Jag sätter mina

uttag 10cm över golvet, mest för att det är snyggast och mest praktiskt för möblering. Strömställare 100cm ö.g. ca4-5 cm i sidled från dörrar. Sitter en dörrlist runt om går jag efter den.
Satte en strömställare i en trapp (på första trappsteget) en gång och då gick jag efter vad kunden och jag tillsammans tyckte var lämpligast. blev ca 100cm ö.g ändå.
 
Redigerat:
Y
Nu har jag hållit på med takisoleringen, fått upp ny isolering och skulle fåupp plasten vilket var ett elände, rasande som jag blev så drog jag ju sönder lite kabelrör, haha, så jag kan lika gärna bryta upp den väggskivan och passa på å omplacera ett uttag som kyl och frys kommer ha..

Vad skulle kyl & frys skulle vara på för höjd nuigen?
 
Standarden säger 2 000 mm ö.g, men har man överskåp så kan uttagen krocka med det. Så då kan t.ex. 1 900 mm funka.


//Patrik
 
Och om man inte har överskåp och inte vill ha ett ensligt uttag ovanför kylen/frysen? Mao är detta en standard som skall, bõr eller kan följas?
 
Det är som sagt en standard och inget tvingande. Tanken är att man vid fel ska kunna bryta strömmen till skåpet utan att behöva dra ut det, antar jag.
 
Och att sätta uttag bakom kyl/frys brukar leda till att man inte kan ställa kylen/frysen mot väggen utan kommer att "sticka ut" framför övrig köksutrustning.
 
Y
elmont skrev:
Och att sätta uttag bakom kyl/frys brukar leda till att man inte kan ställa kylen/frysen mot väggen utan kommer att "sticka ut" framför övrig köksutrustning.
hum, inte bra - hade inte med det i mina skisser. vilka höjder brukar det vara på kyl å frys måntro
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.