid i Schweiz på Rolex säkerhetsavdelning :)

God Jul (y)
 
Hehe, vilken urspårning.
Hur som helst sa de i affären (efter att ha ringt och frågat någon support) att den häll jag tittar på har konstant effekt i varje steg så länge man inte överskrider 16A per halva, då drar den växelvis ner effekten. Det var en Husqvarna-Electrolux nånting.

Skulle den inte ha det får jag väl lämna tillbaka den med stöd av mätprotokoll.

Förresten så förstår jag inte vitsen med att pulsera plattorna när man begär mer effekt än vad som finns att tillgå!
Om det är två plattor som kan ge 2800W vid boost och säg 2000W på läge "9" som delar på 3700W/16A. Om jag då sätter båda på 9 (vilket blir för hög effekt) varför ska de turas om att köra på 9 och 7 (t.ex) när snittresultatet ändå blir samma om båda går ner till läge 8 kontinuerligt?

Eller om man sätter båda på boost, då borde båda gå ner till 8 också istället för att turas om att ge 2800W? Snittet blir som sagt inte ett dugg högre bara för att den gläpper fram och tillbaka!

Och sätter man en på boost och en på 8 borde de fördela det proportionerligt och ge 2,3 resp 1,5kW. Samtidigt kan detta gärna indikeras genom att den byter till lägre steg när man begär det omöjliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pescietoro
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Yes. Precis så som det INTE är i en induktionshäll on den är någorlunda modern menar jag!

Precis som att spårvagnarna som nu (sedan femtio år?) styrs direkt med en högfrekvensomriktare hoppas jag innerligt att induktionshällen styrs på samma sätt.
Jag kan upplysa om att den gamla ryckiga tekniken är kvar än i Göteborgs spårvagnar.... De köpte så usla nya vagnar från Ansaldobreda att hälften står på verkstad hela tiden, så de gamla vagnarna från 60- o 70-talen fortfarande inte kunnat gå i slutlig pension...
Störde mig alltid på detta ryckande när jag tvingades åka spårvagn i unga år.
Duktiga förare var sällsynta men de lyckades nästan helt köra utan att man tänkte på det men resten sket i det helt med usel komfort som följd. Idag är det ännu värre tycker jag.
 
Man får passa på att åka entusiastlinjen, de som kör de riktigt gamla vagnarna på sommaren.
Dessa förare är ofta också bra på att stuva makaroner på kort tid men utan överkokning på gamla induktionshällar med kamvalsreglering och där lilla plattan på 145mm är på 3,7kW.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Man får passa på att åka entusiastlinjen, de som kör de riktigt gamla vagnarna på sommaren.
Är det den gamla Nian mellan Järntorget och Saltholmen?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det den gamla Nian mellan Järntorget och Saltholmen?
Linjenumren är helt ändrade nästan nuförtiden, men jag åkte nian och senare fyran på den tiden ja mot Saltholmen... De gamla vagnarna får rycka in på alla linjer idag.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Man får passa på att åka entusiastlinjen, de som kör de riktigt gamla vagnarna på sommaren.
Dessa förare är ofta också bra på att stuva makaroner på kort tid men utan överkokning på gamla induktionshällar med kamvalsreglering och där lilla plattan på 145mm är på 3,7kW.
Det är kanske bara dem i livet som kan köra ryckfritt numera....
 
Nu är det dags för trådlyft!!
Har köpt en Electrolux HOX650MF, den enda 60 cm hällen jag hittat som uppfyllde alla mina önskemål utom ett!
Den har steglös effektreglering! MEN SKITEN ANVÄNDER DEN INTE när man kör båda zoner på högra sidan!?!
Den använder det när man sätter på båda plattor, men efter första ändringen övergår den till ett riktigt störande pulsande av maxeffekten istället. Varför? Någon typ av besparing på fem kronor på en produkt man säljer till konsument för 8000 + moms?

Se bifogad PDF!

Video:https://photos.app.goo.gl/gmWLgopnEjSVkt9R9
Vid 1:30 går allt snett.
 
Redigerat:
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Någon som vet hur det ser ut med detta idag? När detta är på plats kan man ju likväl byta ut gasspisen.

martin43 martin43 skrev:
Nu är det dags för trådlyft!!
Har köpt en Electrolux HOX650MF, den enda 60 cm hällen jag hittat som uppfyllde alla mina önskemål utom ett!
Den har steglös effektreglering! MEN SKITEN ANVÄNDER DEN INTE när man kör båda zoner på högra sidan!?!
Den använder det när man sätter på båda plattor, men efter första ändringen övergår den till ett riktigt störande pulsande av maxeffekten istället. Varför? Någon typ av besparing på fem kronor på en produkt man säljer till konsument för 8000 + moms?

Se bifogad PDF!

Video:[länk]
Vid 1:30 går allt snett.
 
Marcus Wernersson Marcus Wernersson skrev:
Någon som vet hur det ser ut med detta idag? När detta är på plats kan man ju likväl byta ut gasspisen.
En gissning är precis lika hopplöst. Man måste prova före köp, men det finns de som är OK.
Jag gjorde mig av med Electroluxen och hittade till slut en Siemens-häll som var OK.
Nackdelen med den är att alla reglage sitter över hela bredden, så ena halvan kan inte ha större zoner som på Electroluxen. Det är synd då man annars kan få plats med två pannkakspannor etc på en sida.
Electrolux( Husqvarna, AEG, och vilka mer som nu är samma, minns ej) har för övrigt en nästan likadan som HOX650 men som är bredare och den har jättefin reglering!

När jag var som mest sur över detta kollade jag reservdelsnummer och konstaterade att på de modeller jag kollade är det bara glasskivan som skiljer mellan dr olika varumärkena så det hjälper inte att betala mer.
En fråga som ingen kunnat svara på är om det bara är i 60cm modellerna man håller på och snålar med regleringen och det generellt är så att de bredare (mkt dyrare) alltid är bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.