H
Grymma tips, vår lista växte rejält!

Tack 🙌🏻
 
Jag anlade dubbelhäckar runt trädgården, både i min förra och min nuvarande. Det får trädgården att kännas större (den innersta lägre) och underbart spännande för småbarn och hundar att knata runt.

Välplacerad solig sandlåda med utsikt från köksfönstret för att hålla koll, samtidigt som platsen därefter lätt integreras med tex gräsmattan (för min del var sandlådan i bruk i 6 år för barnbarnen).

Fler häckpartier, tex runt kryddgården, enligt iden i mitt första stycke. Detta innebär också att man inte behöver hålla det minitiöst rensat i alla småträdgårdar samtidigt.

Mysig liten solig solstolsplats vid entren bara för en kaffepus, gärna med vy över trädgården och för kontemplation.

Val av trädsorter! Gärna högstammiga så att man kan gå under träden och trädgårdsytan blir större och man får solskydd. Att klättra på stege/använda fruktplockare när man ska skörda äpplena är trevligt (normalt säljs ju svagväxande "små" fruktträd som tar plats, framför allt i mindre trädgårdar).

En avskärmad "rothörna" har väl alla behov av 😉. Gärna med arbetsbord för krukning etc. Komposter.

Tänk på att de flesta av oss är inte pedanter och det finns perioder då man helt enkelt inte har tid att sköta trädgården - eller har lust. Personligen tycker jag att just vägen in till entren skall vara lättskött och enkel. Sedan är min egen trädgård periodvis vildvuxen tills inspirationen återvänder. Är ni dessutom två vuxna trädgårdsägare bör ni vara relativt överens om ni bägge deltar i skötseln.
 
Redigerat:
  • Gilla
emmjo och 6 till
  • Laddar…
Tänk hur och vad som behöver vatten, dels vill man kunna använda vatten själv men om man har ett litet trädgårdsland eller liknande så kan det vara smidigt med 2 olika system dvs ett med timer och ett med kostant tryck.
Behöver du wifi i trädgården så hade jag lagt en slang för nätverkskabel.

Och el....
Både när du använder elmaskiner men även när man drar ut våffeljärnet i solen eller liknade.
Eller varför inte en radio...

Tänk även till för robotklippare

Är trädgården mot vägen så tänk till runt soptunnor.

Och var ni måste lägga snön...
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Och var ni måste lägga snön...
Det missade jag ... har 2,5 m rödbokshäck längs carporten 😠. Turligt nog är grannen sommarboende så jag får skyffla snön till dennes infart ... men i min landsända får vi inte snö varje vinter.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Fundera även över vilka djur som finns i närheten. Dvs plantera t ex gärna växter och buskar som inte är rådjursmagneter.
 
  • Gilla
emmjo och 3 till
  • Laddar…
En bra ölplats.

Kör själv med 3st olika uteplatser med bord och stolar, man väljer skuggplats med syn mot barnen! Planering ;)
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Sen beroende om man har barn eller ej så är en lekplats utan gräs väldigt praktisk, vi har lekplats med flis där sandlåda, studsmatta och sånt står.
Hur är flis mer praktiskt än gräs?
Om barnen sitter i sandlådan blir det sand precis överallt ändå. Gräsfläckar blir det oavsett.

Hur stor trädgård är det vi pratar om? Det är en väldig skillnad på 800 kvadrat mot 10000.

För egen del är träd och skugga det som hamnar överst på listan flera gånger om. De trevligaste träd vi har är gamla fruktträd som blir som jätteparasoll på sommaren att glida in under. Visserligen inte lätt att plocka frukt eller beskära, men ack så härliga att bara stå under. Förstår mig verkligen inte på de som har stor platt gräsmatta med en liten hängkaragan eller liknande i ett hörn. I andra hörnet står en stackars sandlåda eller studsmatta.
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 8 till
  • Laddar…
Riktiga träd och växter. Små prydnadsträd i normalstora villaträdgårdar är inte min grej, typ Hängsälg.
Vintergröna växter ser trevligt ut på vinterhalvåret och är ofta lättskötta.
Gör säsongen lång genom att alltid ha något som blommar.
Växter med olika färg på bladen. Jag gillar röda blad och sådana som får vackra höstfärger.
Se till att det finns ett soligt läge med lä för vinden. Gärna nära utgång från köket.
 
  • Gilla
En räv bakom örat och 3 till
  • Laddar…
Q
Jag skulle vilja ha en eldplats (inte utekök, vi har alldeles för mycket fågelliv där vi bor för att det skulle gå att hålla någotsånär hygieniskt) och ett växthus (med kamin… man kan ana ett tema…).
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Lättskött måste det vara, att kunna gå ner på ett lågt underhållsbehov de perioder man vill.

Bästa fixet vi gjort är vattenlösning. Byggt ett pumphus med brunn som gör att vi pumpar upp vatten från dike och vid torka tar vi från grundvatten. Regnvatten samlas i 4 kubik och allt är ihopkopplade.

Dvs kan buffra 4 kubik, pumpa till och från tankarna och vid behov köra bevattning med hög kapacitet.

Grävt ner 40mm PEMslang så kan skicka vattnet över hela trädgården med bra kapacitet. Bra när gräsmattan är 400 meter lång.

Även 3 fas draget överallt. Har grävt ner över en kilometer av 5G2,5 kabel med smart styrning för pumpar och belysning.

Växthusen har självklart både el, vatten, wifi och trådat nätverk med automatisering.

På Att+göra-listan är 300 kvm fiskdamm, 20-30st fruktträd till och ett hönshus samt en grillstuga.

Nu har vi bara några hektar trädgård så det är inte så avancerad planering, exakt hur stor har ni 😮
 
  • Gilla
EvaSchill och 5 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hur är flis mer praktiskt än gräs?
Om barnen sitter i sandlådan blir det sand precis överallt ändå. Gräsfläckar blir det oavsett.

Hur stor trädgård är det vi pratar om? Det är en väldig skillnad på 800 kvadrat mot 10000.

För egen del är träd och skugga det som hamnar överst på listan flera gånger om. De trevligaste träd vi har är gamla fruktträd som blir som jätteparasoll på sommaren att glida in under. Visserligen inte lätt att plocka frukt eller beskära, men ack så härliga att bara stå under. Förstår mig verkligen inte på de som har stor platt gräsmatta med en liten hängkaragan eller liknande i ett hörn. I andra hörnet står en stackars sandlåda eller studsmatta.
Behöver aldrig köra med klipparen eller trimmern där och då slipper man flytta studsmattan vilket är väldigt skönt.

Något enstaka ogräs har ploppat upp men det rör sig om så få att jag nog kan räkna det på en hand.

På våren krattar om fliset och sedan någon gång under sommaren.

Gissar att det kommer bli kvar i kanske 3 år till innan det rivs och blir något annat där
 
Avgränsa gräsmattor med plats för ett hjul från gräsklippare. Kantskärning av gräsmatta utan brott på sladd av ev självgående klippare, vattenledningar, belysning.
 
H husdrommaren skrev:
Om 1,5 vecka så kommer en trädgårdsdesigner till oss för att göra ett förslag till hur vi kan utforma vår tomt när det gäller uteplatser, trappor, gångar, belysning, rabatter med mera. Vi ska innan dess fundera på vilka funktioner och vilken känsla som vi vill ha. Känslan är vi rörande överens om så den är klar men så var detta med alla olika funktioner. Här är vi mera tveksamma och tänker att med all säkerhet har vi missat en hel del.
Så min fråga är:
- vad/vilka funktioner vill du ha i din trädgård?
- Är det något speciellt som du är extra nöjd med?
- Är det något du saknar?
Alla tankar, idéer, input mottages tacksamt.
Verkligen svårt att svara på men:
1: Två uteplatser, en morgon och en kväll
2: Plats för grillen
3: Naturliga insynsskydd i form av häckar
4: Nyttobuskar, typ vinbär/krusbär
5: Fruktträd är alltid kul
6: Pool/spa om pengar och plats finns
7: Rabatter eller pallkragar för odling
8: Gräsmatta

Vill man inte ha nåt av ovan så behåll pkt 1 och 2 sedan stenläggning på resten.
 
  • Gilla
husdrommaren och 1 till
  • Laddar…
L lindsmik skrev:
Verkligen svårt att svara på men:
1: Två uteplatser, en morgon och en kväll
2: Plats för grillen
3: Naturliga insynsskydd i form av häckar
4: Nyttobuskar, typ vinbär/krusbär
5: Fruktträd är alltid kul
6: Pool/spa om pengar och plats finns
7: Rabatter eller pallkragar för odling
8: Gräsmatta

Vill man inte ha nåt av ovan så behåll pkt 1 och 2 sedan stenläggning på resten.
Grilla, grogga, äta. Gärna på flera ställen beroende på sol, väder och antal.
 
Ellagård Ellagård skrev:
Grilla, grogga, äta. Gärna på flera ställen beroende på sol, väder och antal.
Reptilhjärnan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.