H
Hej Hej! ::)

Jag har läst igenom hela tråden.... Väldigt spännade , eftersom man bygger samma hustyp :cool:
Vi ska oxå bygga Villa västervik med Smålandsvillan.
Ska stå färdigt vecka 49, med inflytt slutet av Januari, eftersom vi ska inreda övervåningen .
Vi har tomt, den är på ca 1 000 kvadrat, och vi har röjt den nu. ( det tog en halv dag ungefär att ta ner träden ) :D
Utomhusfärgen funderar vi lite åt det vita hållet, ( såsom bilden ser ut på deras hemsida ) ..... Men har inte bestämt oss till 100 % ( vi ska måla till sommaren )
Vi har gjort orderbeställningen, och det har varit tufft men MYCKET roligt att välja färger, tapeter, handtag och bänkskivor till detta..... och vi har säkert ändrat oss 100 gånger...
Vi ska kakla både toaletten uppe och nere... Var nu i veckan inne i stan och tittade på kakel , men kunde inte bestämma oss....
Jag vill mer åt det brun/beiga hållet... medan sambon vill ha Vitt och svart.....
Vi får väl se vad det blir ::)

Garaget har vi bestämt oss för att vänta med,
Och kanske bygga tills nästa höst...

Det var lite om vårat husbygge... För denna gången


 
hej igen!
jo, Smålandsvillan kräver att få antingen en spärrförbindelse (eller bankspärr tror jag alternativet hette) ca tio veckor innan leverans. Det betyder att de får en garanti från banken att de kommer att få sina pengar.
Att binda sina lån i förtid har inget med spärrförbindelsen att göra. Det kan man gör aäven med ett befintligt hus. Man bestämmer vilken ränta man kommer att få i förväg (utifrån dagens räntor) och för detta betalar man sedan under hela lånetiden några punkter mer t ex så blir räntan då kanske 4,49 istället för 4,46. Om man tror att räntan kommer att gå upp så kan det vara bra att göra så. Vi funderar på tre, fem och åtta ::) är vi fegisar, eller ...

UTOMHUSFÄRG!! Vi trodde att vi bara litet vagt diskuterat färg med vår säljare, så när vi kommer för att fråga honom om det är ok att vi inte bestämt oss än, ser han helt bestört ut och säger, men jag har ju bokat färg åt er, det är ju fixat!!! Så nu får vi en färg som heter mandel (nyansen finns i Alcros sortiment)!! En ljust, ljust gulgråbeige och till detta riktigt vitt kring fönstren. Vi ska måla till mörkare blå detaljer i efterhand. Litet skönt nästan, att vi inte behövde fundera mer. Hoppas att det blir bra ...
hej svejs fiddeli
 
Anledning till att man måste bestämma färg på huset så pass tidigt har väl med bygglovsansökan att göra, där ska det står vilken färg huset kommer ha, om er säljare redan skickat in bygglovsansökan så kan ni väl skicka in kompletterande uppgifter om att husfärgen kommer vara en ny färg.
 
Jo det är sant. Vi gick länge och velade så det är som jag skriver, ganska skönt, att vi inte behövde bestämma oss ... Vi vill ha ett hus med vitt kring fönstren och med någon form av ljus beige på resten av väggarna, för att sedan kunna komplettera med en mörk blå. Vi hade bara så svårt att hitta den rätta beiga färgen så det var stört omöjligt att bestämma sig. Nu blir det som det blir, men åtminstone snarlikt det vi tänkt oss. Det vore inte första gången som vi målar med en färg som ser annorlunda ut än vi tänkt oss ;D vi överlever nog kanske eventuellt ... och i värsta fall så är ju västervik inte något stort och jobbigt hus att måla (till skillnad från det vi har nu).
 
Hej igen!
till Hans och Hennes, jag har kompisar som gjorde så att de bestämde i varsitt badrum, hans blev i grått/svart och hennes i beige/brunt. Men innan de valde färger så kom de överens om en gemensam kakelplatta som fanns i många färger och även hur plattorna skulle sitta - färg på golvet, några ränder på väggarna och sedan resten i vitt/nästan vitt. Det är så fräckt, att deras badrum är lika/gemensamma men ändå speglar två individer ... apropå det ibland litet jobbiga att vara två ...
fiddeli
PS Men nu när deras badrum är färdiga, är det så att han tycker att hennes är snyggare och ångrar att de inte gjorde lika i bägge badrummen medans hon är nöjd som det är ... DS
 
Halloj

Vi är inne på att bygga Västervik.. Kul med lite diskussion så att man kan hjälpa varandra med saker man kanske missat.

Är det någon som har tänkt lagt klinkers i hallen??

I köket tänkte vi köra med standardluckorna och kanske fixa bänkskiva o kakel själva. Bok tycker vi inte e nån höjdare. Vi tar det rosfria alt. verkar ganska prisvärt när vi räknat.

Tvättmaskin o torktumlare köper vi själva. TM:en var 2000:- billigare på SIBA. så man kan nog hitta en bättre för samma pris.

Badrummet vill vi ha kakel o klinker så det får vi lejja. Har nån räknat på pris, med golvvärme??

Tack o hej så länge

 
H
Kerberos : Det har jag inte hört något om ?? Våran säljare har inte informerat oss om att färgen har något med bygglovet att göra....
Är det inte så att det var så förr bara ? :-/

Fiddeli :
Jo , det kommer säkert bli jätte bra med badrummen.... :) Och svart vitt är ju jätte fräscht. Men det är ju så att man gärna vill bestämma eller komma överens om bägge :p
Nån mer än jag som tyckte att det var svårt att bestämma ett helt hus, med tapeter ur bara den pyttelilla katalogen... :D Men nu löste vi allt... plus att vi fick fram två fondväggar.... Men det var svårt att få olika tapeter i rummen tycker jag...
Nu har vi har nog grått och beiget i samtliga rum.
 
Defenitivt alldeles för lite tapeter att välja på ...

men det e ju ett billigt hus iaf...

tycker oxå att vi bara har valt grått i olika mönster ..

/NOjan
 
[quote author=L_K link=1149880810/60#65 date=1160912169]Halloj

Är det någon som har tänkt lagt klinkers i hallen??

Badrummet vill vi ha kakel o klinker så det får vi lejja. Har nån räknat på pris, med golvvärme??


Hej Vi har tänkt att lägga klinkers i hallen :) blir nog jättesnyggt!

Vi har valt att kakla badrummet med, med golv värme och våran säljare har räknat på 35 tkr i vår kalkyl på det! Vi får det via smålandsvillan. De samarbetar nog med en hantverkare! Tror jag!

Hoppas ni alla haft en bra helg :)
 
hmm jag fattar inte riktigt hur man svarar på någons inlägg! Någon som vill förklara?
 
Hansochhennes skrev:
Kerberos : Det har jag inte hört något om ?? Våran säljare har inte informerat oss om att färgen har något med bygglovet att göra....
Är det inte så att det var så förr bara ?  :-/
Det kanske skiljer sig från kommun till kommun.
 
Hej!
Jo färgvalet har med bygglovet att göra. Det är inte ok att måla sitt hus i neongrönt och turkost om det inte råkar vara så att det passar till omgivningarna ...

Vi ordnar också bottenvåningens badrum via säljaren, total kostnad med avdrag och merkostnader ungefär femton tusen. (med golvvärme, kakel för ca 200 kr kvm och en hantverkare som sätter upp det).
mvh fiddeli
 
H
Bäst att ringa vår säljare då och fråga..... Han verkar missat detta. :surprised:
 
JohannahDaniel skrev:
hmm jag fattar inte riktigt hur man svarar på någons inlägg! Någon som vill förklara?
Du klickar på den lilla knappen som det står "Quote" på, som finns snett ovanför (åt höger) varje inlägg.


När jag ändå skriver kan jag ju passa på att säga Hej! Jag följer tråden med spänning, vi ska också antagligen bygga med Smålandsvillan. Vi hade nästan bestämt oss för Mariannelund men funderar nu också mycket på Västervik och Kalmar. Svårt! Vi ska träffa en säljare imorgon och få titta på ett Mariannelund.
 
Hej! Här händer det saker! Nu har det blivit riktig fart i den här tråden och det är ju kul! ;D
HansochHennes: jag kommer inte ihåg att det stog något i bygglovsansökan om färg men jag tror att det var så förr iaf. Vi ska för övrigt ha ett grå blått hus. Nästan mer grått än blått... Vita knutar och vitt runt fönsterna. Man måste väl ändå måla om för som jag fattat det kommer det bara "transportmålat"... en tunn grundfärg...

JohannahDaniel: om man ska citera klickar du på "citera" knappen på det inlägg som du ska svara på. Vi har inte tänkt lägga klinkers i hallen nu på en gång men i framtiden skulle det ju vara praktiskt och snyggt. Vi får väl se hur det blir...

Apropå badrum... Tyckte det här var ganska fint med dom här stenarna på väggen i stället för kakel. Sen gillar jag färgen på mosaiken i duschen (som syns i spegeln). Men vitt och svart är också skitsnyggt och lätt att matcha med tex röda handdukar ena dan och beiga nästa. Fick inte in bilden men det är som små stenar som sitter som på en mosaik platta. Mosaiken är i turkost. Men det är väl ute med mosaik säger dom?! Fast jag bryr mig väl inte i och för sig. Huvudsaken att man tycker om det själv!

Ska någon sätta in braskamin? Såg ju att de har de som tillval nu  >:( men inte då vi beställde. Det behövs väl bygglov för sånt? Vi lär väl få sätta in en senare i så fall. Man kanske hittar en annan man gillar bättre för de hade ju bara tre att välja på.

/Maria


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.