Har fått intrycket att de flesta indutionshällar/spisar reglerar effekten precis som en micro. Dvs full effekt, paus, full effekt, paus, och det som händer när man vrider ned plattan är att "pausen" blir längre.

Det precis så, den glaskeramikspis vi har idag fungerar, och det är kass. Temperaturen i kastrullen åker jojo, om när man vill kör på medel- eller låg effekt.:thumbdown:

Jag har läst om att det skall finnas hällar/spisar med riktig effektreglering. Dvs att om "vredet" står på 25%, så ger zonen/plattan 25% av effekten 100% av tiden. (Istället för 100% effekt, 25% av tiden)

Nån som vet?
 
A
Det är väl därför det är gas som gäller för riktiga kockar....
Det fins inga steglösa regleringar av induktion
 
Riktigt bramikrovågsugnar använder åtmindstone PWM för att reglera effektmatningen. Kanske finns induktionshällar som gör detsamma?
 
Chaly
Torde väl vara basfrekvensen i pulsbreddsmoduleringen som är det intressanta? Om denna ligger på åtminstone några Hz (i de applikationer som jag använder pwm i jobbet så är 1 kHz det normala).
Har svårt att se att man hinner märka någon temperaturfluktuation pga pulsbreddsmoduleringen om den hade säg frekvensen 5 Hz (vilket skulle ge vid 75% effekt 0.15s på, 0.05s av).
 
Jag har inget direkt svar på frågan, men det brukar vara så att plattorna två och två delar på effekten. På min spis är effekten kontinuerlig vid måttligt nerskruvat vred om man bara använder en av de två plattorna. Använder man båda så pulserar det alltid och använder man en så pulserar det vid de riktigt låga effektlägena. Det hörs på ljudet att det är med runt en Hz det pulserar. Så länge man inte har den allra billigaste sortens kastrull med lövtunn botten är det inget problem. Mer störande är i så fall att inte vilka två plattor som helst kan ge full effekt samtidigt, men det är inte heller något stort problem.
 
IKEA OTROLIG som är en billig induktionshäll har steglös reglering från steg 4 och uppåt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nu är tråden 2,5 år gammal.
 
Ja. Och hur ser det ut idag då? Har alla steglös styrning?
 
electroluxaren skrev:
Det fins inga steglösa regleringar av induktion
martin43 martin43 skrev:
Ja. Och hur ser det ut idag då? Har alla steglös styrning?
"Steglös" finns naturligtvis inte.
Säg att en värmezon har 9 lägen. Då växlar man mellan att köra den svagaste, den näst svagaste, båda de svagaste, nästa, nästa + den svagaste osv av induktionskretsarna.
 
BirgitS
martin43 martin43 skrev:
Ja. Och hur ser det ut idag då? Har alla steglös styrning?
Vår Electrolux-spis från i våras kokar hela tiden oavsett om det är hög eller låg effektsiffra som passar bäst, dvs. jämn temperatur. Det verkar även en släktings häll från Ikea (ca 2013, sista våren med Faktum) hålla.
 
A
Självklart upplevs det som att det hela tiden är jämn effekttillförsel
Men tekniskt är det bara så på de gamla gjutjänsplattorna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
"Steglös" finns naturligtvis inte.
Säg att en värmezon har 9 lägen. Då växlar man mellan att köra den svagaste, den näst svagaste, båda de svagaste, nästa, nästa + den svagaste osv av induktionskretsarna.
"Naturligtvis inte" kan inte stämma? Är det samma teknik som för hastighetsreglering av spårvagnar från 1920 som används? :)

En platta har en induktionsspole som drivs av en drivkrets/effektsteg. Eftersom man ändå måste hacka upp nätspänningen (magnetfältet körs inte på 50Hz) kan man lika gärna styra hackningen och på så vis reglera effekten "steglöst".

Vidare är det krångligare och dyrare att koppla om mellan olika kretsar? Av/på regleringen är förstås billigast men blir ju inte så bra med de höga effekter en induktionsplatta har.

Som sagt på den IKEA Otrolig jag mätte på (med en tångamperemter) så reglerar den effekten i fasta steg 4-9 samt boost, där steg 1-3 består av steg 4 som pulsas med olika % aktiv tid, med en cykeltid på några sekunder.

Kan inte tänka mig att det produceras induktionshällar idag som har nån slags "flerstegsomkoppling" eller av/på reglering? Vad är det för skit i så fall??

Fyra drivsteg, en liten processor och några rader kod är ju allt som behövs. :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Fyra drivsteg
Ja, var det inte det jag skrev?
 
Nej?

Fyra drivsteg till fyra plattor, där varje enskilt drivsteg till varje platta kan styra effekten i godtyckliga steg.

Du beskrev det som omkoppling mellan olika induktionskretsar för att uppnå olika effekter.
 
martin43 martin43 skrev:
"Naturligtvis inte" kan inte stämma? Är det samma teknik som för hastighetsreglering av spårvagnar från 1920 som används? :)
Nog var väl spårvagnarnas effektreglering sådan, att föraren med sitt fartreglage kopplade in fler/större kretsar i den transformator, som styrde hur mycket effekt som levererades till vagnens motor?
Vill minnas att man kände distinkta ryck, när föraren vred på spaken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.