H
Om 1,5 vecka så kommer en trädgårdsdesigner till oss för att göra ett förslag till hur vi kan utforma vår tomt när det gäller uteplatser, trappor, gångar, belysning, rabatter med mera. Vi ska innan dess fundera på vilka funktioner och vilken känsla som vi vill ha. Känslan är vi rörande överens om så den är klar men så var detta med alla olika funktioner. Här är vi mera tveksamma och tänker att med all säkerhet har vi missat en hel del.
Så min fråga är:
- vad/vilka funktioner vill du ha i din trädgård?
- Är det något speciellt som du är extra nöjd med?
- Är det något du saknar?
Alla tankar, idéer, input mottages tacksamt.
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
1 En plats där man kan bearbeta trä maskinellt utan att tänka så mycket på var spår och damm hamnar är viktigt. Ett hörn, gärna med en täljhäst, att sitta och tälja i är också bra.
Sen det vanliga med ett bra bord att kunna göra sådant som smutsar ner, måla, tova, plantera om blommor mm

2 Bra saker är bänkar, lagom stora att lätt flytta runt men stadigt nog att kliva på, samma sak gäller ett bord men då måste man vara två om det ska räknas som lätt att flytta det.

3 Vill ha ett tak så punkt 1 funkar även vid regn.
 
  • Gilla
emmjo och 4 till
  • Laddar…
H
Z z_bumbi skrev:
1 En plats där man kan bearbeta trä maskinellt utan att tänka så mycket på var spår och damm hamnar är viktigt. Ett hörn, gärna med en täljhäst, att sitta och tälja i är också bra.
Sen det vanliga med ett bra bord att kunna göra sådant som smutsar ner, måla, tova, plantera om blommor mm

2 Bra saker är bänkar, lagom stora att lätt flytta runt men stadigt nog att kliva på, samma sak gäller ett bord men då måste man vara två om det ska räknas som lätt att flytta det.

3 Vill ha ett tak så punkt 1 funkar även vid regn.
Perfekt, man tackar.
Praktisk yta samt vedförvaring och vedhanteringsyta lägger vi till.
 
Uteplats i skugga när det är riktigt varmt.
Det saknar jag hemma hos oss
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Sandlåda/gungställning etc. om det kan vara aktuellt
Plats för att hänga ut tvätt
Kryddträdgård, mindre odling nära köket
 
  • Gilla
Mony och 2 till
  • Laddar…
Hej
Vatten för bevattning/rengöring på flera platser så man slipper långa slangar som skall dras hit och dit.
Tryckluft!!! Otroligt stort användningsområde främst för rengöring.
Har själv tryckluftsuttag vid parkeringen, pooldäcket, växthuset och groventrén ( så smidigt att blåsa av löparskorna/golfskorna innan man går in!!)
/ Björkskär
 
  • Gilla
EvaSchill och 8 till
  • Laddar…
Kompost
Plats för rishög innan man orkar ta hand om den 🙂
Plats för soptunnor (2 stora fyrfackskärl om ni inte redan har det. Vad jag förstår ska alla hushåll få det på sikt)
Har ni förråd för trädgårdsredskap, krukor och skottkärra m.m.?
Tunnor för insamling av regnvatten vid stuprören
 
  • Gilla
emmjo och 8 till
  • Laddar…
Precis som mathildatiger säger så är en uteplats med skugga underskattat, gärna en plats med naturlig skugga från ett eller flera träd eller större buskage så man får lite liv I platsen.

Sen beroende om man har barn eller ej så är en lekplats utan gräs väldigt praktisk, vi har lekplats med flis där sandlåda, studsmatta och sånt står.

Även en grusade yta som är dold där man kan förvara oömma saker som man gärna ej vill ha framme.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Plats nära vägen där man tillfälligt kan ställa pallar med stora saker på som man får hemlevererat. Helst tillräckligt hårt och jämt underlag för att kunna dra palllyft till denna plats.
 
  • Gilla
Peribe4 och 1 till
  • Laddar…
Plats för framtida släpvagn, husvagn, båt?
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Om man inte har plats i garage så är även plats att ställa och låsa fast cyklar och cykelkärra bra. Allra helst under tak.
 
  • Gilla
JoLi81 och 4 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Plats nära vägen där man tillfälligt kan ställa pallar med stora saker på som man får hemlevererat. Helst tillräckligt hårt och jämt underlag för att kunna dra palllyft till denna plats.
Då krävs det nästan asfalt för att det ska gå, eller plattor.

Men tanken är inte dum, dock tror jag man tar sig omaket och får det avställt på infarten dom få gånger man får hemleverans på pall.
 
  • Gilla
husdrommaren och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Då krävs det nästan asfalt för att det ska gå, eller plattor.

Men tanken är inte dum, dock tror jag man tar sig omaket och får det avställt på infarten dom få gånger man får hemleverans på pall.
Får säga att en "stig" runt i trädgården där man kan dra en hand-palltruck med pallar på är väldigt bra! Det är ju inte bara saker man får levererat utan allt möjligt. Hjulen till bilen, tunnor med grus/sten, lite plattor som ska flyttas osv. Vi kör mycket grejor och förvarar en hel del på just pallar så det är lätt att flytta runt.
 
  • Gilla
husdrommaren och 1 till
  • Laddar…
belysning.
förvaring av trädgårdsutrustning.
förvaring i anslutning till uteplatsen av dynor, parasoll och annat som används på uteplatsen.
om möjligt sittplatser på olika ställen. så att det går att hitta både sol och skugga hela dagen
 
  • Gilla
Fläderhaga och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Får säga att en "stig" runt i trädgården där man kan dra en hand-palltruck med pallar på är väldigt bra! Det är ju inte bara saker man får levererat utan allt möjligt. Hjulen till bilen, tunnor med grus/sten, lite plattor som ska flyttas osv. Vi kör mycket grejor och förvarar en hel del på just pallar så det är lätt att flytta runt.
Hur funkar det rent praktiskt? Min erfarenhet är att det är ett aber att dra dom om det inte är ett hårt underlag.

Däremot en sån där trädgårdsvagn med 4st lufthjul är väldigt smidig att frakta grejer med inte nu för att jag använder en sådan utan jag lastar skottkärran med grus, plattor ja sånt man fraktar under olika projekt.

Däcken till bilen har ju en fin finess där dom rullar väldigt lätt dit man vill ha dom.

Däremot förvarar vi endel saker på pallar men att ha stigar för att frakta dom med hjälp av palldragare ser jag som ren överkurs om man inte spenderar sin fritid med att flytta saker hela tiden.
 
  • Gilla
Allman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.