iloveyou skrev:
flyttade in i höstas i vårt smv hus och har nu märkt att det drar lite från ena ytterdörren, det är en liten springa där som drar kallt, om det är mörkt inne och ytterlampan ute lyser ser man en liten ljusspringa innefrån också en liten bit ovanför golvet. och det är lite kallare precis innanför ytterdörren, detta drar ju extra ström.
kan man säga till smv om detta och måste de då fixa det?
eller måste man nu fixa detta själv, vet inte hur man gör, med en list eller liknande. eller om dörren måste justeras på ngt sätt...
men man har ju ändå betalat dyra pengar för sitt hus lixom..
Vi har samma problem. Jag har påtalat detta för SMV, men tyvärr är man som kund inte värd lika mycket när affären är klar. Allt som strular efter inflytt har för oss tagit ganska långt tid för SMV att fixa. Det gäller nog för de flesta hustillverkare tyvärr.
Jag får väl ringa och tjata lite till, som vanligt, och hoppas att man får hjälp.
Jag har själv justerat lite för att få det lite bättre samt kompleterat med extra lister. Fast när det är -25 grader ute så är det ganska många kronor som försvinner i form av värme.

Jag vet inte riktigt vilket ansvar smålandvillan har och vilka krav man kan ställa? Det kanske finns någon som har tips på hur man kan få hjälp med detta? Att de kommer i sommar och justerar dörren är knappt någon vits med, det är ju nu när det är vinter och kallt man vill ha hjälp.
Ibland har jag lust att hyra in någon som gör det och fakturera smålandsvillan. Fast det går med all sannolikhet inte. Det är trist att man går från att vara kund till att mer bli en belastning. Det är lite så det känns när man inte får hjälp.
 
Redigerat:
Danne12345 skrev:
Vi har samma problem. Jag har påtalat detta för SMV, men tyvärr är man som kund inte värd lika mycket när affären är klar. Allt som strular efter inflytt har för oss tagit ganska långt tid för SMV att fixa. Det gäller nog för de flesta hustillverkare tyvärr.
Jag får väl ringa och tjata lite till, som vanligt, och hoppas att man får hjälp.
Jag har själv justerat lite för att få det lite bättre samt kompleterat med extra lister. Fast när det är -25 grader ute så är det ganska många kronor som försvinner i form av värme.

Jag vet inte riktigt vilket ansvar smålandvillan har och vilka krav man kan ställa? Det kanske finns någon som har tips på hur man kan få hjälp med detta? Att de kommer i sommar och justerar dörren är knappt någon vits med, det är ju nu när det är vinter och kallt man vill ha hjälp.
Ibland har jag lust att hyra in någon som gör det och fakturera smålandsvillan. Fast det går med all sannolikhet inte. Det är trist att man går från att vara kund till att mer bli en belastning. Det är lite så det känns när man inte får hjälp.
Du ska prata med snickaren som ansvarade för uppförandet av ert hus inte SMV. Om snickaren inte visar någon GoodWill gentemot er ska ni ringa byggledaren och anmäla felet. Det ska funka. Det har funkat för oss att ta det via snickaren som ansvarade för vårt hus när det sattes upp. Vi har också dörrar som inte riktigt sitter 100% tätt mot huset. Det kan man fixa själv eller be snickaren ordna när han ändå är på plats för att ordna något annat.

Jag har fått för mig att SMV tycker det är mycket bättre om man tar det direkt med snickarfirman/byggledaren då det är de som ändå utför det som ska fixas. Man tar bort det mest långsamma ledet också. Sen skulle jag väl inte ringa in snickaren på varje litet fel utan se till att ordna en del själv. Testa att justera dörren själv - ring snickaren och fråga hur om du inte vet eller kan googla fram det eller få tips här.

Hur som.. ring snickaren.
 
orstigsnybro skrev:
Du ska prata med snickaren som ansvarade för uppförandet av ert hus inte SMV. Om snickaren inte visar någon GoodWill gentemot er ska ni ringa byggledaren och anmäla felet. Det ska funka. Det har funkat för oss att ta det via snickaren som ansvarade för vårt hus när det sattes upp. Vi har också dörrar som inte riktigt sitter 100% tätt mot huset. Det kan man fixa själv eller be snickaren ordna när han ändå är på plats för att ordna något annat.

Jag har fått för mig att SMV tycker det är mycket bättre om man tar det direkt med snickarfirman/byggledaren då det är de som ändå utför det som ska fixas. Man tar bort det mest långsamma ledet också. Sen skulle jag väl inte ringa in snickaren på varje litet fel utan se till att ordna en del själv. Testa att justera dörren själv - ring snickaren och fråga hur om du inte vet eller kan googla fram det eller få tips här.

Hur som.. ring snickaren.
Jag har redan justerat dörren en del, men dock inte fått det riktigt bra. Jag har aldrig haft någon kontakt med snickaren eller det företaget. Har dålig koll på vad företaget heter eftersom jag endast pratat med byggledaren från SMV om det varit någonting.
Jag har varit i kontakt med byggledaren för 1-2 månader sedan och då skulle han kontakta snickaren som skulle komma ut och justera dörrarna. Om han tyckt att det var bättre att jag kontaktade dom direkt borde han rimligtvis ha upplyst mig om detta.
Jag är tyvärr fortfarande övertygad om att en stor del av hantverkarbranchen inte känner till uttrycket good will. Har i allt för många fall fått ringa och tjata på problem som inte blir åtgärdade. Detta gäller inte enbart SMV utan andra företag.
Det intressanta i detta fallet är vad som gäller för oss som konsumenter? Vad kan vi kräva och hur snabbt bör det åtgärdas?
 
Redigerat:
Hej!

Fick vår villa Kalmar i april förra året. 26/3 husleverans. 6/4 slutbesiktning och sen tog det 20 dagar att tapetsera, måla och lägga golv. Vi hade målningsförberett men med kakling av badrummet. Inget kakel i köket och ingen bänksskiva. Rostfritt och trappen dealade vi till oss i en av deras kampanjer.

Vi har haft en strulig byggtid som tagit mycket energi. På nåt sätt ska man ha tid och ringa och klaga. Det suger energi och ork. Det var något som vi från början inte visste och hade räknat med. Trots det är vi mycket nöjda med vårt val och skulle inte valt bort det så här i efterhand.

Ett stort fel från vår sida var att vi litade fullt på försäljaren. Han verkade ha koll på allt men hade inte det. Bl a lovades vi leverans ett visst datum och sen tappades vår slutbeställning bort. Detta gjorde att vi fick inkvartera oss hos min pappa i ca 2 månader. Vår leverans blev därmed försenad.


Här kommer lite andra synpunkter. Även om det var en tung tid med att fixa allt med spackling, tapeter och målning så är vi mycket nöjda. Vi jobbade samtidigt och har två små barn så vi kunde inte fixa hela dagarna med huset utan det blev kvällstid med hjälp av barnvakter. Det är jobbigare än man tror. I vårt område har det sen kommit 3 hus till och dessa har varit helt färdiga och deas tapetseringar har varit hemska. Fula kanter och nedslag vid slutbesiktningar vilket gjort att de fått omtapetserat på vissa ställen i efterhand. Så trots mycket jobb så är i alla fall vi mycket nöjda. Snygga tapeter och de fel som finns kan vi bara skylla på oss själva.

Det som även tog längre tid än vad vi hade räknat med var fasadmålningen. Men å andra sidan så får vi målat två gånger från början och slipper sen måla om ganska snart igen vilket de rekommenderar från SMV´s sida.

Vår grund var inte bra gjord. Vi valde att använda oss av SMV rekommendationer och de fick komma tillbaka under sommaren, (efter mycket tjat och ringningar) och fixa grunden.

Vår ytterdörr glipade rejält. Vi hade konstant en ljusglimt som lös igenom. Klagade många gånger hos byggledaren och han kom sen och fixade det.

Pga vår försäljares okunnighet (och vår tillit till honom) så fick vi inte in vår "vanliga" el förrän i juli. Vi gick på byggel vilket kostade oss mycket mer. Han ljög dessutom för både oss och vår granne viket gjorde att vi inte fick den smidigaste lösningen då vi skulle bygga garage.

Ett bra tips vid problem kan vara att tjata, tjata, tjata. Om inte det fungerar så kontakta KA, alternativt skriv brev.

Kan säga att vi trots att vi byggde för snart ett år sedan inte har klart med allt omkring bygget. Det fattas fortfarande papper och försäljaren strular med att fixa fram dem. Vi har inte riktigt orkat ta tag i det (dvs tjatat) och därför är det försenat.


Vi valde bort kamin. Har i dagarna beställt en egen och tror jag fått mycket bättre pris och då vet jag att han som ska göra det faktiskt vet vad han gör. Vi valde dessutom en annan modell än vad de kunde erbjuda från SMV.

Vi håller som bäst på att isolera vår övervåning (ligger dock lite på is pga av att det är så kallt ute) och därför har vi inte lagt ut den extra isolering på övervåningen som vi fick i samband med husleveransen. Detta gör att vi nog har mycket kallare och större energiförlust hemma än vad vi borde ha men jag tycker det fungerat ganska bra ändå. Egentligen så ska man nog även isolera luckan mer också eftersom den lilla frigolit som sitter på inte isolerar särskilt bra men som sagt vi har inte gjort det eftersom vi behöver ha det smidigt att kunna knalla upp då vi jobbar däruppe.

Kan tänkas att vi har haft mycket strul i vårt område. Vet att våra grannar också haft problem. Vi är hur som helst mycket nöjda med huset och ångrar inte att vi valde att bygga.

/Mia

http://villaberga.wordpress.com/
(Dåligt uppdaterad men lite om vår resa har det skrivits om i alla fall)
 
Hej! Vi ska ju bygga en Kalmar nu i vår. Såg att de har gjort om planlösningen i köket och vår säljare säger att det gäller för de som säljs efter 1 mars....borde vi inte kunna deala oss till den nyare planlösningen? Vad tycker ni med Kalmar, hörnkök eller annan lösning såsom den i Nybro?????? Alla åsikter tas tacksamt emot!
 
Sarcer skrev:
Hej! Vi ska ju bygga en Kalmar nu i vår. Såg att de har gjort om planlösningen i köket och vår säljare säger att det gäller för de som säljs efter 1 mars....borde vi inte kunna deala oss till den nyare planlösningen? Vad tycker ni med Kalmar, hörnkök eller annan lösning såsom den i Nybro?????? Alla åsikter tas tacksamt emot!
om din säljare inte kan lösa den frågan åt dig så är det enbart uselt. men säljare brukar vara rätt usla och opålitliga så iofs så låter detta normalt!;)
 
Har en fråga om köksfläkt i Kalmar. Vi har tänkt att sätta in en snyggare rostfri kåpa men undrar om någon vet om det finns en fläktkåpa som är mindre än 60 cm, eftersom mellanrummet över spisen är exakt 60 cm....Eller får man plats med en fläktkåpa som är 60 cm eller måste man ta bort ytterligare skåp för att få plats???
 
Sarcer skrev:
Har en fråga om köksfläkt i Kalmar. Vi har tänkt att sätta in en snyggare rostfri kåpa men undrar om någon vet om det finns en fläktkåpa som är mindre än 60 cm, eftersom mellanrummet över spisen är exakt 60 cm....Eller får man plats med en fläktkåpa som är 60 cm eller måste man ta bort ytterligare skåp för att få plats???
Det är möjligt att det kanske går att få tag på smalare fläktkåpa än 60 cm, det kan jag inte svara på.
Däremot så kan jag säga att vi fick ta bort skåp när vi skulle sätta in våran design-kåpa (60cm), nog för att vi skulle ha tagit bort skåpen ändå då vi ville ha ett litet annorlunda utseende på vårt Nybro-kök, men främsta anledningen var ju för brandrisken och sånt. Det var lika när vi byggde om köket i vår senaste BR. Där var vi också tvungna att "krympa" skåpen för att avståndet mellan kåpa och skåp skulle vara godkänt.
 
Tack för svar om fläktkåpa/köksskåp.
Nu har vi nyss skrivit på vår slutbeställning! Känns stort! Dock är vi lite smålurade av vår säljare då han sa att vi skulle "få en viss summa" att välja tillval för mot att vi visade upp huset ett visst antal gånger. När vi synade specifikationen i sömmarna hade vi tyvärr redan skrivit på entreprenadkontraktet och då hade han omvandlat detta till kampanjpaket som han kvittade mot ett kökspaket som vi eg. inte ville ha....lite surt att känna sig lite lurad men vi lärde oss att läsa allt mer noggrannt....dock försökte han tuta i oss att knoppar/handtag till köksluckorna skulle kosta 3500 kr men det står på smv:s hemsida att "man väljer knoppar/handtag fritt ur katalogen" Moahahaha! Kändes skönt att få rätt där!
 
Såg att ngn annan här och har sett att de ändrat planlösningen på köket så som jag skulle vilja haft det och som jag skrev i mitt inlägg längre upp! Jätte bra för de som bygger Villa Kalmar nu, mkt bättre planlösning på köket! Tänkte även kommentera det där med att säljaren lovade rabatt på tillägg för visning av huset! Vi har vid två tillfällen hyrt/lånat ut vårt hus till smålandsvillan för visning! Så här med er säljare om de ev kan vara intressant för honom=).
//R
 
Vi kommer dock att få gamla planlösningen på köket, vet inte om man ska orka bråka om det. De säger att de som beställer nu efter 1 feb får tydligen nya planlösningen.
 
Jga hade helt klart försökt få det få du kommer att irretera dig på det om du inte ens försöker och när du står sedan där i hörnet mellan diskho och hällen inträngd för att hacka grönsaker! Jag hade helt klart varit på!
 
Håller på att gör en radonmätning och ska fylla i typ av ventilation. Glömmer alltid bort vad för typ av ventilation smv har.
Mekanisk frånluft,
mekanisk från- och tilluft eller
mekanisk från- och tilluft med värmeåtervinning?

Det är väl den sista som är mest korrekt?
 
Om du har tilluftsventiler i varje rum så har du endast mekanisk frånluft.

Danne12345 skrev:
Håller på att gör en radonmätning och ska fylla i typ av ventilation. Glömmer alltid bort vad för typ av ventilation smv har.
Mekanisk frånluft,
mekanisk från- och tilluft eller
mekanisk från- och tilluft med värmeåtervinning?

Det är väl den sista som är mest korrekt?
 
Buttox skrev:
Om du har tilluftsventiler i varje rum så har du endast mekanisk frånluft.
Har extremt dålig koll på detta, men det sitter ju ventiler i väggarna och sen ventiler i taket där luften sugs in och återvinns. Det var därför jag antog att det var det sista alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.