Tack för alla svar och förslag.:)
Jag har fått en hel del nya uppslag och har även kontaktat några av dem under dagen.
Eftersom någon frågade så ska huset byggas i Bohuslän.
Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera tråden med hur kommunikationen med dee jag kontaktat fungerar.
 
  • Gilla
matsa79
  • Laddar…
PetterA skrev:
Tack för alla svar och förslag.:)
Jag har fått en hel del nya uppslag och har även kontaktat några av dem under dagen.
Eftersom någon frågade så ska huset byggas i Bohuslän.
Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera tråden med hur kommunikationen med dee jag kontaktat fungerar.
Hur har det gått? Har själv samma funderingar som dig och är tacksam för tips. :)
 
Vi bygger ett visningshus till en bomässa och då är ett av kraven att de skall kunna gå att bygga efter egen ritning, dvs ej ett kataloghus. Vi har varit i kontakt med mer än 20 hustillverkare(riktigt mycket jobb) och valet föll tillslut på Vallsjöhus.

Vill ni läsa mer kring vårt val samt lista över hustillverkare som bygger efter egen ritning kan ni läsa mer här:
http://vallastaden.eu/valja-hustillverkare/
 
O
Bara för att lägga till alldeles försent egentligen...
Men kolla Rörvikshus De kan bygga som man själv vill...Hur de ligger till prismässigt har jag faktiskt inte koll på.
 
Hällingsjöhus utanför Göteborg.

Jag är mer än gärna referens efter att vi köpt en villa, 2 våningar, liggande träpanel, 2013. Bor på Lindbackevägen 5, Öjersjö, det är bara att knacka på.
 
Hej Sten.

Jag är mycket intresserad över att höra och kanske se hur det gick för er och hur du upplever huset i dag, då jag funderar över samma byggare.

Du kan maila mig på evergrey66@gmail.com om du inte vill prata här :)

Vänligen
Thomas
 
Uppdatering kommer här efter lång tid beroende på att strandskyddsdipensen tog så lång tid, och överklagades i ett par instanser, så att bygglovet hann förfalla så det var bara att ansöka om bygglov igen.

Av de jag frågade svarade följande hustillverkare med offert:
Dalahus (bara stommen)
Västkustvillan
Nässjöhus
Hällingsjöhus
Allmogehus
Mjöbäcksvillan
Borohus
Brahus
Rörvikshus

Så det finns ganska många som är beredda att leverera ett hus efter en färdig bygglovsritning. Av de jag frågade var det bara 4 stycken som aldrig återkom med offert.
 
E evergrey66 skrev:
Hej Sten.

Jag är mycket intresserad över att höra och kanske se hur det gick för er och hur du upplever huset i dag, då jag funderar över samma byggare.

Du kan maila mig på evergrey66@gmail.com om du inte vill prata här :)

Vänligen
Thomas
Jag har nog glömt den här tråden. Vi har bott i huset 4,5 år - problemfritt med undantag från ett kylskåp vi fick utbytt och en köksfläkt från ikea som lagades på ikea-garantin. Vi har ett trähus levererat och monterat av WWL-houses som tillverkat efter våra ritningar.
Vi råkade ut för ett regnväder under montering vilket gjorde att regnvatten rann in i bjälklaget. Så småningom fick vi kompensation då WWL-houses inte täckt i erforderlig omfattning. Mycket jobb för oss men allt löste sig så småningom. (75 säckar med blöt isolering skickades till återvinningen)
Vi har fått slutbevis efter att vi rättat till ett räcke på terrassen, räcket var klätterbart. Löstes med att vi köpte en rulle viltstängsel på Jula och klippte till och monterade med buntband, sitter fortfarande på plats.
Energideklarationen gick utan problem vi klarade vår maxgräns på 13000 KW/h per år.
Huset är varmt på vintern och på sommaren, knäpptyst. Vi har skaffat utvändiga persienner för att minska solinstrålningen på sommaren. Och så har vi två takfönster som släpper ut het sommarluft. Fönstren är otroligt bra, kan bli lite imma utvändigt vid viss temperatur och fuktighet vilket inte spelar nån som helst roll.
Vårt värmesystem tuffar på en frånluftvärmepump med ventilationstillsats så vi har balanserad till- och frånluft (helt tyst förutom lite sus på toaletten)
Byggsattsen var bra, monteringen inte lika bra kollar man vissa mellanväggar med vattenpass så är dom inte helt lodräta, går inte att uppleva. Huset vart tätt nån slags mätning gjordes om jag mins rätt.
Lycka till
Sten
 
  • Gilla
samius
  • Laddar…
S Sten Forsman skrev:
Jag har nog glömt den här tråden. Vi har bott i huset 4,5 år - problemfritt med undantag från ett kylskåp vi fick utbytt och en köksfläkt från ikea som lagades på ikea-garantin. Vi har ett trähus levererat och monterat av WWL-houses som tillverkat efter våra ritningar.
Vi råkade ut för ett regnväder under montering vilket gjorde att regnvatten rann in i bjälklaget. Så småningom fick vi kompensation då WWL-houses inte täckt i erforderlig omfattning. Mycket jobb för oss men allt löste sig så småningom. (75 säckar med blöt isolering skickades till återvinningen)
Vi har fått slutbevis efter att vi rättat till ett räcke på terrassen, räcket var klätterbart. Löstes med att vi köpte en rulle viltstängsel på Jula och klippte till och monterade med buntband, sitter fortfarande på plats.
Energideklarationen gick utan problem vi klarade vår maxgräns på 13000 KW/h per år.
Huset är varmt på vintern och på sommaren, knäpptyst. Vi har skaffat utvändiga persienner för att minska solinstrålningen på sommaren. Och så har vi två takfönster som släpper ut het sommarluft. Fönstren är otroligt bra, kan bli lite imma utvändigt vid viss temperatur och fuktighet vilket inte spelar nån som helst roll.
Vårt värmesystem tuffar på en frånluftvärmepump med ventilationstillsats så vi har balanserad till- och frånluft (helt tyst förutom lite sus på toaletten)
Byggsattsen var bra, monteringen inte lika bra kollar man vissa mellanväggar med vattenpass så är dom inte helt lodräta, går inte att uppleva. Huset vart tätt nån slags mätning gjordes om jag mins rätt.
Lycka till
Sten
Hej Sten,

Vi går i hustankar och har funderat på att kontakta utländska företag för att få in offerter. Av det jag kan läsa så verkar ni vara nöjda med WWL-houses. Jag skulle gärna vilja veta lite mer om ert bygge och om möjligt få kontaktuppgifterna till de representanter som ni hade kontakt med. Det jag skulle vilja veta är bl.a. hur stort huset blev och hur mycket allt kostade. Pris på byggsats och pris på byggsats plus arbete. Vad ingick i entreprenaden, gjorde ni nått själva? Ingick grund? markarbete?
Tacksam för svar antingen här på forumet eller till mitt mejl polarissam@hotmail.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.